Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
PRZYSPOSOBIENIE DO PRACY

PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU

Od odwiedzono tę wizytówkę 17326 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU 

PRZYSPOSOBIENIE DO PRACY
DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM
LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI
W SZKOLE SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY

 

PRZY SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO – WYCHOWAWCZYM
W KAMIENIU POMORSKIM

 

 

Program autorski: opracowała Kinga Budyś

 

Data opracowania: 01.09.2017

Spis treści:

1. Ogólna koncepcja programu
2. Podstawowe założenia edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
3. Podstawa prawna
4. Program przygotowany dla
5. Cele edukacyjne
6. Dobór treści i rozkład materiału
7. Formy i metody pracy
8. Osiągnięcia ucznia
9. Kryteria oceniania
10. Ewaluacja programu nauczania

 


 

Ogólna koncepcja programu:

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, jako jedyna grupa uczniów, realizują odrębną podstawę programową kształcenia ogólnego. Budowa i zakres podstawy różnią się znacznie od podstawy kształcenia ogólnego realizowanej przez pozostałych uczniów. Taki stan wynika ze specyfiki funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
i znacznym, która wymaga bardzo zindywidualizowanego podejścia do procesu ich kształcenia. Podstawa programowa określa cele główne. Są one sformułowane na dużym poziomie ogólności tak, aby po zoperacjonalizowaniu, każdy uczeń mógł je realizować na poziomie dostępnym dla siebie, wyznaczonym poziomem możliwości i ograniczeń psychofizycznych. Specjalna Szkoła Przysposabiająca do Pracy przygotowuje młodzież w sposób indywidualny do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego dorosłego życia. Dlatego też na nauczycielu ciąży ogromna odpowiedzialność. Należy tak zorganizować proces dydaktyczno -wychowawczy, by uczeń mógł się skutecznie kształcić, działać
i zdobywać doświadczenia. W wyniku oddziaływań wychowawczo – profilaktycznych, dydaktycznych, opiekuńczych oraz rewalidacyjnych szkoły, uczniowie mogą osiągnąć taki poziom rozwoju umysłowego, psychofizycznego oraz umiejętności i sprawności w zakresie przygotowania do pracy, który umożliwi im czynny udział w życiu rodziny, grupy społecznej oraz funkcjonowanie w warunkach pracy chronionej lub na otwartym rynku pracy.  Mając to na uwadze, zagadnienia są ujmowane z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, aby skorelować treści przedmiotowe. W programie znajduje się materiał kształcenia, który można wykorzystać przy konstruowaniu indywidualnych programów edukacyjno -terapeutycznych dla uczniów.

 

Podstawowe założenia edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi:

Edukacja osób z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na integralnej realizacji funkcji wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej szkoły, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania wytyczonych przez pedagogikę specjalną. Praca z tymi osobami będzie opierała się na poniższych założeniach:

  1. Podstawowym warunkiem efektywnej pracy z uczniem z umiarkowanym upośledzeniem umysłowym jest nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem, w związku z czym dokonam wszelkich starań w kierunku nawiązania pozytywnych relacji obopólnego szacunku, zaufania i zrozumienia.
  2. Każdy uczeń posiada swoiste uzdolnienia i braki, własne tempo pracy i rytm rozwoju pozwalający mu na przyswajanie nowych umiejętności i sprawności. Mogą u niego występować zachowania nietypowe (np. agresja). Nieodzowna jest więc ze strony nauczyciela znajomość postępowania terapeutycznego. W tym celu przeprowadzona będzie dogłębna diagnoza funkcjonowania każdego ucznia. Mocne strony osobowości i uzdolnienia uczniów wykorzystywane będą do realizacji zadań dydaktycznych i osiągania sukcesów, natomiast na słabych stronach skupi się program działań rewalidacyjnych, mający na celu wszechstronne usprawnianie ucznia.
  3. Nawet niewielkie postępy ucznia powinny być wzmacniane pozytywnie. Natomiast brak postępów nie może podlegać wartościowaniu negatywnemu. W związku z tym wszelkie postępy, osiągnięcia, ilość wkładanych starań, będą dostrzeżone pozytywnie oceniane i doceniane.
  4. W edukacji wskazana jest ścisła współpraca z rodziną ucznia, włączanie jej w tworzenie planu pracy z uczniem, a także w miarę możliwości w realizowanie pewnych jego części w domu. Wskazany jest także udział rodziny w konsultacjach dotyczących postępów i trudności ucznia. Rodzice uczniów w/w klasy będą na bieżąco informowani o postępach uczniów oraz wdrażani do współpracy na rzecz poprawy funkcjonowania ich dzieci.

 

Podstawa prawna:

Program nauczania dla klas przysposabiających do pracy opracowany jest zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:

  1. a) Ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. z późn. zmianami (Dz.U. 1991 Nr 95 poz. 425)
  2. b) Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, (Dz.U. 2017, poz. 356)
  3. c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. 2017, poz. 703)

 

 

 

Program został przygotowany:

  • dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • Specjalnej Szkoły Przysposabiającej do Pracy o trzyletnim okresie nauczania
  • na III etapie edukacyjnym

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wg Rozporządzenia MEN z dnia 28 marca 2017 r. (Dz.U. 2017, poz. 703) w sprawie ramowych planów nauczania w Szkole Specjalnej przysposabiającej do Pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, wyglądają następująco:

 

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

Tygodniowy wymiar godzin w klasie

Razem w trzyletnim okresie nauczania

I

II

III

Przysposobienie do pracy

18

19

20

57

 

Cele edukacyjne:

Specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, sytuacyjnym, zadaniowym, zintegrowanym, opartym na praktycznym poznawaniu zmieniającej się rzeczywistości, przygotowującym do niezależnego życia. 

Głównym celem w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz
z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest poszerzanie ich kompetencji osobistych, społecznych i komunikacyjnych, doświadczanie i rozumienie sytuacji związanych z dorosłym życiem, przygotowanie uczniów do zatrudniania wspomaganego lub innej formy zatrudniania albo do efektywnego funkcjonowania  w dziennych placówkach aktywności dla osób dorosłych, w maksymalnej integracji z innymi członkami społeczności lokalnej. Ważne jest również przygotowywanie uczniów  do samodzielnego lub grupowego mieszkania (w tym w mieszkalnictwie wspomaganym 
i chronionym). 

 

Cele kształcenia w zakresie przysposobienia do pracy:

1) rozwijanie zaradności i niezależności życiowej uczniów, w celu odnalezienia się na otwartym rynku pracy lub w warunkach pracy chronionej

2) doskonalenie kompetencji społecznych, pozwalających zbudować pozytywny obraz samego siebie i pokonać lęk przed otoczeniem; szczególnie ważne jest kształtowanie prawidłowych postaw ukierunkowanych na pracę

3) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje (przewidywanie skutków własnych decyzji, wyciąganie wniosków i przewidywanie konsekwencji swoich działań) w oparciu o pracę zawodową

4) rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i budowania relacji z innymi osobami podczas pełnienia roli pracownika

5) przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zespołowo, różnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia;

6) kształtowanie kompetencji społeczno-zawodowych istotnych z punktu widzenia samostanowienia w dorosłym życiu;

7) kształtowanie kluczowych kompetencji zawodowych ucznia;  

8) kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i zaangażowania w pracę;

9) kształtowanie umiejętności oceny własnych kompetencji zawodowych, w tym umiejętności praktycznych;

10) kształtowanie umiejętności autoprezentacji;

11) kształtowanie umiejętności praktycznych do podjęcia zatrudnienia na otwartym lub chronionym rynku pracy, w tym udziału
w praktykach wspomaganych;

12) kształtowanie umiejętności zdobywania, utrzymywania i wypowiadania zatrudnienia;

13) rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań;

14) zwiększenie zakresu możliwości przygotowania ucznia do podejmowania decyzji w zakresie wyboru celowej aktywności
po zakończeniu edukacji (w tym w warsztacie terapii zajęciowej, środowiskowym domu samopomocy, zakładzie aktywności zawodowej, zakładzie pracy chronionej, na otwartym rynku pracy), w zależności  od indywidualnych predyspozycji, możliwości i ograniczeń;

15) rozumienie kwestii związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy

 

Podczas zajęć Przysposobienia do pracy uczniowie będą:

  • doskonalić sprawność manualną
  • w sposób praktyczny zapoznawać się z materiałami, narzędziami, maszynami oraz urządzeniami;
  • przygotowywać się do wykonywania pracy zarobkowej przez poznanie odpowiednich czynności, technologii, materiałów, narzędzi oprzyrządowania;
  • wdrażać się do odpowiedzialności,
  • nabywać umiejętność zachowania ładu i porządku na stanowisku pracy,
  • wdrażać się do przestrzegania regulaminu, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • kształtować wytrwałość i samodzielności podczas wykonywanej pracy
  • uczyć się poszanowania pracy własnej, pracy innych, własności społecznej;
  • ćwiczyć współdziałanie w zespole;
  • przygotować się do życia w społeczeństwie i samodzielnego radzenia sobie w pracy
  • nabywać umiejętność korzystania z instrukcji obsługi sprzętów
  • ćwiczyć umiejętność autoprezentacji podczas poszukiwania pracy
  • zapoznają się z zasadami zachowania w miejscach pracy
  • przygotowywać się uczniów do pełnienia roli pracownika poprzez nabywanie cech: obowiązkowość, punktualność, przestrzeganie zasad, wykonywanie zleconej pracy, posłuszeństwo przełożonemu, przygotowanie i uprzątnięcie warsztatu pracy, szacunek
    do powierzonych materiałów, sumienność, współpraca w grupie, przestrzeganie przepisów bhp i p.poż, podpisywanie listy obecności, stosowanie odzieży ochronnej,
  • zapoznawać się z prostymi pracami wyrabiającymi umiejętności zaradności osobistej w życiu codziennym, drobne naprawy, przygotowanie prostych posiłków, prace stolarskie, majsterkowanie, prace ogrodowe, szycie (naprawa odzieży), czynności porządkowe,
  • zapoznają się z urzędami, które ułatwią poszukiwanie pracy
  • utrwalać własne dane osobowe niezbędne do wypełnienia dokumentów podczas ubiegania się o pracę
  • zapoznawani z dokumentami aplikacyjnymi: CV, podanie (we wsparciu nauczyciela będą je tworzyć)
  • pracować nad estetyką wykonywanych prac oraz tempem pracy.

 

 

Dobór treści i rozkład materiału:               

Zakres treści nauczania i wychowania wynika z poziomu indywidualnego rozwoju i tempa przyswajania wiedzy przez ucznia. Przy realizacji treści nauczania i wychowania oraz wyborze kierunku przygotowania do pracy należy wykorzystać możliwości, jakie stwarza środowisko społeczno-kulturowe ucznia i lokalny rynek pracy (możliwość zatrudnienia w zakładach pracy chronionej, w zakładach aktywizacji zawodowej lub u pracodawców będących osobami fizycznymi) oraz baza materialno-dydaktyczna szkoły. Zdobyta przez uczniów wiedza, umiejętności
i ukształtowane wartości, wzorce osobowe, zachowania i motywacje powinny ułatwiać im umiejętne pełnienie ról społecznych i zawodowych.  

 

Treści nauczania przedmiotu Przysposobienie do pracy:

  • odkrywanie siebie jako osoby dorosłej;
  • rozumienie własnej niepełnosprawności i ograniczeń z niej wynikających;
  • rozumienie roli ucznia jako osoby dorosłej w szkole przysposabiającej do pracy;
  • posługiwanie się dowodem osobistym i innymi dokumentami;
  • doskonalenie umiejętności wyboru odzieży i ubierania się adekwatnego do sytuacji związanych z praca zawodową;
  • doskonalenie umiejętności oceny własnych kompetencji;
  • rozwijanie swoich zainteresowań;
  • poznawanie obowiązków wobec prawa;
  • poznawanie ważności dokumentów, które uczeń otrzymuje na zakończenie szkoły;
  • doskonalenie umiejętności współpracy z innymi osobami;
  • poznawanie dziennych placówek aktywności dla osób dorosłych
  • rozpoznawanie i nazywanie własnych potrzeb i oczekiwań w odniesieniu do pracy; uczenie się wskazywania swoich mocnych i słabych stron w sytuacji pracy;
  • uczenie się określania swoich preferencji (zainteresowań) i predyspozycji zawodowych, doskonalenie umiejętności planowania swojej przyszłości zawodowej;
  • poznawanie znaczenia pracy w życiu człowieka;
  • poznawanie zawodów i czynności zawodowych, dokonywanie wyborów zgodnie z preferencjami i możliwościami;
  • poznawanie szans i zagrożeń wynikających z podjęcia decyzji o zatrudnieniu;
  • uczenie się aktywnego poszukiwania pracy;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się komputerem i wykorzystywania go jako źródła informacji i narzędzia wypowiedzi;
  • uczenie się technik autoprezentacji i prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą;
  • uczestniczenie w praktykach wspomaganych; uczenie się czynności pracy na konkretnych stanowiskach pracy;
  • zapoznanie się z dokumentacją formalną związaną z podjęciem zatrudnienia;
  • poznanie praw i obowiązków pracownika;
  • poznanie praw i obowiązków pracodawcy;
  • poznanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
  • uczenie się radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w pracy;
  • kształtowanie umiejętności społecznych niezbędnych w pracy;
  • poznanie stanowiska pracy i kultury zakładu pracy.

 

 

 

W klasopracowni Przysposobienia do pracy zajęcia odbywają się w następujących modułach:

  • zajęcia kulinarne
  • zajęcia porządkowe
  • zajęcia stolarskie
  • prace ogrodnicze
  • zajęcia rękodzielnicze
  • zajęcia kurierskie, biurowe
  • prace w szatni
  • majsterkowanie
  • prace poligraficzno – introligatorskie
  • szycie
  • porządkowanie samochodów
  • prowadzenie sklepiku szkolnego
  • działania na rzecz dzieci i osób starszych:

 

Rozkład materiału:

Klasa I

  1. Zajęcia kulinarne:
  • Zapoznanie z prostym sprzętem, narzędziami ( mikser, robot kuchenny, zmywarka, kuchnia elektryczna, piekarnik, toster)
  • Zapoznanie z instrukcjami i zasadami bhp i p.poż
  • Obsługa sprzętu i narzędzi gospodarstwa domowego
  • Pieczenie, gotowanie, potrawy zimne, przekąski, weki,
  • Prawidłowe wykonywanie technik pracy

 

2.Zajęcia porządkowe:

  • Zapoznanie ze środkami czyszczącymi
  • Prawidłowy dobór środka do wykonywanej pracy
  • Zapoznanie z techniką pracy
  • Prawidłowe wykonanie pracy
  • Poznanie sprzętu, zastosowania wg instrukcji (pralka, żelazko, zmywarka, odkurzacz)
  • Pranie, prasowanie, mycie, zamiatanie
  • Mycie i porządkowanie samochodów

 

  1. Zajęcia stolarskie:
  • Zapoznanie z podstawowymi narzędziami stolarskimi
  • Wykonywanie pracy w oparciu o instrukcję i przepisy bezpieczeństwa
  • Zapoznanie z technikami pracy
  • Płotki, karmnik, dekoracje drewniane, odnawianie starych mebli, malowanie
  • Drobne naprawy stolarskie

 

  1. Prace ogrodnicze:
  • Zapoznanie z narzędziami używanymi w ogrodnictwie
  • Stosowanie się do przepisów bhp podczas prac ogrodowych
  • Właściwe użytkowanie narzędzi
  • Dostosowanie czynności do pory roku
  • Sianie, sadzenie, przycinanie, nawożenie, pielenie, kopanie, koszenie trawy,

 

  1. Zajęcia rękodzielnicze:
  • Zapoznanie ze sprzętem: pistolet do kleju na gorąco, lutownica, wypalarka
  • Stosowanie się do zasad bhp podczas pracy
  • Przygotowanie ozdób z surowców naturalnych i sztucznych
  • Papieroplastyka, elementy biżuterii
  • Wystrój pracowni, prezenty, palmy, stroiki

 

  1. Zajęcia kurierskie, biurowe:
  • Zapoznanie z obsługą prostych sprzętów biurowych: dziurkacz, zszywacz, laminarka, telefon z faksem, ksero
  • Odbieranie telefonów
  • Przekazywanie informacji
  • Służenie pomocą pracownikom SOSW

 

  1. Prace w szatni
  • Dyżur poranny w szatni, pilnowanie porządku
  • Porządkowanie pomieszczenia szatni
  • Zamiatanie i mycie podłogi, wycieranie kurzu, trzepanie wycieraczki, wietrzenie

 

Klasa II

Poszerzanie i utrwalanie umiejętności zdobytych w roku poprzednim:

  1. Zajęcia kulinarne:
  • Obsługa poznanych sprzętów i narzędzi gospodarstwa domowego:
  • Samodzielne składanie sprzętów z elementów wchodzących w ich skład: mikser, robot kuchenny
  • Włączanie odpowiedniego programu podczas pracy: zmywarka, kuchnia elektryczna, piekarnik
  • Stosowanie się podczas prac do instrukcji dotyczących sprzętów
  • Stosowanie się do zasad bhp i p.poż podczas pracy z użyciem sprzętów
    i narzędzi AGD
  • Pieczenie, gotowanie, potrawy zimne, przekąski, weki,
  • Prawidłowe wykonywanie technik pracy z uwzględnieniem estetyki i tempa pracy

 

2.Zajęcia porządkowe:

  • Rozszerzenie wiedzy na temat środków czyszczących
  • Prawidłowy dobór środka do wykonywanej pracy
  • Zapoznanie z nowymi technikami pracy i utrwalanie nabytych
  • Kontrola własnej pracy, ocena efektów
  • Stosowania wg instrukcji sprzętów: pralka, żelazko, zmywarka, odkurzacz
  • Pranie, prasowanie, mycie, zamiatanie

 

  1. Zajęcia stolarskie:
  • Utrwalanie nabytych umiejętności w zakresie obsługi podstawowych narzędzi stolarskich
  • Wykonywanie pracy w oparciu o instrukcję i przepisy bezpieczeństwa
  • Zwracanie uwagi na prawidłowe wykonywanie prac: estetyka, bezpieczeństwo, stosowanie narzędzi w sposób zgodny z przeznaczeniem, stosowne tempo pracy
  • Dokonywanie pomiaru do dalszego wykonywania prac, znaczenie dokładności
  • Płotki, karmnik, dekoracje drewniane, odnawianie starych mebli, malowanie
  • Drobne naprawy stolarskie

 

Wprowadzenie nowych form pracy:

 

  1. Majsterkowanie:
  • Zapoznanie się narzędziami i ich zastosowaniem (młotek, śrubokręt, obcęgi, wiertarka, lutownica, pistolet do kleju na gorąco, wypalarka)
  • Drobne naprawy,
  • Odświeżanie ścian, mebli – malowanie,
  • Dekoracje z użyciem sprzętów
  • Przybijanie gwoździ, wiercenie otworów pod kołki

 

  1. Szycie:
  • Poznanie techniki pracy z zakresu tkactwa rękodzielniczego, (min małe krosno ręczne)
  • Posługiwanie się igłą, szpilkami podczas szycia ręcznego,
  • Drobne naprawy odzieży, fastrygowanie, szycie ściegiem prostym, przyszywanie guzików, aplikacje
  • Zapoznanie z działaniem maszyny do szycia, nauka szycia ściegiem prostym, owerlockowym
  • Odzyskiwanie zamków, guzików i innych elementów krawieckich ze zużytej odzieży

 

  1. Prace poligraficzno-introligatorskie:
  • Posługiwanie się gilotyną, laminarką, ksero, skanerem, dziurkaczem, zszywaczem
  • Przepisywanie tekstów w programie Word (przygotowanie instrukcji obsługi oraz przepisów obrazkowych)
  • Wykonywanie notesów, ozdobnych okładek
  • Kserowanie dokumentów

 

  1. Zajęcia rękodzielnicze:
  • Praca ze sprzętem: pistolet do kleju na gorąco, lutownica, wypalarka
  • Stosowanie się do zasad bhp podczas pracy
  • Przygotowanie ozdób z surowców naturalnych i sztucznych
  • Papieroplastyka, elementy biżuterii
  • Wystrój pracowni, prezenty, palmy, stroiki
  • Wyrabianie z gliny elementów ozdobnych
  • Układanie bukietów i kompozycji płaskich z suszu

 

  1. Prace ogrodnicze:
  • Zapoznanie z narzędziami używanymi w ogrodnictwie
  • Stosowanie się do przepisów bhp podczas prac ogrodowych
  • Właściwe użytkowanie narzędzi
  • Dostosowanie czynności do pory roku
  • Sianie, sadzenie, przycinanie, nawożenie, pielenie, kopanie, koszenie trawy,
  • Dbanie o warzywniak z nowalijkami

 

Klasa III

Poszerzanie i utrwalanie umiejętności zdobytych w roku poprzednim:

  1. Zajęcia kulinarne:
  • Obsługa poznanych sprzętów i narzędzi gospodarstwa domowego:
  • Samodzielne składanie sprzętów z elementów wchodzących w ich skład: mikser, robot kuchenny
  • Włączanie odpowiedniego programu podczas pracy: zmywarka, kuchnia elektryczna, piekarnik
  • Stosowanie się podczas prac do instrukcji dotyczących sprzętów
  • Stosowanie się do zasad bhp i p.poż podczas pracy z użyciem sprzętów
    i narzędzi AGD
  • Przygotowanie potraw o wyższym stopniu złożoności wg przepisów kulinarnych

 

2.Zajęcia porządkowe:

  • Kontrola własnej pracy, ocena efektów
  • Stosowania wg instrukcji sprzętów: pralka, żelazko, zmywarka, odkurzacz
  • Pranie, prasowanie, mycie, zamiatanie

 

  1. Zajęcia stolarskie:
  • Utrwalanie nabytych umiejętności w zakresie obsługi podstawowych narzędzi stolarskich
  • Wykonywanie pracy w oparciu o instrukcję i przepisy bezpieczeństwa
  • Zwracanie uwagi na prawidłowe wykonywanie prac: estetyka, bezpieczeństwo, stosowanie narzędzi w sposób zgodny z przeznaczeniem, stosowne tempo pracy
  • Dokonywanie pomiaru do dalszego wykonywania prac, znaczenie dokładności

 

  1. Majsterkowanie:
  • Utrwalanie nabytych umiejętności w zakresie obsługi poznanych narzędzi i sprzętów
  • Drobne naprawy na zlecenie
  • Odświeżanie ścian, mebli – malowanie,
  • Dekoracje z użyciem sprzętów
  • Przybijanie gwoździ, wiercenie otworów pod kołki
  • Naprawa mebli
  1. Szycie:
  • Drobne naprawy odzieży, fastrygowanie, szycie ściegiem prostym, przyszywanie guzików, aplikacje
  • Szycie ściegiem prostym, owerlokowym na maszynie
  • Odzyskiwanie zamków, guzików i innych elementów krawieckich ze zużytej odzieży

 

  1. Zajęcia rękodzielnicze:
  • Praca ze sprzętem: pistolet do kleju na gorąco, lutownica, wypalarka
  • Stosowanie się do zasad bhp podczas pracy
  • Przygotowanie ozdób z surowców naturalnych i sztucznych
  • Papieroplastyka, elementy biżuterii
  • Wystrój pracowni, prezenty, palmy, stroiki
  • Wyrabianie z gliny elementów ozdobnych
  • Układanie bukietów i kompozycji płaskich z suszu
  • Kompozycje własne

 

  1. Prace ogrodnicze:
  • Zapoznanie z kolejnymi narzędziami używanymi w ogrodnictwie o bardziej złożonym działaniu
  • Stosowanie się do przepisów bhp podczas prac ogrodowych
  • Właściwe użytkowanie narzędzi
  • Dostosowanie czynności do pory roku
  • Sianie, sadzenie, przycinanie, nawożenie, pielenie, kopanie, koszenie trawy,
  • Dbanie o warzywniak z nowalijkami
  • Projektowanie i pielęgnowanie ogrodu kwiatowego

Nowe formy pracy:

 

1.Porządkowanie samochodów:

  • Czyszczenie samochodu we wnętrzu, odkurzanie, mycie
  • Mycie zewnętrzne samochodów z zachowaniem techniki pracy
  • Używanie odpowiednich środków czystości

 

  1. Prowadzenie sklepiku szkolnego:
  • Planowanie asortymentu sklepiku
  • Wykonanie wystroju sklepiku
  • Wyliczanie cen, przyjmowanie wpłaty, wydawanie towaru- trening ekonomiczny
  • Obsługa klienta
  • Prowadzenie notesu sprzedaży

 

3.Działania na rzecz dzieci i osób starszych:

  • Wykonywanie upominków dla dzieci z Hospicjum w Szczecinie
  • Wykonywanie upominków świątecznych dla pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej w Dziwnówku
  • Świadczenie pomocy dla osób potrzebujących
  • Pomoc w prowadzeniu i przygotowywaniu zajęć rękodzielniczych kierowanych do dzieci z Kamieńskiego Domu Kultury

 

 

Formy i metody pracy:

 

Nauczanie jest procesem możliwym pod warunkiem, że oba podmioty w nim uczestniczące – nauczyciel i uczeń, w równym stopniu zainteresowane są osiągnięciem wyznaczonych zadań programowych. Realizacji tego celu służą stosowane w procesie kształcenia metody nauczania oraz formy pracy.

Formy pracy, jakie będą stosowane na przedmiocie Przysposobienie do pracy:

  1. Praca indywidualna
  2. Praca zbiorowa:
  • W parach
  • W grupach
  • Cała klasa

 

Metody pracy dla przedmiotu Przysposobienie do pracy:

  1. Metody podające:
  • wykład informacyjny;
  • pogadanka;
  • opowiadanie;
  • opis;
  • anegdota;
  • objaśnienie
  1. Metody problemowe:
  • klasyczna metoda problemowa;
  • metoda przypadków;
  • gry dydaktyczne;
  • dyskusja;
  • burza mózgów;
  1. Metody eksponujące:
  • film;
  • pokaz;
  • przedstawienie;
  • gazetka ścienna;
  • wystawa;
  1. Metody programowane:
  • z użyciem komputera;
  • z użyciem podręcznika;
  1. Metody praktyczne:
  • pokaz;
  • ćwiczenia przedmiotowe;
  • działania praktyczne.

 

 

Osiągnięcia ucznia:

 Ze względu na specyficzny charakter edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, a także indywidualne tempo i zakres nauki każdego ucznia, osiągnięcia w poszczególnych sferach oddziaływań pedagogicznych są planowane indywidualnie. Zakłada się jednak, że uczeń w zakresie przedmiotu Przysposobienie do pracy,
po ukończeniu nauki w trzyletnim systemie nauczania, będzie posiadał następujące umiejętności:

  1. Będzie znał regulamin pracowni, obowiązujące przepisy bhp i p.poż i się do nich będzie stosował
  2. Będzie znał wyposażenie klasopracowni, umiał nazywać urządzenia i narzędzia, którymi się posługuje, wiedział, gdzie się znajdują, posługiwał się nimi zgodnie z przeznaczeniem
  3. Samodzielnie lub z niewielką pomocą potrafił korzystać z urządzeń i narzędzi znajdujących się w pracowni
  4. Umiał samodzielnie dobrać sprzęt do zleconej pracy
  5. Przygotowywał stanowisko pracy, oraz je porządkował po zakończonej pracy
  6. Opanuje nowe techniki pracy w oparciu o swoje możliwości i zainteresowania
  7. Opanuje zasady organizacji pracy
  8. Znał rozkład pracowni
  9. Znał podstawowe techniki pracy w wyżej wymienionych zakresach
  10. Będzie samodzielny na tyle, na ile mu pozwala jego rozwój
  11. Znał zasady prawidłowego pełnienia roli pracownika: słuchania i wykonywania poleceń przełożonego, odpowiedzialności za pracę, doprowadzania pracy do końca, stosowania odpowiedniej odzieży ochronnej
  12. Będzie zdyscyplinowany, punktualny, staranny, odpowiedzialny, współpracujący z grupą
  13. Będzie wiedział, w jaki sposób ubiegać się o pracę, jakie dokumenty przedłożyć, jak zaprezentować swoją osobę u pracodawcy
  14. Będzie orientował się w zakładach pracy dostępnych na rynku lokalnym
  15. Będzie znał zawody, które są w zakresie jego możliwości psychofizycznych i zawodowych.
  16. Będzie znał wartość pracy i miał wyrobiony odpowiedni stosunek do pracy
  17. Będzie wiedział, z jakiej aktywności życiowej lub drogi zawodowej może skorzystać po ukończeniu edukacji w Specjalnej Szkole Przysposabiającej do Pracy.

 

Kryteria oceniania:

Dokonywana okresowo wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia umożliwia modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego możliwości. Oceny śródroczne i roczne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi uwzględniającymi osiągnięcia ucznia na miarę jego możliwości psychofizycznych. Postępy ucznia będą wzmacniane pozytywnie, natomiast brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu. Ocenianie bieżące funkcjonowania ucznia
na przedmiocie Przysposobienia do pracy, prowadzone jest podczas spotkań zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.  Dokonywana okresowo przez nauczyciela ocena poziomu funkcjonowania ucznia umożliwia modyfikowanie indywidualnego programu eduakcyjno–terapeutycznego i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego możliwości. Uczeń jest informowany w sposób dla niego zrozumiały o postępach w nauce.

Nauczyciel, oceniając pracę ucznia, pod uwagę weźmie:

1) indywidualne możliwości ucznia;

2) rozwój umiejętności praktycznych;

3) wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w życiu codziennym i sytuacjach  w pracy;

4) przestrzeganie dyscypliny pracy;

5) jakość wykonywanej pracy;

6) umiejętność kontrolowania przebiegu pracy oraz jej rezultatów, eliminowania błędów;

7) postawę ucznia wobec pracy (zachowania i emocje wywoływane wykonywanymi zadaniami);

8) cierpliwość przy wykonywaniu pracy, koncentrację uwagi;

9) poszanowanie mienia i dbałość o sprzęt;

10) poszanowanie pracy własnej i innych;

11) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

12) samodzielność i własną inicjatywę ucznia;

13) wkład pracy i zaangażowanie;

14) sposób i czas wykonywania zadania;

15) wykonywanie zadania od początku do końca;

16) organizację stanowiska pracy;

17) dokładność i systematyczność;

18) umiejętność współdziałania w zespole i rozwiązywania konfliktów interpersonalnych;

19) wspieranie aktywności ucznia i jego uczestnictwa w różnych sytuacjach życiowych. 

 

Ewaluacja programu nauczania:

W ramach ewaluacji programu proponuje się dokonanie oceny indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych w/ g ustalonej skali ocen i jego ewaluację dwa razy do roku szkolnego ( tj. na I okres, a następnie pod koniec każdego roku szkolnego). Jeżeli nauczyciel uważa za stosowne przeredagowanie celów, może tego dokonać zgodnie z potrzebą indywidualnie dla ucznia lub zespołu. W celu dokonania zmian
w programie przysposobienia do pracy zgłasza swoje sugestie przewodniczącemu Zespołu Szkoły Przyspasabiającej do Pracy.

Program opracowała: Kinga Budyś

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie