Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkurs - Co wiemy o bajkach?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10530 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawione zajęcie przeprowadziłam w grupie dzieci 6 – letnich. Było ono podsumowaniem wiedzy ze znajomości bajek i książek czytanych dzieciom w różnych porach dnia. Było też uwieńczeniem akcji „Cała polska czyta dzieciom”.
Zadaniem przedszkola jest dbanie o wszechstronny rozwój dziecka.
     Nauczyciel wie, że dziecko w tym wieku jest wrażliwe na wszystkie formy sztuki.
     Jednym ze środków oddziaływań wychowawczych jest literatura. To dzięki książkom nauczyciel może kształtować osobowość dziecka, szczególnie w zakresie problematyki moralnej, kształtowania wzorców osobowych.
     Literatura wzbudza zainteresowanie dziecka zjawiskami i przedmiotami otaczającego świata. Utwory takie dostarczają mu bowiem wiadomości o życiu ludzi, o zwierzętach, o pięknym i fascynującym świecie przyrody, o ciekawych przygodach, w których dziecko chciałoby uczestniczyć. Zainteresowanie jakie budzą książki, wzmaga aktywność umysłową.
      Przedstawione zajęcie przeprowadziłam w grupie dzieci 6 – letnich. Było ono podsumowaniem wiedzy ze znajomości bajek i książek czytanych dzieciom w różnych porach dnia. Było też uwieńczeniem akcji „Cała polska czyta dzieciom”.

Beata Zeidler

TEMAT: Konkurs - Co wiemy o bajkach?

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • dziecko potrafi odpowiedzieć na pytania tematycznie związane z bohaterami bajek
  • dziecko rozwija procesy myślenia i potrafi odpowiedzieć na zadawane pytania do zagadek
  • dziecko interesuje się ilustracjami, przedmiotami i tekstem literackim
  • dziecko odczuwa radość z udziału w konkursie wiedzy o bajkach
METODY: czynna, praktycznego działania, zabawy aktywizujące,
FORMY: indywidualne, zespołowe, zbiorowe
POMOCE:
  • literatura: "Ballada o złym czarowniku" W. Badalskiej, "Baśnie" J.CH. Andersena, "Malutka czarownica", "Królestwo baśni. 14 najpiękniejszych opowieści świata", "Czerwony Kapturek i inne bajki", "Kubuś Puchatek" A. A. Milne, "Kometa nad doliną Muminków" T. Jansson, "Pipi Pończoszanka" A. Lindgren
  • Wszelkie elementy do dekoracji sali, kukiełki (Calineczka, Czerwony Kapturek, Tomcio Paluch, świnka, czarodziej, Koziołek Matołek, Alladyn), strój Czerwonego Kapturka, 12 ilustracji przedstawiających bajki, kuferek i przedmioty w kuferku (jabłko, groch, 5 monet, zapałka, koszyczek, zwierciadełko, małe saneczki, czerwony czepek, piernik), materiał do przykrycia kuferka i kukiełek, magnetofon i nagrania Klanzy, kostka, uśmiechnięte "buźki" (około 30 sztuk),
  • dla każdego dziecka: historyjka obrazkowa o "Czerwonym Kapturku", medal
P R Z E B I E G
    Pląs "Chodźcie wszyscy tu do koła" (KLANZA).
    Chodźcie wszyscy tu do koła, zabawimy się wesoło,
    Witamy waz wszyscy wraz , na zabawę nadszedł czas.
    Prawa ręka, lewa ręka, cały tułów oraz głowa witają was.
  1. Zapoznanie dzieci z "Balladą o złym czarowniku i uwięzionej radości" W. Badalskiej Na szklanej górze, tak wysokiej,
    że trudno ją zmierzyć,
    na szczycie, gdzie już nie sięgasz okiem,
    żył zły czarownik na wieży.

    ...Co rano z wieży schodził o świcie
    z ogromnym, choć pustym worem,
    gdzieś przez dzień cały krążył po świecie,
    a wracał późnym wieczorem.
    ... gdy już w komnacie ponurej stanął,
    skrzynię otwierał z łoskotem,
    skrzynię po same brzegi wypchaną...
    Pewnie myślicie, że złotem?

    Czyżby tam stały worów szeregi?
    W nich perły rzadkiej piękności?
    Nie! Skrzynia pełna była po brzegi
    Zwyczajnej, ludzkiej radości.

    Bo ten czarownik – powiem wam o tym,
    Choć dziw to jest nad dziwy -
    Nie dbał o złoto ni o klejnoty,
    Ale na radość był chciwy.

    I gdyby dłużej w świecie grasował,
    To wszystka radość, by znikła.
    Szczęściem się kiedyś zdarzyła owa
    Historia całkiem niezwykła.

    Raz, gdy do wieży wracał z wyprawy,
    a wór już pełen miał prawie,
    gdzieś, w jakimś domu usłyszał wrzawę,
    przez okno więc zajrzał ciekawie.

    A tam – zabawa! Nie byle jaka!
    Dzieci gromadą wesołą
    tańczą poleczkę i krakowiaka,
    a radość aż kipi w koło.

    Skoczył czarownik! Chciwym pazurem
    radość do wora zagarnął!
    Wór związał mocno suplastym sznurem,
    Jak złodziej czmychnął w noc czarną.

    Na wieży kufra wieko odemknął
    i łupy złożył w nim swoje.
    Zamknął. Wtem w skrzyni coś nagle pękło
    i się rozpada na dwoje.

    Od huku – wieży runęły ściany,
    Taka w nim była siła!
    A szklana góra - brzdęk! –
    z brzękiem szklanym
    na drobiny mak się skruszyła!

    Radość, co w kutej skrzyni leżała,
    w górę strzeliła jak raca!
    Po całym świecie się rozsypała
    i znów do ludzi powraca.[...]
  2. Rozniesienie i przyczepienie w sali „radości”, która była zgromadzona wokół czarownika.
  3. Spotkanie z zaproszonym gościem z bajki - Czerwonym Kapturkiem
    • Przedstawienie i rozmowa z zaproszonym gościem
    • Historyjka obrazkowa "Czerwony Kapturek" - każde dziecko samodzielnie układa historyjkę obrazkową (koperta z historyjką dla każdego dziecka) Zagadki Czerwonego Kapturka
  4. "Podaj tytuł książki?" - podawanie przez dzieci tytułu na podstawie przeczytanego fragmentu książki.
  5. Zagadki słowne - rozwiązywanie zagadek przez dzieci
    • Gdy potarł lampę zakurzoną, od razu miał rzecz wymarzoną? (Alladyn)
    • Choć uczciwym był człowiekiem, wiecie o tym sami, jego imię zawsze łączy się z rozbójnikami? (Ali Baba)
    • Na podwórku je tępiono, kto powie dlaczego? Gdy dorosło, łabędzie przyjęły je jak swojego? (Brzydkie Kaczątko)
    • Z płatka róży kołderka, a kołyska z orzeszka. Taka mała drobinka, tyle przygód ją czeka? (Calineczka)
    • Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała? (Czerwony Kapturek)
    • Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatką zrobioną z piernika? (Jaś i Małgosia)
    • W jakiej bajce spotkasz dziadka z długa brodą, chałupkę starą i sieci nad wodą? (O rybaku i złotej rybce)
    • Łatwo mnie poznacie, gdy bajkę wspomnicie. Chodziłem tam w butach, miałem lżejsze życie? (Kot w butach)
    • A tego kwiatka może wcale nie ma, chociaż się w wyobraźni naszej złoci. Przez jedną noc kwitnie.... (kwiat paproci)
    • Bardzo wiele przygód maiła drewniana chłopczyna, zanim z ojcem się spotkała w ...brzuchu rekina. (Pinokio)
    • Rzadko komu tyle przygód niezwykłych się zdarza, więc na pewno znacie imię znanego żeglarza. (Sindbad)
    • Mówił, że nikogo się nie boi, gdy zechce, da radę wszystkim. Teraz smutny stoi w kącie, bo wystraszył się maleńkiej myszki (Stefek Burczymucha)
    • Bajkowe panienki nie lubią sukienki. Wszystkie wolą rybi ogon i dlatego pływać mogą (Syrenki)
    • W chatce krasnoludków mieszka prześliczna panienka... (Śnieżka)
    • Każda królewna , a tym bardziej ona uważać powinna na wrzeciona (Śpiąca Królewna)
    • Jaka postać mała jak drobna część ciała, bardzo duże kroki bez trudu stawiła? (Tomcio Paluszek)
    • Uwolniona zapluskała złocistym ogonkiem, rybaka – uszczęśliwiła, lecz nie jego żonę (Złota Rybka)
  6. "Zakryta ilustracja" - ilustracje przedstawiające bajki są zakryte, ponumerowane od 1 - 6; dziecko rzuca kostką; wylosowaną ilustrację odkrywa i krótko omawia ją.
  7. Niespodzianka Czerwonego Kapturka - "Zakryte kukiełki" - wylosowane dziecko próbuje odgadnąć co lub kogo z bajki przedstawia zakryta kukiełka.
  8. "Czarowanie" - do melodii La Bastringlo - KLANZA
  9. "Zaczarowany kuferek" - na podstawie wyciągniętych przedmiotów, określanie przez dzieci z jakiej bajki pochodzi przedmiot.
  10. Praca przy stolikach - wydzieranka z kolorowego papieru "Złota rybka". Na zakończenie.
  11. Zabawa "Gdybym był postacią z bajki, książki , to byłbym ..." - twórcze wypowiedzi dzieci.
  12. "Medal - za znajomość książek dla dzieci " - rozdanie przez Czerwonego Kapturka wszystkim dzieciom medali z napisem „Znam bajki” i narysowaną postacią z bajki.
  13. Pląs "Wszystkim dziękujemy" (Klanza)
    Wszystkim pięknie dziękujemy za wspólną zabawę,
    Może znów się zobaczymy, razem zatańczymy.
    I w prawo, i w lewo, i w wprzód i w tył,
    Za to żeś z nami tu wspólnie był.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie