Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda Dobrego Startu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 617 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Założeniem Metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych i funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych i kinestetycznych oraz współdziałanie między tymi funkcjami czyli integracji percepcyjno-motorycznej. Są to funkcje, które leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania. Metoda ta została przystosowana dla potrzeb dzieci od 4 r.ż.

Ćwiczenia prowadzone tą metodą maja na celu:
- jednoczesne usprawnianie czynności analizatorów: słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego
- kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
- koordynowanie czynności wzrokowo-słuchowo-ruchowych
- harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych.

Metoda Dobrego Startu jest przydatna:
- w przygotowaniu dzieci do nauki czytania i pisania, szczególnie dzieci "ryzyka" dysleksji
- do wyrównywania wybiórczych opóźnień rozwoju niektórych funkcji psychomotorycznych
- w procesie integracji percepcyjno-motorycznej
- w rozładowaniu zaburzeń emocjonalnych u dzieci, sprzyja uspołecznianiu.

Ma ona również aspekt diagnostyczny. Na podstawie obserwacji zachowania dziecka, analizy trudności przy wykonywaniu ćwiczeń oraz popełnionych błędów pozwala wnioskować o ich przyczynach. Do pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju (w celu stymulowania rozwoju), jak i z dziećmi o zaburzonym rozwoju (w celu terapii zaburzeń rozwojowych) służą następujące podstawowe formy Metody Dobrego Startu:
1. Piosenki do rysowania - dla wspierania rozwoju najmłodszych dzieci od 4 r.ż. oraz starszych opóźnionych w rozwoju
2. Piosenki i znaki - dla uczniów kl. O-I oraz do dzieci tzw. "ryzyka dysleksji" w celu przygotowania ich do nauki czytania i pisania w okresie poprzedzającym naukę liter.
3. Piosenki i litery - dla uczniów rozpoczynających naukę czytania i pisania w klasie O-I oraz dla uczniów dyslektycznych.

Wszystkie modyfikacje Metody Dobrego Startu nawzajem się uzupełniają, stanowią kolejne etapy pracy stymulacyjno-terapeutycznej, początkowo na materiale nieliterowym a następnie na materiale liter drukowanych i pisanych. Podstawą jest piosenka, której tekst służy do ćwiczeń rozwijających mowę, melodia zaś do wykonywania w rytm piosenki ćwiczeń ruchowych na instrumentach, na woreczkach z kaszą oraz do polisensorycznego odtwarzania różnymi technikami figur geometrycznych i liter.

Metoda Dobrego Startu łączy w sobie trzy elementy:
- słuchowy w postaci piosenek
- wzrokowy w postaci wzorów graficznych
- ruchowy czyli wykonywanie określonych ruchów zgodnie z rytmem piosenki.

Zajęcia prowadzone ta metodą przebiegają według stałego schematu. Zawsze występują w nich:
- zajęcia wprowadzające
- zajęcia właściwe
- zajęcia końcowe

Zajęcia wprowadzające - w trakcie tych zajęć ćwiczymy i usprawniamy niektóre funkcje psychomotoryczne, głównie językowe, motorykę oraz orientację w schemacie ciała i przestrzeni.

Zajęcia właściwe - zawierają trzy rodzaje ćwiczeń:
- ćwiczenia ruchowe - mają charakter usprawniający i relaksujący, dzieci wykonują różne ruchy naśladując czynności związane z ilustracją treści piosenki
- ćwiczenia ruchowo-słuchowe to ćwiczenia dłoni i palców
- ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe - polegają na odtworzeniu ruchem ręki wzorów graficznych zgodnie z rytmem śpiewanej piosenki

Kolejność ćwiczeń jest tu następująca:
- demonstracja i analiza wzoru
- wodzenie palcem po wzorze
- odtwarzanie wzoru w powietrzu
- odtwarzanie wzoru w powietrzu ale z pamięci
- odtwarzanie wzoru palcem na pulpicie ławki
- odtwarzanie wzoru na arkuszu papieru pędzlem, węglem, kredą
- odtwarzanie wzoru palcem na tackach z piaskiem
- odtwarzanie wzoru na kartce z papieru
- odtwarzanie wzoru w liniaturze zeszytu przy użyciu ołówka lub długopisu

W toku ćwiczeń uzyskuje się usprawnienie:
- analizy i syntezy wzrokowej, orientacji czasowo-przestrzennej
- koordynacji wzrokowo-ruchowo-przestrzennej
- koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej

Zajęcia końcowe - prowadzone są tu ćw. relaksacyjne, ćw. logopedyczno-oddechowe i usprawniające artykulatory.

Bibliografia:
1. Barbara Kosmowska "Dzisiaj się bawimy"- WSiP. W-wa 1999r.
2. Marta Bogdanowicz "Metoda Dobrego Startu" - WSiP W-wa 2004r.

Jolanta Idziak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie