Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ocenianie na WF

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1082 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedmiotowy System Oceniania to ważny dokument szkolny,jakże pomocny w sprawiedliwej i obiektywnej ocenie.Podaję przykłądową, sprawdzoną w gimnazjum propozycję jak może on wyglądać

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO GIMNAZJUM NR 68 PRZY ZESPOLE SZKÓŁ NR 2 W POZNANIU ( KLASY I-III)

"przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego,należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć"

     Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów) opiekunów wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów ( uczniów rozporządzenia MEN)
  • zarządzenia i akty prawne dotyczące oceniania
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19.04.1999 - w sprawie zasad oceniania,klasyfikowania i promowania uczniów ( Dz.U. nr 41-7.05.99)
    • Statut gimnazjum
    • Program szkoły WSO
CELE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO: Wg programu DKW 4014-142/00
  • Sprzyjanie wszechstronnemu wszechstronnemu harmonijnemu rozwojowi psychofizycznemu młodzieży, wzmacnianie immunologii organizmu na niekorzystne i szkodliwe wpływy
  • Kształcenie charakteru, odwagi, racjonalnego myślenia, wytrwałości oraz zdolności działania w grupie
  • Wzbudzanie i rozwijanie zamiłowania do systematycznego uprawiania ćwiczeń fizycznych fizycznych obcowania z naturą
  • Wyrabianie prawidłowej i pożądanej postawy, zręczności , estetyki ruchu, jak również umiejętności prakseologicznego wykorzystania nabytych umiejętności i nawyków
  • Wspieranie rozwoju zdolności umysłowych, umożliwiających racjonalny dobór środków do wspomagania oraz samokontroli i samooceny rozwoju psychicznego
  • Opanowanie umiejętności utylitarnych, rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych, obronnych
  • Zwiększenie sprawności ruchowej młodzieży przez doskonalenie podstawowych cech motorycznych (siła, szybkość, zwinność,gibkość, wytrzymałość)
  • Kształtowanie świadomej dyscypliny
  • Wdrażanie do przebywania na powietrzu i racjonalnego hartowania
CELE OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
  1. Diagnoza rozwoju fizycznego ucznia - określenie indywidualnych potrzeb i przyczyn trudności każdego dziecka
  2. Wdrażanie do samokontroli i samooceny
  3. Wspieranie - wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów
  4. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych
  5. Bieżące informowanie uczniów uczniów rodziców o aktywności, postępach, trudnościach trudnościach specjalnych uzdolnieniach
  6. Ewaluacja wybranego programu oceniania
WYSTAWIANIE OCENY SEMESTRALNEJ I KOŃCOWEJ
  1. Wystawiana ocena jest ściśle związana z treściami nauczania i wynika z realizacji planu pracy nauczyciela dla III etapu kształcenia(plan pracy jest do wglądu w centrum informacji szkolnej)
  2. Ocena semestralna i całoroczna nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych
  3. Nauczyciel wystawiając ocenę semestralną i końcową bierze pod uwagę wszystkie obszary oceniania ze szczególnym uwzględnieniem wysiłku wkładanego przez ucznia w usprawnianie się i wywiązywanie się z podejmowanych przez niego zadań i powierzanych przez nauczyciela ról.
  4. Podstawowymi czynnikami wpływającymi na cenę ucznia z przedmiotu są:
    • Wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
    • Postępy uczniów uczniów ich psychofizyczne predyspozycje i możliwości(efekty pracy ucznia)
    • Stopień realizacji planowanych zadań dydaktycznych
    • Samokontrola i samoocena rozwoju fizycznego, sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych i organizacyjnych, poziom wiedzy z zakresu kultury fizycznej oraz zmiany postaw i nawyków
  5. Wszystkie oceny są na bieżąco podawane do wiadomości uczniów i rodziców
  6. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony za czas określony z wychowania fizycznego
  7. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć WF podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza
  8. W przypadku zwolnienia ucznia z WF, w dokumentacji przebiegu nauczania , zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony"
  9. W przypadku nieobecności ucznia podczas bieżącego oceniania, uczeń jest zobowiązany przystąpić do sprawdzianu( test,zadania…)w terminie 2 tygodni od dnia obecności na lekcji, w terminie ustalonym przez nauczyciela i ucznia. Jeśli uczeń nie przystąpi, wstawiana jest ocena niedostateczna.
  10. Nauczyciele różnicują wymagania wobec uczniów .dobierają odpowiednie metody pracy w stosunku do każdego ucznia i stosują wymagania uwzględniające jego możliwości. W przypadku wystąpienia stałych lub czasowych dysfunkcji, nauczyciel jest zobowiązany wskazać zamienną formę sprawdzianu
UMOWY I UZGODNIENIA
  1. Uczeń i rodzice są zobowiązani do zgłaszania nauczycielowi wszelkich przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń ( przebyte choroby, urazy)
  2. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z czynnego uczestnictwa w lekcji. Natomiast uczeń zobowiązany jest zgłosić każdą niedyspozycję, która nastąpi przed, w trakcie lub po zakończeniu lekcji.
  3. Uczeń może być w ciągu semestru 2 razy nie przygotowany do lekcji bez konieczności przedstawienia usprawiedliwienia, w razie trzeciego i następnych przypadków otrzymuje ocenę niedostateczną.
  4. Uczeń jest zobowiązany do przestrzegania ustaleń zawartych w regulaminie Sali gimnastycznej i obiektów sportowych. Nieprzestrzeganie ustalonych reguł powoduje uzyskanie"-".trzykrotne uzyskanie minusa powoduje wpisanie oceny niedostatecznej.
  5. Duża aktywność ucznia w czasie zajęć lekcyjnych lub poza nimi może zostać nagrodzona oceną bardzo dobrą lub znakiem"+".Trzykrotne wpisanie plusa powoduje uzyskanie oceny bardzo dobrej.
  6. Udział w zawodach sportowych, reprezentowanie szkoły, treningi w klubie, udokumentowane osiągnięcia w dyscyplinach nie objętych programem, organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych - nauczyciel nagradza oceną celującą
  7. Uczeń ma prawo poprawić ocenę cząstkową w formie i terminie uzgodnionym z nauczycielem
OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE

POSTAWA:
  • Udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (zaangażowanie , strój, wysiłek wkładany w rozwój sprawności, udział w życiu sportowym szkoły, higiena osobista)
  • Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych
  • Prozdrowotny styl życia
UMIEJĘTNOŚCI:
Ruchowe:
  • Stopień opanowania umiejętności ruchowych ( co potrafię,jak wykonuję) z zakresu wymagań programowych)
Organizacyjne:
  • Stopień opanowania umiejętności organizacji zajęć rekreacyjno-sportowych
WIADOMOŚCI
  • Wiedza i umiejętności jej praktycznego wykorzystania w zakresie:
  • Organizacji , bezpieczeństwa i higieny zajęć ruchowych (samokontrola, asekuracja, pomoc)
  • Współpracy w czasie zajęć
  • Przepisów i terminologii poszczególnych dyscyplin sportu
  • Samosterowania rozwojem psychofizycznym, adaptacji organizmu do wysiłku, ochrony zdrowia
  • Pierwsza pomoc
FORMY I METODY KONTROLI
  • Obserwacja ucznia w trakcie zajęć - premiowanie aktywności
  • Zadania kontrolno-oceniające dla poszczególnych poziomów nauczania, pozwalające określić stopień opanowania umiejętności ruchowych
  • Testy standardowe pozwalające ustalić rozwój sprawności ( biorąc pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia)
  • Testy i wypowiedzi ustne w obszarze kontroli wiadomości(w zależności od potrzeb)
  • Samoocena
CELUJĄCA
  • Uczeń spałnia wszystkie wymagania na ocenę bdb.
  • Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły lub w innych formach działalności związanych z kulturą fizyczną
  • Zajmuje punktowane miejsca w zawodach ogólnopolskich, wojewódzkich, posiada klasę sportową
BARDZO DOBRA
  • Uczeń całkowicie panował materiał programowy
  • Jest bardzo sprawny fizycznie
  • Ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką, pewnie, w odpowiednim tempie tempie dokładnie, zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie
  • Posiada duże wiadomości z zakresu kultury fizycznej i umiejętnie wykorzystuje je w praktycznym działaniu
  • Systematycznie doskonali swoją sprawność motoryczną i wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu
  • Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń
  • Bierze aktywny udział w zajęciach SKS i zawodach sportowych, nie jest to jednak działalność systematyczna
DOBRA
  • Uczeń w zasadzie opanował materiał programowy
  • Dysponuje dobrą sprawnością motoryczną
  • Ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość dokładnie, z małymi błędami technicznymi
  • Posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela
  • Nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym usprawnianiem, wskazuje stałe i dość dobre postępy w tym zakresie
  • Jego postawa społeczna i stosunek do kultury fizycznej nie budzi większych zastrzeżeń
  • Nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych
DOSTATECZNA
  • Uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie ze znacznymi lukami
  • Dysponuje przeciętną sprawnością motoryczną
  • Ćwiczenia wykonuje niechętnie, w nieodpowiednim tempie i z większymi błędami technicznymi
  • Wykazuje małe postępy w usprawnianiu motorycznym
  • W jego wiadomościach wiadomościach zakresu kultury fizycznej są znaczne luki,a tych które ma nie potrafi wykorzystać w praktyce
  • Wykazuje małe postępy w usprawnianiu
  • Przejawia pewne braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do kultury fizycznej
DOPUSZCZAJĄCA:
  • Uczeń nie opanował materiału programowego w stopniu dostatecznym i ma poważne luki
  • Jest mało sprawny fizycznie
  • Ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi
  • Posiada małe wiadomości z zakresu kultury fizycznej, nie potrafi wykonać prostych zadań związanych z samooceną
  • Nie jest pilny i wykazuje bardzo małe postępy w usprawnieniu
  • Na zajęciach przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego, ma niechętny stosunek do ćwiczeń
NIEDOSTATECZNA:
  • Uczeń jest daleki od spełnienia wymagań stawianych przez program
  • Posiada bardzo niską sprawność fizyczną
  • Wykonuje tylko najprostsze ćwiczenia i w dodatku z rażącymi błędami
  • Charakteryzuje się niewiedzą w zakresie kultury fizycznej
  • Ma lekceważący stosunek do zajęć i nie wykazuje żadnych postępów w usprawnieniu
  • Na zajęciach WF wykazuje duże i rażące braki w zakresie wychowania społecznego
Opracowała :

Katarzyna Dudziak, nauczyciel wychowania fizycznego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie