Generalizacja i skala mapy
Przeznaczenie mapy w decydujący sposób wpływa na
generalizację mapy. Biorąc pod uwagę ten czynnik, na
mapach drogowych powinny znaleźć się dokładne opisy dróg (jej numer,
kategoria, przebieg),
mapy gleboznawcze powinny zawierać informacje o ich rozmieszczeniu i typach, zaś
mapy szkolne – treści zgodne z danym programem nauczania i będą wykorzystywane podczas nauki. Przedstawiony obszar ma także zasadniczy wpływ na sposób uogólnienia. Dla określonego terenu stosuje się inny sposób uogólnienia, ponieważ gdyby przyjąć jednakowe
skale np. na obszarach górskich i równinnych
poziomice rysowane co taką samą liczbę metrów (
cięcie poziomicowe) spowodowałyby, że mapy gór byłyby nieczytelne. Innym przykładem mogą być studnie na pustyniach, których nie umieszcza się na terenach, gdzie woda jest ogólnie dostępna.