Od początku bieżącej dekady w strukturze geograficznej handlu zagranicznego Polski w ujęciu kontynentalnym odnotowano istotne zmiany. Dominującym partnerem handlowym w eksporcie nadal są kraje Europy, których udział w całym polskim eksporcie zwiększył się (z 89,9% w 2000 r. do 91,1% w 2008 r.).
Wartość eksportu do krajów europejskich wzrosła w omawianym okresie z 30,9 mld EUR do 105,9 mld EUR. Zwiększenie udziału tych państw nastąpiło głównie kosztem spadku udziału krajów Ameryki Północnej i Południowej (z 4,9% do 2,9%, tj. odpowiednio 1,7 mld EUR i 3,4 mld EUR), które w 2004 r. utraciły drugą pozycję na rzecz krajów Azji (wzrost udziału w tym okresie z 3,8% do 4,7%).
Wartość eksportu do krajów azjatyckich zwiększyła się z 1,3 mld EUR w 2000 r. do 5,4 mld EUR w roku 2008.