Wysokie Napięcie |
Wysokie Napięcie |
Autor |
Friedemann Friese
|
Wydawca |
Lacerta
|
Liczba graczy | 2 do 6 |
Zalecenia wiekowe | 12 |
Czas przygotowania | 5 minut |
Czas gry | 20-25 minut razy liczba graczy |
Elementy strategii | Średnia |
Wymagane umiejętności | Brak |
Losowość | Niska |
Wysokie Napięcie - ekonomiczna
gra planszowa
autorstwa
Friedemanna Friese
. Była nominowana do prestiżowej nagrody
Spiel des Jahres
(Gra roku) w Niemczech w 2005 roku. Gra została pierwotnie w wersji niemieckiej przez wydawnictwo 2F-Spiele (firma autora gry), wersję angielską wydało Rio Grande Games, w Polsce gra została wydana przez wydawnictwo
Lacerta
w październiku 2006 roku.
Zdobyła uznanie nie tylko w Niemczech, ale również na całym świecie, czego dowodem jest utrzymywanie przez grę wysokiej pozycji w światowych rankingach najlepszych gier planszowych. Przez cały 2006 rok gra notowana była na 4 miejscu w rankingu
BoardGameGeek (BGG)
. Na początku 2007 roku gra awansowała na 3 miejsce w rankingu
BGG
.
W grze element losowości został prawie całkowicie wyeliminowany (np. brak kostki), więc gracze mogą w pełni wpływać na przebieg rozgrywki. Następstwo graczy również nie jest tradycyjne (zgodnie ze wskazówkami zegara), lecz w każdej turze kolejność ustalana jest od nowa.
Podstawowa wersja gry zawiera dwustronną planszę z mapami Niemiec (po jednej stronie) i Stanów Zjednoczonych (po drugiej). W pudełku znajduje się również 48 kart oraz ponad 200 drewnianych elementów.
Zasady gry
Gra składa się z 3 etapów (cechujących się lekką modyfikacją niektórych zasad), każdy etap z kilku rund a każda runda z 5 faz:
- Ustalanie kolejności graczy
- Licytacja kart elektrowni
- Zakup surowców niezbędnych do uruchomienia elektrowni
- Rozbudowa sieci energetycznej (podłączanie miast do sieci poprzez budowę stacji transformatorowych)
- Biurokracja (czyli wypłata należności za zasilenie miast)
Gracze licytują pomiędzy sobą karty elektrowni. Elektrownie różnią się ceną wywoławczą, mocą oraz rodzajem surowców niezbędnych do działania danej elektrowni. Po tej fazie gracze dokonują zakupów surowców. Ustalona wcześniej kolejność zakupów powoduje, że cena poszczególnych surowców dla gracza, który jest na ostatniej pozycji jest najniższa, a gracz prowadzący w rozgrywce kupuje surowce najdrożej. W kolejnej fazie gracze rozbudowują swoją sieć energetyczną płacąc zarówno za budowę stacji transformatorowej jak i koszt podłączenia kolejnego miasta do sieci. W każdym mieście jest miejsce jedynie dla 3 graczy, więc rozgrywka w więcej niż 3 osoby stawia dodatkowe wyzwanie przed graczami.
Rozszerzenia gry
Od momentu wydania wersji podstawowej ukazały się również następujące dodatki:
- Europa Centralna / Beneluks (2006 rok) - wydane w Polsce przez
wydawnictwo Lacerta
- Włochy / Francja (2005 rok) - nie wydane w Polsce
- Nowe karty elektrowni (2007 rok)
- Korea i Chiny (2008 rok)
Linki zewnętrzne