Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dzień dobry, panie Andersenie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2247 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kształtowanie osobowości dzieci w młodszym wieku szkolnym dokonuje się poprzez ich uczestnictwo w różnych formach działania, a także korzystanie z mediów. Jednym z najbardziej lubianych przez dzieci rodzajem twórczości wpływającym na ich rozwój są bajki, baśnie, legendy, które rozwijają wyobraźnię, wychowują pod względem moralnym, emocjonalnym, estetycznym. Najpiękniejsze baśnie wyszły spod pióra H. Ch. Andersena. Są one bardzo różnorodne i niezwykle oryginalne.


     Inspiracją do opracowania i przeprowadzenia przeze mnie gminnego konkursu wiedzy o życiu i twórczości Andersena było ogłoszenie roku 2005 Rokiem Andersena. Celem konkursu było wzbogacenie wiadomości o autorze baśni, przybliżenie uczniom twórczości bajkopisarza oraz rozbudzanie zainteresowań czytelniczych młodych odbiorców literatury.
     Konkurs przeznaczony był dla uczniów klasy III i przebiegał w dwóch etapach; pierwszy na szczeblu szkolnym, natomiast drugi na szczeblu gminnym. Efektem moich działań był wzrost zainteresowania uczniów twórczością Andersena, integracja dzieci oraz promocja szkoły w gminie.
     W dalszej części przedstawiam dokładny przebieg konkursu.

"DZIEŃ DOBRY, PANIE ANDERSENIE"

SCENARIUSZ KONKURSU WIEDZY O ŻYCIU I TWÓRCZOŚCI HANSA CHRISTIANA ANDERSENA DLA KLAS TRZECICH .
  1. Powitanie gości i uczestników przez p. dyrektor Agnieszkę Czaplińską.
  2. Prowadzący:
         W komisji konkursowej zasiądą: pan Szymon Woźniak, pani Agnieszka Czaplińska, pani Maria Kasprzak oraz Obradom komisji przewodniczył będzie Wójt gminy Wilga pan Szymon Woźniak.

    Prowadzący:
    " W kraju fantazji tak pięknie jest" , myślę, że wszyscy się z tym zgodzimy. Chyba lubimy baśnie, lubimy je przede wszystkim dlatego, że w nich dobro zostaje nagrodzone, a zło ukarane. Za chwilę wspólnie wyruszymy w krainę baśni .Zapraszam Was na tę wędrówkę. Wasi koledzy, uczniowie klas trzecich, pokażą Wam, że warto. Może uda się im sprawić, że część z Was po powrocie do domu chwyci za książkę, pragnąc dokładnie poznać losy bohaterów.

    Narrator:
    Czy wiecie, kogo gości dziś ta scena?
    Znanego wszystkim pana Andersena!
    Wyobraźcie sobie, że jesteście w Danii,
    a to jest właśnie jego mieszkanie.
    Pan Andersen pisze, a baśnie się boją.
    Zaś kot i myszka pomóc się starają.

    Andersen:
    Tyle baśni napisałem, wszyscy dobrze je znacie:
    o ołowianym żołnierzu, o księciu- świniopasie,
    o dziewczynce z zapałkami, kominiarczyku, pasterce
    i o słowiku cesarza, co takie dobre miał serce...

    Kot:
    Pewnie, że znamy te wszystkie cudowne wątki baśniowe.
    Ale ciągle chcemy więcej...

    Andersen:
    Lecz skąd pomysły brać nowe? W głowie pusto jak na złość.
    Przyjaciele wymyślcie coś!

    Prowadzący:
    Myszka i kot pomogą panu Andersenowi, a w tym czasie przedstawię zawodników.
          W konkursie wiedzy udział biorą uczniowie klas trzecich "a" i "b" ze szkoły w Wildze, uczniowie klasy trzeciej z Żabieńca oraz uczniowie klasy trzeciej reprezentujący naszą szkołę. Powitajmy wszystkich brawami.
         Pierwszym zadaniem konkursowym dla wszystkich drużyn będzie rozwiązanie krzyżówki, znajdującej się w kopercie. Proszę asystenta o rozdanie kopert. Zadaniem drużyn jest rozwiązanie krzyżówki poprawnie i w jak najkrótszym czasie. Ta drużyna, która pierwsza rozwiąże ją prawidłowo otrzyma 3 punkty, druga- 2 punkty, trzecia- 1 punkt.
    -drużyny rozwiązują zadania,
    -komisja przyznaje punkty.

    Andersen:
    Myszko, myszko moja miła, czy już coś wymyśliłaś?

    Myszka:
    Kiedy na łące mieszkałam w lesie,
    to kret opowiadał o pewnej kobiecie,
    co dziecka nie miała, więc ziarnko od wróżki
    w doniczce posiała.
    Kiedy kwiat zeń wyrósł, to wyszła ze środka,
    spośród jego płatków – maleńka istotka.

    Andersen:
    Prześliczna historia!
    I niech ta dziewczynka, która z kwiatu wyszła zwie się...

    Wszyscy:
    ...Calineczka!

    Prowadzący:
         Aby dokładnie poznać losy Calineczki odsyłam Was do książki, przeczytajcie! Czas na kolejne zadania. Narrator przeczyta fragment baśni, dla każdej drużyny inny. Zadaniem Waszym jest odgadnięcie tytułu baśni. Jeśli drużyna odgadnie prawidłowo tytuł po pierwszym fragmencie, otrzyma 3 punkty, jeśli odgadnie tytuł po drugim fragmencie- 2 punkty, a jeśli po 3 fragmencie –1 punkt.

    Zapraszam przedstawicieli drużyn, aby wylosowali numeru baśni.
    • narrator czyta fragmenty baśni,
    • drużyny odgadują tytuły,
    • komisja przyznaje punkty.
    Andersen:
    Czas na ciebie drogi kocie.
    Czy coś wymyśliłeś siedząc na płocie?

    Kot:
    Gdy ja chodziłem swoimi drogami,
    Słyszałem, jak kurka siedząca na grzędzie mówiła,
    Że kaczka, pisklątko łabędzie kiedyś wysiedziała.
    Ot, historia cała.

    Andersen:
    To będzie baśń o pisklęciu, bardzo brzydkim na początku,
    Co na łabędzia wyrosło. To baśń o ...

    Wszyscy:
    ...brzydkim kaczątku!

    Prowadzący:
         Czas na następne zadanie konkursowe.
         Każda drużyna wylosuje zestaw pytań, na które trzeba udzielić odpowiedzi pisemnej. Czas na rozwiązanie zadań – 5 minut. Która z drużyn wykona zadanie, zgłasza to przez podniesienie ręki. Za każde poprawnie wykonane zadanie drużyna otrzymuje 1 punkt, w sumie za to zadanie można zdobyć 4 punkty.
    • drużyny rozwiązują zadania,
    • komisja przyznaje punkty.
    Piosenka pt. " Dzień dobry panie Andersenie"

    Prowadzący:
    Zadanie konkursowe nr. 4.
          Zadaniem drużyn będzie odgadnięcie tytułu baśni po wylosowanych rekwizytach. Przedstawiciel drużyny wylosuje rekwizyt ukryty w pudle, wróci do swojej drużyny i udzieli odpowiedzi. Za każdą prawidłową odpowiedź drużyna otrzymuje – 1 punkt. W sumie każda z drużyn może zdobyć 2 punkty.
    • drużyny odgadują tytuły baśni,
    • ocena komisji.

      Prowadzący:
      Zadanie nr. 5.
           Komisja konkursowa dokona oceny plakatów wykonanych przez poszczególne szkoły. Za I miejsce drużyna otrzyma 4 punkty, za II miejsce – 3 punkty, za III miejsce – 2 punkty, a za IV –1 punkt.
      • komisja dokonuje oceny i przyznaje punkty.
      Prowadzący:
      Na zakończenie naszego konkursu każda z drużyn przedstawi przygotowaną wcześniej rymowankę, okrzyk lub morał.
      Jako pierwszą poprosimy o prezentację klasę III z Żabieńca.
      Teraz poprosimy klasę III a z Wilgi.
      Do prezentacji zapraszamy klasę III b z Wilgi.
      Nadszedł czas na gospodarzy, bardzo prosimy.

      Prowadzący:
           Teraz nasza komisja będzie miała bardzo trudne zadanie, ponieważ musi dokonać oceny dokonanych prezentacji. Myślę, że będzie to " ciężki orzech do zgryzienia", ale taka jest rola komisji. Poprosimy o werdykt.
      • ocena komisji
      Andersen:
      No, na dzisiaj dość pisania!
      Słońce już niedługo zgaśnie.
      Jutro znów będziemy razem
      Wymyślali nowe baśnie.

      Prowadzący:
          Wyczerpały nam się już zadania konkursowe. Prosimy szanowną komisję o podsumowanie i ogłoszenie wyników. Zdajemy sobie sprawę z tego, że musi to chwilę potrwać, więc w tym czasie proponujemy Wam posłuchać muzyki.
      • komisja dokonuje oceny całego konkursu, ogłasza wyniki i wręcza nagrody.
      Prowadzący:
           Na zakończenie pragnę podziękować wszystkim gościom za przyjęcie naszego zaproszenia. Członkom jury dziękuję za ich wcale nie łatwą i odpowiedzialną pracę, wychowawcom za trud włożony w przygotowania do konkursu, a Wam koleżanki i koledzy za udział w zmaganiach konkursowych.
            Było nam bardzo miło gościć Was w naszej szkole. Dziękujemy i do zobaczenia.

      ROK ANDERSENA W NASZEJ SZKOLE.
      1. Przygotowanie gazetki ściennej lub kącika H. Ch. Andersena.
        (Odpowiedzialni: M. Adamczyk, J. Łysiał, E. Ogrodnik)
        Termin Realizacji: Maj
      2. Oglądanie przez uczniów klas młodszych adaptacji telewizyjnych baśni Andersena emitowanych przez TVP w czwartki o godz.9.00
        (Odpowiedzialni: Wychowawcy kl. 0- III.)
        Termin Realizacji: Cały rok
      3. Ogólne zapoznanie z postacią i twórczością Andersena w każdej klasie.
        (Odpowiedzialni: Wychowawcy klas)
        Termin Realizacji: Cały rok
      4. Czytanie baśni w ramach akcji " Poznajmy Jego baśnie".
        (Odpowiedzialni: Wychowawcy klas)
        Termin Realizacji: Cały rok
      5. Organizacja wyjazdów do teatru na spektakle oparte na twórczości pisarza.
        (Odpowiedzialni: M. Adamczyk, E. Ogrodnik)
        Termin Realizacji: Marzec
      ZESTAW NR I
      1. Jakie święta zbliżały się w baśni pt. "Dziewczynka z zapałkami"?
        ................................................................................
      2. Jakie obrazy –marzenia pojawiały się przed oczami umierającej dziewczynki?
        1. ...............................................................
        2. ...............................................................
        3. ...............................................................
        4. ...............................................................
      3. Kogo poślubiła Calineczka?
        ............................................................................
      4. W co zamieniło się brzydkie kaczątko?
        ............................................................................
      ZESTAW NR II
      1. Ponumeruj, kto kolejno chciał poślubić Calineczkę?
        ................. kret
        ................. elf
        ................. chrabąszcz
        ................. żaba
      2. Podkreśl tytuł tej baśni , którą napisał Andersen.
        1. Dzielna kasztelanka
        2. Dziewczynka z zapałkami
        3. Janosik
      3. Z jakiego ziarnka narodziła się Calineczka?
        .....................................................................
      4. Jak brzmią prawidłowe tytuły baśni. Wypisz co najmniej 5tytułów?
        • "Kalosze na ziarnku grochu"
        • "Księżniczka szczęścia"
        • "Dziewczynka śniegu"
        • "Królowa z zapałkami"
        • "Pasterka i kogucik na dachu"
        • "Kogut podwórzowy i kominiarczyk"
        • "Brzydkie szaty cesarza"
        • "Nowe kaczątko"
        • "Mała wiadomość"
        • "Pewna syrena"
        1. ...................................................................
        2. ...............................................................
        3. ...............................................................
        4. ...............................................................
        5. ..............................................................
      ZESTAW NR III
      1. Gdzie wyrzucono kawałek murawy ze stokrotką ?
        ............................................................................
      2. Z czego zrobiony był zamek cesarza ?
        1. ze szkła
        2. z drogich kamieni
        3. z porcelany
        4. z chińskiego muru
      3. Połączcie każdy obrazek z odpowiednim tytułem baśni.
      ZESTAW NR IV
      1. Dlaczego księżniczka nie mogła spać ?
        ..............................................................
      2. Kto wygnał śmierć od łoża cesarza ?
        .............................................................
      3. Jak nazywał się kwiat z którego narodziła się Calineczka ?
        ..............................................................
      4. Skąd cesarz dowiedział się o istnieniu słowika ?
        1. od małej pomywaczki
        2. z książek
        3. od ogrodnika
        4. od marszałka


      Opracowała: Melania Adamczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie