Paramita (
skt
pāramitā पारमिता;
chiń.
boluomi(duo) 婆羅蜜(多);
kor.
paramil(t'a) 바라밀(타);
jap.
harami(ta);
wiet.
ba-la-mật(-đa)) – w
buddyzmie
"przekroczenie" – praktyka, albo cnota, pozwalająca na osiągnięcie
oświecenia
i przejście do
nirwany
.
Sześć paramit
Sześć paramit (
skr.
;
tyb.
Pha Rol Tu Phjin Pa) oznacza dosłownie "wyjście poza", "to co osiąga drugi brzeg", jest tłumaczone na język polski również jako sześć doskonałości lub sześć wyzwalających aktywności.
Sześć paramit:
- Paramita dawania, szczodrości (Dana-paramita)
- Paramita wskazań, dyscypliny, właściwego postępowania (Śila-paramita)
- Paramita cierpliwości (Kśanti-paramita)
- Paramita zapału, odwagi, entuzjazmu, zdecydowanego wysiłku (Wirja-paramita)
- Paramita medytacji, koncentracji (
dhyana
-paramita)
- Paramita mądrości (
pradżnia
-paramita)
Sześć Paramit umożliwia podział nauk buddyzmu na trzy fundamentalne praktyki:
- moralną dyscyplinę, poprzez Paramitę dawania, Paramitę wskazań, Paramitę zapału
- medytacyjne zrównoważenie, poprzez Paramitę medytacji
- doskonałą mądrośc, poprzez Paramitę mądrości
Dana
Dana (
skr.
,
pali
) – dar, jałmużna, ofiara.
Trzy rodzaje szczodrości (dawania):
Materialna
Przykładowo może być to ofiarowanie pożywienia lub pieniędzy ludziom, zwierzętom, głodnym duchom czy innym
istotom
. Bardzo ważna jest przy tym czystość intencji dającego, czyli nie myślenie o swoich korzyściach, lecz pragnienie wsparcia wszystkich istot. Mówi się wręcz o tym, że jeśli trafi się nam posiadanie jakichś rzeczy, zatrzymywanie ich dla siebie jest objawem chorobliwym. W tym życiu nie na wiele się przydadzą, w przyszłym – wcale. Jeśli mamy co jeść i w co się ubrać – powinniśmy się tym również podzielić. Bezgraniczne dawanie oznacza również oddanie swojego życia, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Duchowa
Dawanie na poziomie duchowym oznacza przekazywanie, nauczanie
Dharmy
. Co jest jednak istotne, takie dawanie może i powinno być wykonywane jedynie przez osoby
urzeczywistnione
, posiadające już wgląd w iluzoryczną –
pustą
naturę swojego "ja".
Zapewnianie bezpieczeństwa, dawanie ukojenia
Dawanie na tym poziomie oznacza wszystkie działania, które wyzwalają istoty od lęku i śmierci. Przykładowo może być to chronienie tych, którzy się boją, są zagubieni, odkupywanie zwierząt skazanych na rzeź, uwalnianie ryb, tonących owadów, robaków itp.
Śila
Śila (
skr.
) – zobowiązania, przykazania, dyscyplina
Praktykowanie dyscypliny oznacza:
- Nieczynienie zła. Przede wszystkim oznacza to porzucenie dziesięciu negatywnych działań i zaniechanie czynienia zła ciałem, mową i umysłem.
- Czynienie dobra i przynoszenie pożytku innym. Co oznacza praktykowanie dobrych działań przy każdej, nawet najdrobniejszej okazji.
Szczegółowo opisane w artykule
dziesięć wskazań
.
Kśanti
Kśanti (
skr.
;
pali
: khanti) – cierpliwość
Trzy aspekty cierpliwości:
Cierpliwość w znoszeniu nienawiści, krzywd i niewdzięczności innych istot
Ta forma cierpliwości polega na służeniu innym z oddaniem i miłością, bez niechęci i złości, nawet jeśli w zamian spotyka nas tylko niewdzięczność.
Szantidewa na początku szóstego rozdziału swojego dzieła "Bodhisattwaczariaawatara" poświeconego właśnie paramicie cierpliwości pisze:
- "Jakiekolwiek
zasługi
zgromadzilibyśmy przez tysiące
kalp
/.../ nagły wybuch gniewu może to wszystko zniweczyć. Nie ma zła gorszego niż nienawiść i nie ma ofiary większej niż cierpliwość. Dlatego pilnie ćwicz się w cierpliwości, korzystając z wszelakich sposobów."
[1]
Mówi się też o tym, że należy szanować tych, którzy nam szkodzą, ponieważ gdyby ich nie było nie mielibyśmy nawet możliwości ćwiczyć się w cierpliwości.
Cierpliwość w znoszeniu przeciwności na ścieżce Dharmy
Dla Dharmy powinno się cierpliwie znosić gorąco, zimno oraz inne niewygody. Nie należy zajmować się organizowaniem sobie komfortu codziennego życia, lecz raczej skupić się na samej praktyce.
Cierpliwość w zgłębianiu trudnych zagadnień nauk buddyjskich
Należy mieć zaufanie do głębokich
nauk
i starać się uchwycić ich znaczenie.
Wirja
Wirja (
skr.
;
pali
: wirija); siła woli, energia
Wirja jest identyczna z szóstym członem
Szlachetnej ośmiorakiej ścieżki
Odwaga podobna zbroi
To entuzjazm do praktyki, oddanie dharmie całego siebie.
Odwaga wprowadzona w czyn
Oznacza rozpoczęcie praktyki natychmiast, bez ociągania się i kontynuowanie jej cały czas.
Odwaga, która nie zna zaspokojenia
To ciągłe poczucie niedosytu, które motywuje do dalszego wysiłku.
Dhjana
Dhjana (
skr.
;
pali
: dźhana;
chin.
chan-na lub chan;
jap.
zenna lub
zen
) –
medytacja
Kolejne stopnie medytacji to:
- Wyzbycie się pożądań i przywiązania do spraw światowych; niechęć do
samsary
, determinacja aby się wyzwolić oraz współczucie. To jest wstęp do dalszej praktyki.
- Wewnętrzny spokój, skupienie na obiekcie medytacji. Stan ten cechuje też przywiązanie do doświadczeń płynących z głębokiej koncentarcji – do błogości, radości i przejrzystości umysłu.
- Kiedy wspomniane wyżej lgnięcie ustaje, pozostaje jeszcze subtelne przywiązanie do
pustki
. Koncentracja zwana jest wówczas "jasno rozróżniającą".
- Doskonałość medytacji osiągamy gdy tylko spoczywamy w rzeczywistości
takiej, jaka jest
, bez tworzenia czegokolwiek.
Pradźńa
Pradźńa (
skr.
;
pali
: pańńa;
jap.
hannya) – mądrość
Pradźńa w najgłębszym sensie oznacza mąrość nie intelektualną, intuicyjną, pochodzącą z doświadczenia wglądu w naturę umysłu. Uzyskuje się ją poprzez studiowanie
Dharmy
, rozważanie jej i praktykę medytacji. Polega na zrozumieniu, że wszystkie przedmioty postrzegane przez nasze zmysły są pustymi formami, są pozbawione substancji.
Na głębszym poziomie zrozumienia dostrzega się, iż w każdej z sześciu paramit zawierają się wszystkie pozostałe.
Dziesięć paramit
W
buddyzmie tybetańskim
wyróżniane jest 10 paramit. Są to:
- szczodrość
- dyscyplina moralna
- cierpliwość
- determinacja
- kontemplacja
- moc
- współczucie
- modlitwa
- metoda
- mądrość
Do sześciu podanych wyżej dodano cztery kolejne, wyróżnione pogrubieniem.
Źródła informacji
- Patrul Rinpocze "Słowa Mistrza Samatabhadry", Wydawnictwo Mandala, Warszawa 1996
- "Encyklopedia Mądrości Wschodu", Warszawski Dom Wydawniczy, Warszawa 1997
- Siantidewa,
"Bodhiczaria-awatara"
- Mistrz Jin-szun, "Droga do Stanu Buddy", Pracownia Autorska DOMY POLSKIE, Warszawa 2000
- "The Sutra on Upasaka Precepts", Numata Center for Buddhist Translation and Research, USA 1994
Zobacz też