Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda dobrego startu- konspekt zajęcia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11261 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Metoda Dobrego Startu to system ćwiczeń stymulujących rozwój psychomotoryczny dziecka i korygujących zaburzenia tego rozwoju. Służy ona profilaktyce i terapii. Opracowana została wzorując się na francuskiej metodzie „ Bon Depart”.
Założeniem Metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych (czucie ruchu) i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami czyli integracji percepcyjno-motorycznej.

Konspekt zajęcia opracowany wg Metody Dobrego Startu





Grupa: 6-latki
Temat: „Piosenka-zagadka”- wprowadzenie litery „y”
Cele: motywowanie do zdobywania wiedzy
Wyrabianie gotowości doczytania i pisania wg Metody Dobrego Startu
Doskonalenie procesów analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej, ruchowej
Rozwijanie orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała
Nabywanie pewności siebie – wiary we własne możliwości
Dostarczenie dzieciom radosnych przeżyć aktywizujących ich do działania
Metoda: Metoda Dobrego Startu
Forma: Grupowa , indywidualna
Pomoce: ilustracje , wyrazy do globalnego czytania , plansze z literą „y”, plansze do pracy
indywidualnej , woreczki , tacki z kaszą , kartki , mazaki , kaseta magnetofonowa
„Od piosenki do literki”
Literatura: M. Bogdanowicz , M. Barańska, E. Jakocka „Od piosenki do literki”
M. Bogdanowicz „Metoda Dobrego Startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do
10 lat”

Przebieg zajęcia

I. Ćwiczenia wprowadzające
1. Marsz i bieg po obwodzie koła w rytm granej przez nauczycielkę melodii.
W kole różne formy powitania – z udziałem rodziców
- forma muzyczna
- powitanie dziewczynek, chłopców, rodziców itp. Powitana osoba robi krok do przodu
- indywidualnie przy muzyce – witamy części swojego ciała
- w parach z rodzicami: witają się prawe ręce itp.
Leżąc na plecach wyciągnięcie lewej ręki i lewej nogi. Uniesienie ich w górę. Dotknięcie lewą ręką lewej nogi. Ułożenie się na lewym boku podkładając lewą rękę pod głowę.

Rozmowa przed tablicą na temat środowiska w którym żyjemy, regionu, w którym mieszkamy. Szczególne zwrócenie uwagi na wielość kominów w śląskim krajobrazie oraz na wydobywające się z nich dymy.

Zabawa do piosenki „Piosenka o węglu”
2. Ćwiczenie słuchu fonematycznego
Globalne odczytywanie wyrazów dom, komin, dym.
Analiza słuchowa wyrazów – dzielenie na sylaby, głoski

Rozwiązanie zagadek: „Miauczy, miau, miau, miau
Bo czegoś by chciał”
(kot)
„Tak cichutko chodzą, że nikt ich nie słyszy
więc dlatego bardzo boją się ich myszy”
(koty)
Zwrócenie uwagi na fakt, iż rozwiązania obu zagadek są bardzo podobne.

Wysłuchanie „Piosenki – zagadki”
Wyklaskiwanie przez dzieci i rodziców refrenu piosenki, dzieląc wyrazy na sylaby. Zawieszenie ilustracji.

Uzupełnianie wyrażeń: Był las, a są... (lasy)
Był płot, a są... (płoty)
Był dom, a są... (domy)
Był kot, a są... (koty)
Zawieszenie na tablicy obrazków.
Rozwiązanie przez dzieci zagadki – jaka litera zamienia i czaruje kolejne wyrazy np. dom w domy.
Czarowanie poprzednio odczytywanych wyrazów dom – domy
komin – kominy
dym – dymy
Zwrócenie uwagi na miejsce głoski „y” na końcu wyrazu.
Głoska „y” jest samogłoską. W języku polskim żadne słowo nie rozpoczyna się tą głoską.

II. Zajęcia właściwe
3. Ćwiczenia ruchowe. Dzieci układają z szarf na dywanie drabinę. Przechodzą po niej na czworakach jak kotek
4. Ćwiczenia ruchowo – słuchowe
Ćwiczenia w parach z rodzicem.
Śpiewając piosenkę wyklaskujemy rytm, jeden raz w swoje dłonie , dwa razy drugiej osoby.
Ćwiczenia indywidualne przy stoliku pod kontrolą rodziców:
Przy śpiewie piosenki rytmiczne uderzanie w woreczek lewą ręką – jednym palcem, dwoma palcami, wszystkimi palcami.
5. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe
Przypomnienie piosenki. Pokaz litery „y”
Omówienie wyglądu literki (z jakich elementów się składa, do której litery jest podobna)

Pokaz sposobu „pisania” litery „y” przy piosence (śpiew nauczyciela)
Odtwarzanie wzoru przez dzieci
- palcem w powietrzu
- po wzorze litery
- na tackach z kaszą
- na kartkach mazakiem
- na poliniowanych kartkach
Ćwiczenia na karcie ćwiczeń
Ocena prac
Zakończenie - zabawa relaksacyjna





Opracowała: mgr Irena Mierzwa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie