Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Język angielski w klasach I-III szkoły podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1058 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Poniższy artykuł przedstawi zarys kilku problemów związanych z wczesnoszkolnym nauczaniem języka obcego.

Wiele argumentów przemawia za rozpoczęciem nauki języka obcego w wieku wczesnoszkolnym, a nawet przedszkolnym. Znajomość języków obcych jest podstawą w dążeniu do zapewnienia sobie jak najlepszego bytu w szczególności w dobie globalizacji im więcej języków człowiek umie tym bardziej jest ceniony i tym większe są jego możliwości na osiągnięcie sukcesu w sferze zawodowej.

Jak podaje R.Titone za wczesnym nauczaniem języka obcego przemawia fakt, iż dzieci, które zaczynają w bardzo wczesnym wieku uczyć się języka obcego, potrafią lepiej zrozumieć język ojczysty, jako, że stają się świadome istnienia języka jako takiego. Ich kulturalny światopogląd jest szerszy niż u dzieci jednojęzycznych, którym często wydaje się, że w świecie liczy się jedynie ich język, kultura i zwyczaje. Wprowadzenie języka obcego do świata dziecka pomaga rozwinąć tolerancję dla ludzi z innych kręgów kulturowych, co w dalszej perspektywie przyczynia się do międzynarodowego porozumienia."(2) Maier podaje, że dziecko dzięki językowi obcemu o wiele intensywniej zastanawia się nad swym ojczystym językiem. Zaś zetknięcie się z obcymi dźwiękami jest trenowaniem zdolności artykulacji.(2)

Kształcenie językowe dzieci w wieku 6-9 lat może odnieść skutek tylko wtedy gdy zdeterminowane jest ich możliwościami psychofizycznymi charakterystycznymi dla tego wieku. Należy wziąć pod uwagę następujące prawidłowości rozwojowe:

1. poziom myślenia w stadium operacji konkretnych; dziecko nie potrafi myśleć abstrakcyjnie(słowami), każdy dźwięk skojarzony musi być z obrazem, dlatego korzystanie z rzeczywistych przedmiotów i ich symboli ikonicznych jest podstawą procesu nauczania,(3)
2. pamięć krótkotrwała i mechaniczna; wymagająca wielokrotnych powtórzeń celem utrwalenia materiału, szybkie zapamiętywanie i zapominanie, często po pewnej przerwie w nauce następuje znaczny regres, wymagając ponownego gruntownego powtórzenia opracowanego materiału,
3. krótkie odcinki koncentracji; wymagają ciągłych zmian wykonywanych czynności,
4. stała potrzeba ruchu, zabawy i fizycznej aktywności.

Skonstruowanie lekcji uwzględniającej powyższe cechy dzieci wymaga ogromnego nakładu pracy i świadomości cech przeprowadzonych działań, a także twórczego podejścia do lekcji. Gdyż reakcje dzieci na kontakt z językiem potrafią być nieprzewidywalne, a plan działań wymaga znacznych modyfikacji bądź zupełnej rekonstrukcji. Niezwykle istotnym czynnikiem występującym w trakcie zajęć jest powiązanie wprowadzanego materiału z konkretnymi sytuacjami i przedmiotami. Jak wyżej wspomniano dziecko nie myśli abstrakcyjnie, dla dziecka istotne jest to co widzi, co może usłyszeć i czego może dotknąć. Kręgi tematyczne muszą dotyczyć tego co dziecku bliskie. Wszelkie zagadnienia, z którymi dziecko nie spotyka się w codziennym życiu są trudne do zrozumienia. Proces asymilacji wiedzy przebiega znacznie łatwiej jeśli dotyczy ona tego co dziecko widzi na co dzień. Objaśnianie reguł gramatycznych działa na szkodę, zniechęcając dzieci do pracy. Każda lekcja powinna uwzględnić wszystkie style uczenia się (kinestetycy, wzrokowcy, słuchowcy). Indywidualizacja nauczania jest szczególnie istotnym elementem w nauce języków obcych. Dlatego konstruując plan zajęć dydaktycznych należy wziąć pod uwagę indywidualne predyspozycje uczniów.

Podstawą pracy z dziećmi są metody aktywizujące. Lekcja musi być prowadzona przy użyciu elementów różnych metod. W pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym polecane są metody: Total Physical Response, metoda audiolingwalna, metoda naturalna, podejście komunikatywne.

Nauka języka obcego nie jest procesem odizolowanym od życia codziennego. Dlatego też ogromny wpływ na umiejętności dzieci ma środowisko rodzinne. Rodzice powinni być zaangażowani w proces edukacyjny, powinni wiedzieć czego uczą się ich dzieci i jak je wspierać. Szeroka oferta podręczników dla dzieci sprawiła, że pojawiły się również poradniki dla rodziców jako komponent kursu. Jednakże współpraca z rodzicami nie zawsze jest łatwa. Poniżej przedstawione zostaną dwie skrajnie różne postawy rodziców. Pierwsza " Po co ten wymysł?" jest reprezentowana przez wielu rodziców. W swojej praktyce spotkałam się z uczniami, którzy tłumaczyli, że oni nie muszą uczyć się języka angielskiego bo rodzice uważają, że jest to nie potrzebne. Wzbudzenie motywacji u takiego dziecka wymaga wiele pracy. Drugą skrajną grupą są rodzice, którzy uważają, że dziecko po lekcji języka angielskiego powinno zaśpiewać im wszystkie znane piosenki, wyrecytować wierszyki, a wyjeżdżając na wczasy za granicę swobodnie porozmawiać z obcokrajowcem. Rodzice prezentujący tą postawę zapominają, lub nie rozumieją, że naczelnym celem nauczania języka angielskiego w klasach I-III jest motywowanie, pokazanie, że nauka może być przyjemnością.

Podsumowując należy wspomnieć, iż elementem, który ma szczególny wpływ na powodzenie dzieci w nauce jest osoba nauczyciela. Często od jego kompetencji osobistych i predyspozycji zależy powodzenie procesu dydaktycznego. Nauczyciel, który nie lubi pracować z małymi dziećmi, mimo największych wysiłków nie będzie w stanie osiągnąć pozytywnych efektów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wykształcenie kadry nauczycieli specjalizujących się w nauczaniu języka angielskiego w młodszych klasach szkolnych. Uczenie języka angielskiego w młodszych klasach szkolnych będzie przynosić efekty tylko wtedy, gdy będzie prowadzone przez specjalistów, posiadających nie tylko umiejętność pracy różnorodnymi metodami, ale również świadomość prawidłowości rozwojowych dzieci.

Przypisy:
1 - Titone R.: Bilingual Education as a Big Game"; ELI 1996, s.37
2 - M. Jałowiec-Sawicka; Podstawy Glottodydaktyki; [w] Języki Obce w Szkole 3/2006
3 - J.S. Turner, D.B. Helms: Rozwój człowieka, W-wa 1999, str.225

Katarzyna Wójcik
Szkoła Podstawowa nr 45 w Sosnowcu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie