Fraktal (
łac.
fractus – złamany, cząstkowy) w znaczeniu potocznym oznacza zwykle obiekt samo-podobny (tzn. taki, którego części są podobne do całości) albo "nieskończenie subtelny" (ukazujący subtelne detale nawet w wielokrotnym powiększeniu). Ze względu na olbrzymią różnorodność przykładów matematycy obecnie unikają podawania ścisłej definicji i proponują określać fraktal jako zbiór, który:
- ma nietrywialną strukturę w każdej skali,
- struktura ta nie daje się łatwo opisać w języku tradycyjnej geometrii euklidesowej,
- jest samo-podobny, jeśli nie w sensie dokładnym, to przybliżonym lub
stochastycznym
,
- jego
wymiar Hausdorffa
jest większy niż jego
wymiar topologiczny
,
- ma względnie prostą definicję rekurencyjną,
- ma naturalny ("poszarpany", "kłębiasty" itp.) wygląd.
Dokładniej, fraktalem nazwiemy zbiór, który posiada wszystkie te charakterystyki albo przynajmniej ich większość (zob. Falconer (1997)). Na przykład linia prosta na płaszczyźnie jest formalnie samo-podobna, ale brak jej pozostałych cech i zwyczajowo nie uważa się jej za fraktal. Z drugiej strony,
zbiór Mandelbrota
ma wymiar Hausdorffa równy 2, taki sam jak jego wymiar topologiczny. Jednak pozostałe cechy wskazują, że jest to fraktal.
Historia
Pojęcie
fraktala zostało wprowadzone do
matematyki
przez francuskiego informatyka i matematyka polskiego pochodzenia
Benoita Mandelbrota
w
latach siedemdziesiątych XX wieku
. Odkryty przez niego
zbiór Mandelbrota
nie był jednak pierwszym przykładem fraktala. Wcześniej istniała już cała gama
zbiorów
o niecałkowitym
wymiarze Hausdorffa
, postrzeganych jednak głównie jako kontrprzykłady pewnych twierdzeń. Bardziej systematycznie fraktalami zajmowała się geometryczna teoria miary, mająca swoje początki w pracach
Constantina Caratheodory'ego
i
Felixa Hausdorffa
.
Szczególnymi fraktalami – nie nazywając ich po imieniu – zajmowali się
Georg Cantor
,
Giuseppe Peano
,
Wacław Sierpiński
,
Paul Lévy
, a także
Donald Knuth
. Szczególny wkład w rozwój geometrycznej teorii miary wniósł
Abram Samoilovitch Besicovitch
, który skonstruował również wiele konkretnych fraktali o paradoksalnych własnościach. Również
zbiór Julii
,
ściśle związany ze
zbiorem Mandelbrota
, był badany w latach 20. zeszłego
wieku
.
Mandelbrot
używając
komputera
do
wizualizacji
uczynił z fraktali przedmiot intensywnych badań. O ważności tego zagadnienia zadecydowały zastosowania w różnych dziedzinach, zwłaszcza poza matematyką, np. obecnie prawie każdy telefon komórkowy korzysta z wbudowanej
anteny fraktalnej
. Liczne odpowiedniki fraktali istnieją też w
naturze
.
Własności
Za jedną z cech charakterystycznych fraktala uważa się samopodobieństwo, to znaczy
podobieństwo
fraktala do jego części. Co więcej, zbiory fraktalne mogą być samoafiniczne, tj. część zbioru może być obrazem całości przez pewne
przekształcenie afiniczne
. Dla figur samopodobnych można określić wielkość zwaną
wymiarem samopodobieństwa
lub
wymiarem pudełkowym
. Są to wielkości będące uogólnieniem klasycznych definicji wymiaru.
Wiadomo, że stosunek pól płaskich (wymiaru 2) figur podobnych równa się kwadratowi skali ich podobieństwa. Na przykład
figura
podobna do innej w skali 3 ma dziewięć razy większe pole od tamtej (9 = 3² albo 2 = log39). W przestrzeni stosunek objętości brył (trójwymiarowych) podobnych jest
sześcianem
skali ich podobieństwa; bryła podobna do innej w skali 2 ma osiem razy większą
objętość
od tamtej (8 = 2³ albo 3 = log28). Wymiar samopodobieństwa figury daje się zatem określić jako logarytm o podstawie równej skali podobieństwa i liczbie logarytmowej wskazującej, ile razy większa od figury wyjściowej (jaką częścią figury wyjściowej) jest
figura
podobna do niej w tej skali. Dla fraktali liczba ta może nie być całkowita.
Na przykład
zbiór Cantora
jest podobny do swoich dwu części w skali 3;
wymiar Hausdorffa
zbioru Cantora wynosi d = log 2/log 3=0,630929754... Analogicznie
trójkąt Sierpińskiego
jest podobny do swoich trzech części w skali 2, a jego wymiar Hausdorffa jest równy d = log 3/log 2 =1,584962501...
Dywan Sierpińskiego
jest podobny do swoich ośmiu części w skali 3, zatem jego wymiar Hausdorffa to d = log 8/log 3 =1,892789261...
Ogólniej, jeżeli fraktal składa się z N części, które łączą się między sobą na obszarze miary Lebesgue'a zero i są podobne w skali r do całego fraktala to
wymiar Hausdorffa
fraktala będzie równy log N/log r. Jeszcze ogólniej, jeśli założymy, że każda część jest podobna do całości w innej skali ri, i=1,2,...,N, to wymiar Hausdorffa jest rozwiązaniem poniższego równania z niewiadomą s
Niektóre fraktale są zbiorami o
mierze Lebesgue'a
równej zero. Dotyczy to fraktali klasycznych, np.
trójkąt Sierpińskiego
i
zbiór Cantora
mają miarę Lebesgue'a równą zero. Ogólnie każdy fraktal dla którego
wymiar Hausdorffa
jest ostro większy od
wymiaru topologicznego
będzie mieć tę własność. Z kolei zbiór Mandelbrota i niektóre zbiory Julii mają dodatnie miary Lebesgue'a (na przykład miara Lebesgue'a zbioru Mandelbrota wynosi ok. 1,5).
Generowanie fraktali
Atraktory
IFS
Najprostszą metodą tworzenia fraktali jest wykorzystanie zbioru
przekształceń afinicznych
będących
przekształceniami zwężającymi
(kontrakcjami). Transformując dowolny, niepusty zbiór zgodnie z regułą (tworząc ciąg zbiorów):
W granicy otrzymujemy:
- ,
atraktor układu, który w szczególności może być fraktalem. Zbiór nazywamy w tym przypadku systemem przekształceń iterowanych (
IFS
), zaś otrzymany w powyższej granicy fraktal jest atraktorem tego systemu. Jego istnienie wynika z
twierdzenia Banacha o punkcie stałym
odwzorowania zwężającego. W ten sposób można wygenerować m.in. następujące fraktale:
zbiór Cantora
,
krzywa Kocha
,
smok Heighwaya
,
trójkąt Sierpińskiego
,
kostka Mengera
,
paproć Barnsleya
.
W praktyce aby wygenerować fraktal wybieramy dowolny punkt x i transformujemy go kilka razy za każdym razem losując odpowiednio przekształcenie :
Procedurę tę powtarzamy np. kilka tysięcy razy. W szczególnych przypadkach dla efektu wizualnego może być istotny sposób losowania przekształceń. Np. dla
paproci Barnsleya
przekształcenia Fi, i=1..4 (zob.
definicję
) losuje się z częstościami 85%, 7%, 7%, 1% odpowiednio.
Zbiory Julii i Mandelbrota
Zbiory takie jak
zbiór Mandelbrota
,
zbiór Julii
czy "
płonący statek
" są podzbiorami
płaszczyzny zespolonej
. Dla każdego punktu p określa się pewien
ciąg
zn(p). Od
zbieżności
tego ciągu zależy czy punkt należy do zbioru (fraktala). Ciąg określa się wzorem
rekurencyjnym
:
Od postaci
funkcji
f i g zależy rodzaj fraktala.
Za punkty należące do danego zbioru uznaje się te, dla których:
Przykłady
W praktyce liczenie ogranicza się do kilkudziesięciu iteracji lub do momentu gdy | zn | > 2. Uzyskiwane kolory w obrazach fraktali (zwłaszcza zbiorów Julii) realizuje się np. zliczając, jak szybko poszczególne punkty rozbiegają się do nieskończoności i przydzielając im w zależności od tego różne barwy.
W przyrodzie
Struktury o budowie fraktalnej są powszechnie spotykane w przyrodzie. Przykładem mogą być krystaliczne
dendryty
(np. płatki śniegu), system naczyń krwionośnych, systemy wodne rzek, błyskawica lub kwiat kalafiora.
Przykłady
"Klasycznymi fraktalami", badanymi (czasem długo) przed powstaniem samego pojęcia fraktal, są m.in.:
-
zbiór Cantora
i związane z nim "
diabelskie schody
",
- krzywe:
funkcja Weierstrassa
,
krzywa Kocha
,
krzywa Peano
, krzywa C Levy'ego,
-
trójkąt Sierpińskiego
,
dywan Sierpińskiego
, w oryginale opisane przez autora jako krzywe na płaszczyznie, fakt "niewidoczny" we współczesnych konstrukcjach. Uogólnienie "trójwymiarowe" dywanu to
kostka Mengera
,
-
smok Heighwaya
,
-
zbiór Julii
.
Inne ważne przykłady:
- fraktale otrzymywane w schemacie
IFS
(iterated function system), zob. niżej,
- bifurkacje Feigenbauma,
- dziwne atraktory w układach dynamicznych,
- fraktale Liapunowa,
-
zbiór Mandelbrota
.
Fraktale w matematyce
| Zbiór Mandelbrota - powiększony fragment | Zbiór Mandelbrota - kolejne powiększenie | Zbiór Mandelbrota - kolejne powiększenie |
| | | |
| | Siódma iteracja krzywej Kocha | Fraktal w przestrzeni trójwymiarowej |
| | | |
4 etap konstrukcji krzywej Sierpińskiego |
Fraktale w grafice komputerowej
Istnieje wiele programów dedykowanych do tworzenia obrazów fraktalnych, np. Fractint, Ultra Fractal, XenoDream, Tierazon, FractalExplorer, Apophysis,
Sterling
, QuaSZ, XaoS.
Fraktalopodobne obiekty w świecie rzeczywistym
| Zdjęcie wykonane teleskopem Hubble'a | | |
|
Fiordy
Sognefjorden i Hardangerfjorden | | |
Literatura
- Barnsley, Michael F., and Hawley Rising. Fractals Everywhere. Boston: Academic Press Professional, 1993.
- Falconer, Kenneth. Fractal Geometry: Mathematical Foundations and Applications. West Sussex: John Wiley & Sons, Ltd., 2003.
- Falconer, Kenneth. Techniques in Fractal Geometry. John Willey and Sons, 1997.
- Kudrewicz, Jacek. Fraktale i chaos. WNT.
- Mandelbrot, Benoît B. The Fractal Geometry of Nature. New York: W. H. Freeman and Co., 1982.
Zobacz też
Linki zewnętrzne