Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1298 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Autor: Elżbieta Jarosz
nauczyciel mianowany
nauczanie zintegrowane
SP w Żeronicach

      Indywidualny program oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z obniżonym poziomem funkcji poznawczych: wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
     Przy opracowaniu materiału do pracy z dzieckiem wykorzystałam propozycje ćwiczeń zawarte w książce Heleny Skibińskiej "Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu" oraz Ireny Czajkowskiej "Zajęcie korekcyjno-kompensacyjne w szkole".

Ćwiczenia wprowadzające
  • ćwiczenia w odczytywaniu gestów przedstawiających różne znane dziecku czynności, próby zapamiętywania kolejności przedstawianych gestów, wypowiadanie nazw gestów, zapisywanie nazw
  • nieme granie na instrumentach
  • ćwiczenie co się zmieniło
  • poznawanie dotykiem przedmiotów
  • naśladowanie ruchów osoby stojącej naprzeciwko
  • wykonywanie ruchów demonstrujących konkretne czynności z życia codziennego i odgadywanie
  • wykonywanie ręką i nogą ruchów przeciwnych
  • zabawa w ciepło- zimno-odnajdywanie ukrytych przedmiotów
  • skakanie do rytmu wystukanego przez nauczyciela
  • wystukiwanie rytmu według przedstawionego graficznie wzoru
  • wyśpiewywanie wyrazów wypowiadanych przez nauczyciela
Ćwiczenia w zakresie usprawniania percepcji wzrokowej
  1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym
    • rozpoznawanie obrazków i ich elementów
    • dobieranie części do całego obrazka
    • składanie obrazków z części
    • grupowanie obrazków ze względu na wskazaną cechę
    • odpoznawanie braków na obrazku
    • układanie obrazków w szeregu według kolejności, w której były eksponowane
    • wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi
    • różnicowanie przedmiotów i figur
    • ćwiczenia w rozpoznawaniu kształtów i kolorów
    • ćwiczenia w układaniu dowolnych kompozycji
    • układanie figur według podanego wzoru
    • odnajdywanie schowanego klocka
    • odgadywanie schowanego klocka
    • transformacja cech
    • zabawy w DOMINO
    • określanie położenia przestrzennego przedmiotów
    • określanie położenia przedmiotów względem siebie
    • chodzenie po dużych, drewnianych figurach geometrycznych
    • porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości
    • zabawy w zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowanych przez określony czas
    • gra rysunkowa "wyżej-niżej"
    • werbalizacja relacji przestrzennej
    • zabawa w chowanego
    • odwzorowywanie manipulacyjne figur z gotowych elementów
    • odwzorowywanie graficzne szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów
    • różnicowane elementów graficznych i rysunków odtwarzanie kształtów złożonych przez łączenie punktów zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól
    • malowanie rysunków konturowych
    • różnicowanie znaków graficznych
    • nakładanki o różnych układach przestrzennych
  2. Ćwiczenia na materiale literowym
    • wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie
    • podstawianie sylaby końcowej do stałej sylaby początkowej
    • układanie napisów do obrazków
    • samodzielne tworzenie i pisanie sylab otwartych z wszystkimi samogłoskami (suwaki, zegary sylabowe)
    • lepienie z plasteliny lub układanie liter z drutu
    • utrwalanie kształtu i położenia liter
    • wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie
    • krzyżówka sylabowa
    • wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście
    • odpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych
    • loteryjka wyrazowa
    • podobieństwo między wyrazami
    • segregowanie wyrazów
Ćwiczenia w zakresie usprawniania percepcji słuchowej
  1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym
    • rozpoznawanie dźwięków i szmerów
    • odtwarzanie przez dzieci słyszanego rytmu
    • odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych
  2. Ćwiczenia na materiale literowym
    • segregowanie obrazków według pierwszej głoski
    • reagowanie na wyraz zaczynający się na określoną głoskę
    • wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, zgłosek w słowach
    • wyodrębnianie sylab w słowach
    • podział wyrazów na sylaby
    • podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie, odpoznawanie sylab
    • tworzenie wyrazów z sylab
    • czytanie sylab i tworzenie nowych wyrazów za pomocą rebusów
    • wybieranie i segregowanie przedmiotów oraz obrazków na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazw
    • tworzenie wyrazów z podanych głosek i ich zamiana
    • różnicowanie dźwięczności
    • wymawianie głosek dźwięcznych i bez dźwięcznych z zatkanymi uszami
    • wyszukiwanie obrazka o najdłuższe, lub najkrótszej nazwie
    • kończenie wyrazów dwusylabowych i więcej w oparciu o obrazki
    • dodawanie samogłosek do stałej spółgłoski
    • różnicowanie głosek opozycyjnych
    • wstawianie brakujących cząstek i liter wyrazów
    • analiza zdania na wyrazy, sylaby, litery
    • wykreślanki, uzupełnianki, przestawianki literowe i sylabowe
    • rozwiązywanie zagadek
    • krzyżówki, rebusy i teksty z lukami ćwiczenia pamięci słuchowej
    • powtarzanie ciągów słownych
    • nauka na pamięć wierszyków i rymowanek
    • powtarzanie cyfr
    • dobieranie zdań ze względu na rym
    • tworzenie rymu do podanego wyrazu
    • nauka i prezentowanie wyliczanek
    • powtarzanie zdań
Ćwiczenia w zakresie czytania i pisania
    Specjalne metody nauki pisania
  • kreślenie liter na dużych płaszczyznach
  • pisanie ruchem ciągłym
  • wzrokowe ujęcie szczegółów konstrukcji litery
  • pisanie liter po śladzie, następnie w ograniczonym polu
  • pisanie ruchem ciągłym liter, sylab, wyrazów
  • ćwiczenia w przepisywaniu
  • ćwiczenia pisania z pamięci
  • ćwiczenia w pisaniu ze słuchu wcześniej opracowanego tekstu
  • wprowadzenie i utrwalenie zasad pisowni
  • kojarzenie głoski z literą
Specjalne metody nauki czytania
  • opracowywanie zespołów literowych
  • różnicowanie zespołów literowych
  • tworzenie i czytanie sylab, wyrazów trzyliterowych, czteroliterowych
  • dobieranie podpisów do obrazka
  • układanie podpisów do historyjek obrazkowych
  • układanie i przekształcanie zdań
  • ćwiczenia czytania z przeciąganiem
  • ćwiczenie czytania ciągów sylabowych, w których pierwsza sylaba jest zarazem sylabą ostatnią wyrazu poprzedniego
Ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej
    Ćwiczenia usprawniające motorykę ogólną
  • zabawy rzutne i zręcznościowe
  • biegi i skoki
  • zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe
  • ćwiczenia relaksacyjne
  • zabawy na lokalizację i orientację w przestrzeni
Ćwiczenia kształcące zaburzoną sprawność manualną
  • ćwiczenia rozmachowe
  • ćwiczenia ruchliwości i sprawności palców
Ćwiczenia kompensacyjne
  • układanie puzzli
  • układanie klocków obrazkowych
  • ćwiczenia podnoszące sprawność całego ciała
  • kolorowanie układów przestrzennych wskazanym kolorem
  • układanie zdań z rozsypanek wyrazowych
  • opowiadanie przedstawionych ilustracji
  • układanie historyjek obrazkowych
  • obrysowywanie figur geometrycznych z zachowaniem kierunku przeciwnego do ruchu wskazówek zegara
  • zarysowywanie małych figur geometrycznych
  • kolorowanie obrazków
  • uzupełnianie brakujących obrazków w historyjce obrazkowej
  • układanie figur według wzoru, z pamięci i bez wzoru
  • układanie figur z patyczków
  • składanie pociętych obrazków
  • wyodrębnianie różnic między obrazkami
  • składanie pociętych figur z papieru
  • rysowanie prostych i krzywych linii pomiędzy coraz bardziej zwężającymi się granicami
  • opowiadanie treści historyjek obrazkowych
  • rozpoznawanie podobnych i odmiennych liter w wyrazach
  • składanie sylab w sensowne wyrazy za pomocą suwaków i zegarów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie