Efekt Veblena (efekt demonstracji, efekt prestiżowy), zwany także paradoksem Veblena, dotyczy
dóbr
luksusowych
i najbogatszych grup społecznych, jest to wzrost wielkości popytu na dobra luksusowe mimo wzrostu cen tych dóbr.
Efekt Veblena i efekt spekulacyjny.
D - popyt
P - cena towaru
Q - ilość jednostek towaru, którą konsumenci chcą zakupić po danej cenie
Posiadanie takich dóbr jest środkiem dowartościowania się, dlatego
popyt
na nie jest tym większy, im mniej ludzi je posiada, i – paradoksalnie – rośnie wraz z
ceną
. Przyczyna tego zjawiska tkwi w chęci ukazania przez najzamożniejsze grupy społeczne swojego statusu materialnego za sprawą posiadanych dóbr luksusowych. Przykładami tego rodzaju dóbr są rzadkie dzieła sztuki i markowe ubiory znanych projektantów mody.
Nazwa pochodzi od
Thorsteina Veblena
,
socjologa
i jego dzieła pt. Teoria klasy próżniaczej, gdzie przedstawia teorię, wg której ludzie kupują dobra materialne by używać ich na pokaz (tzw.
konsumpcja na pokaz
)
Zobacz też