| Analfabetyzm i półanalfabetyzm |
|
|
Odsetek ludności umiejącej pisać i czytać na świecie
Analfabetyzm w Rzeczypospolitej Polskiej międzywojennej (
1931
)
Analfabetyzm (
gr.
αναλφαβετος nie znający liter) – brak umiejętności pisania i
czytania
oraz wykonywania czterech podstawowych działań matematycznych u osób dorosłych, tj. wg kryteriów
UNESCO
– powyżej 15. roku życia. Osoby nie posiadające takiej umiejętności nazywane są "analfabetami".
We współczesnych bogatych społeczeństwach przemysłowych problem absolutnie marginalny, dotyczący na ogół poniżej pół procenta ludności. W krajach
Trzeciego Świata
sięga kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu procent mieszkańców. Obecnie szacuje się, że w
Europie
jest 3% analfabetów, w
Ameryce Pd.
- 15%, w
Azji
- 33%, a w
Afryce
- 50%.
W
Polsce
analfabetyzm był spuścizną po polityce zaborców, którzy dążyli do ograniczania szkolnictwa. W
1914
na ziemiach polskich było: 57% analfabetów w zaborze rosyjskim, 40% w
Galicji
i 5% w zaborze pruskim. Wg statystyk w Polsce w
1921
było 33,1% analfabetów, w
1931
- 23,1%, w
1960
- 2,7%, w
1978
- 1,2%.
Nie jest łatwa ocena skali analfabetyzmu wtórnego oraz
funkcjonalnego
(dot. niemożności zrozumienia i wykorzystania drukowanych informacji oraz przedstawień graficznych tj. ikon, wykresów, diagramów), czyli praktycznej niezdolności posługiwania się słowem pisanym: braku zrozumienia treści najprostszych instrukcji, braku umiejętności wypełnienia najprostszych formularzy. Podobnie jest z analfabetyzmem matematycznym, czyniącym ludzi niezdolnymi do sprawdzenia rachunku w kasie sklepowej, nie mówiąc o obliczeniu podatków. Badanie tych zagadnień daje czasem bardzo różne wyniki, w zależności od przyjętych kryteriów. Odsetek ten nawet w bogatych krajach może sięgać 50 i więcej procent. Ocenia się np., że 77% Amerykanów, 47% Polaków i 28% Szwedów ma problemy ze zrozumieniem tekstów, a mianem sprawnych językowo można nazwać w tych trzech krajach odpowiednio tylko 2%, 21% i 32% mieszkańców (wg International Adult Literacy Society).
Jakkolwiek zwalczanie analfabetyzmu pierwotnego udaje się metodami stosunkowo prostymi (choć dla biednych krajów nawet one bywają zbyt kosztowne) - przez zapewnienie wszystkim dzieciom podstawowej edukacji, tak zjawisko pojawiania się analfabetyzmu wtórnego jest znacznie trudniejsze do opanowania i wiązać się musi z upowszechnieniem czytelnictwa wśród ogółu ludności - zachęcania do korzystania z bibliotek, księgarni, prasy, internetu.
Procesem zmniejszającym analfabetyzm jest alfabetyzacja.
Linki zewnętrzne