Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Biologia » Liceum - lekcje

123456789101112131415161718...2627
Lekcja: "017. Przegląd i znaczenie stawonogów"
Szczękoczułkowce

Przykład szczękoczułkowca


Zwierzęta te (Chelicerata) nie mają czułków. Ich odnóża gębowe składają się tylko z dwóch par: szczękoczułków i nogogłaszczek. U wszystkich gatunków głowa zlana z tułowiem tworzy głowotułów. Szczękoczułkowce dzielą się na dwie gromady różniące się wyraźnie środowiskiem życia – skrzelodyszne staroraki i lądowe pajęczaki. Te pierwsze pojawiły się jednocześnie z trylobitami i skorupiakami we wczesnym kambrze, a największy rozkwit przeżyły w późnym sylurze. Żyły wówczas ogromne (jak na stawonogi) wieloraki, które osiągały długość 3 m. Z wyglądu przypominały dzisiejsze skorpiony. Większość staroraków wymarła w karbonie. Do dziś zachowało się jedynie kilka reliktowych gatunków skrzypłoczy (Limulus), żyjących u wybrzeży Ameryki Północnej i Środkowej.
<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie