Zakon Braci Mniejszych (łac. Ordo Fratrum Minorum, pot. franciszkanie) –
katolicka
wspólnota
zakonna
z grupy
zakonów żebrzących
. Założona w
1209
przez
św. Franciszka z Asyżu
. Zakon ten w 1517 r. na mocy bulli Ite et vos ad vineam meam został podzielony na
Zakon Braci Mniejszych
zwanych Obserwantami, oraz Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych. W 1619 r. pełną niezależność uzyskała trzecia gałąź:
Zakon Braci Mniejszych Kapucynów
. Wszystkie trzy zakony są oparte na tej samej regule, napisanej przez św. Franciszka i zatwierdzonej przez papieża Honoriusza III 29 listopada 1223 r. Posiadają wspólne dziedzictwo historyczne i duchowe. Różne konstytucje oraz przełożeni stanowią jednakże o ich odrębności prawnej.
Istotę życia Braci Mniejszych wyznaczają słowa Reguły z 1223 r.:
„
Reguła i życie braci mniejszych polega na zachowaniu świętej Ewangelii Pana naszego Jezusa Chrystusa przez życie w posłuszeństwie, bez własności i w czystości.
”
— Regula bullata rozdz. I
Habity
franciszkanów mogą się różnić w zależności od ich przynalezności. Cechą wspólną dla wszystkich jest
sznur
z trzema węzłami symbolizującymi
rady ewangeliczne
. Na zdjęciu: franciszkanin z Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych.
Jest to istota charyzmatu i działalności naśladowców św. Franciszka. Jej uniwersalność powoduje, że Bracia Mniejsi prowadzą bardzo zróżnicowaną działalność: pomoc ubogim, misje, kaznodziejstwo, prowadzenie parafii i sanktuariów, działalność naukowa (warto wspomnieć średniowieczny nurt filozoficzno-teologiczny (szkoła franciszkańska), do której zaliczani są m.in:
św. Antoni Padewski
,
św. Bonawentura
,
bł. Jan Duns Szkot
,
William Ockham
,
Roger Bacon
i inni). Jednak przed działalnością zewnętrzną pierwszeństwo posiada życie modlitwy. Charyzmat franciszkański jest więc kontemplacyjno-czynny.
W
Polsce
pierwszy
klasztor
franciszkański powstał w
1236
we
Wrocławiu
, a następny w
1237
w
Krakowie
.
Podział wspólnoty zakonnej
Św. Franciszek założył trzy zakony: męski, żeński oraz dla osób świeckich.
- I Zakon św. Franciszka - zakony męskie
- Bracia Mniejsi
- Bracia Mniejsi Kapucyni
- Bracia Mniejsi Konwentualni
- II Zakon św. Franciszka - zakony żeńskie
-
Klaryski
-
Klaryski od wieczystej Adoracji
-
Ubogie Siostry Świętej Klary
- III Zakon św. Franciszka - zakony regularne męskie i żeńskie, oparte na III regule św. Franciszka oraz świeccy franciszkanie
-
Franciszkański Zakon Świeckich
Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych
Franciszkanie Konwentualni |
Pełna nazwa | Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych |
Nazwa łacińska | Ordo Fratrum Minorum Conventualium |
Skrót zakonny | OFMConv. |
Kościół | rzymskokatolicki |
Założyciel |
św. Franciszek z Asyżu
|
Data założenia |
1209
|
Rok zatwierdzenia |
1517
niezależność |
Przełożony | Marco Tasca |
Liczba członków | 4.408 (2008)[1] |
witryna instytutu
|
Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych (łac. Ordo Fratrum Minorum Conventualium) pot. franciszkanie, najważniejsze ośrodki w Polsce to
klasztor
w
Niepokalanowie
założony przez
św. Maksymiliana Marię Kolbego
oraz
Kościół św. Franciszka z Asyżu w Krakowie
, gdzie nieprzerwanie pracują od
1237
. Od
XIII w.
są stróżami grobu i
bazyliki św. Franciszka w Asyżu
. Ważne ośrodki w Polsce to liczne klasztory w centrach miast, sanktuaria, parafie i wydawnictwa. Zaangażowani w działalność kulturalną (
Fioretti
), medialną (
Radio Niepokalanów
,
TV Puls
) i misyjną (co 4 brat mniejszy konwentualny pochodzący z polskiej prowincji pracuje poza granicami kraju), wśród młodzieży i osób uzależnionych.
Strój zakonny to czarny lub szary
habit
z kapturem przepasany białym sznurem.
Podział Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych w Polsce
- Prowincja
bł. Jakuba Strzemię
i
św. Antoniego z Padwy
-
Kraków
- Prowincja
Matki Bożej
Niepokalanej[2] -
Warszawa
- Prowincja
św. Maksymiliana Marii Kolbego
-
Gdańsk
Zakon Braci Mniejszych Kapucynów
Zakon Braci Mniejszych Kapucynów (łac. Ordo Fratrum Minorum Capuccinorum) to zakon nawiązujący do tradycji życia pierwszych franciszkanów założony przez
Matteo Serafini da Bascio
. W
1528
formalnie wyodrębnili się, w
1619
zatwierdzeni przez
papieża
, a w
1681
przybyli do Polski. W okresie
rozbiorów
odgrywali ważną rolę jako działacze społeczni i niepodległościowi. Ważne ośrodki w Polsce to m.in. Ośrodek Apostolstwa Trzeźwości w
Zakroczymiu
.
Strój zakonny to kasztanowy
habit
z charakterystycznym długim kapturem przepasany sznurem (
cingulum
).
Podział Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów w Polsce
- Prowincja
św. Józefa
Oblubieńca
NMP
-
Kraków
- Prowincja
św. Wojciecha
i
św. Stanisława
-
Warszawa
Zakon Braci Mniejszych
Zakon Braci Mniejszych (łac. Ordo Fratrum Minorum) to zakon połączony w całość w
1897
, pot. franciszkanie. W Polsce ze względów historycznych pot.
obserwanci
(
reformaci
,
bernardyni
,
alkantarzyści
), franciszkanie śląscy. W
1911
Watykan
zakazał używania oficjalnie starych nazw w odniesieniu do wspólnoty braci mniejszych[]. Ważne ośrodki w Polsce to
sanktuaria
maryjne w
Dukli
,
Kalwarii Zebrzydowskiej
,
Leżajsku
,
Panewnikach
,
Wambierzycach
,
sanktuaria
świętych w
Górze św. Anny
,
Prudniku
, liczne parafie i specjalistyczne duszpasterstwa (akademickie, charytatywne, młodzieżowe) oraz
Kustodia Ziemi Świętej
. Każda prowincja posiada własne wyższe seminaria, a wywodzący się z nich naukowcy pracują w uniwersytetach krajowych i zagranicznych. Bracia mniejsi posiadają w Polsce kilka
eremów
(m.in. Dukla, Woźniki, na Śliwkuli k.
Koniakowa
).
Strój zakonny to brązowy
habit
przepasany białym sznurem (
cingulum
).
Podział Zakonu Braci Mniejszych w Polsce
-
Prowincja Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
-
Katowice
- Prowincja
Matki Bożej Anielskiej
-
Kraków
-
Prowincja Niepokalanego Poczęcia NMP
-
Kraków
- Prowincja
św. Franciszka z Asyżu
-
Poznań
-
Prowincja św. Jadwigi Zakonu Braci Mniejszych
-
Wrocław
Historia
Choć nie było zamiarem
św. Franciszka
zakładanie Zakonu, udał się wraz ze swymi naśladowcami do papieża, by uzyskać potwierdzenie swojego sposobu życia. Właśnie to wydarzenie uznaje się za moment założenia Zakonu. Zatwierdzenie ustnej reguły przez papieża Innocentego III miało miejsce prawdobodobnie 16 kwietnia 1209 r. Ponieważ pierwsza reguła
św. Franciszka
nie była spisana, Kuria Rzymska nie sporządziła również żadnego dokumentu w tej sprawie. Pisemna reguła (zwana regula bullata) została potwierdzona przez papieża Honoriusza III bullą "Solet annuere" z dnia 29 listopada 1223 r.
W chwili śmierci
św. Franciszka
(1226 r.) Zakon liczył sobie ok. 5000 braci. Szybki rozwój był spowodowany z jednej strony nowatorskimi ideami Założyciela i radykalizmem braci, a z drugiej: sprzyjającą atmosferą rodzącej się w Kościele powszechnej dążności do odnowy życia religijnego. Wędrujący początkowo, bez stałych siedzib bracia poczęli niebawem osiadać w klasztorach, jednakże bez charakterystycznego dla zakonów mniszych stabilitas loci. Jeszcze za życia
św. Franciszka
Zakon został podzielony na prowincje. Na czele każdej z nich stał minister prowincjalny. Zakonem zarządzał minister generalny. Jednakże w tym pierwszym okresie istnienia Zakonu struktury organizacyjne i terminologia nie były jeszcze w pełni określone. Bracia spotykali się na
kapitule
. Organizowane początkowo kilka razy do roku, potem razrocznie w okolicy Uroczystości Zesłania Ducha Świętego, ostatecznie zaś raz na kilka lat, kapituły miały charakter spotkania braterskiego. Odbywały się one w kolebce Zakonu, podasyskim kościółku Matki Bożej Anielskiej, zwanym
Porcjunkulą
. Z powodu dużej ilości braci od 1221 r. na kapitule generalnej spotykali się tylko przedstawiciele prowincji. Z biegiem czasu kapituły przyjęły charakter organizacyjny: ustawodawczy i wyborczy.
Różne interpretacje Reguły i praktyki dotyczące ubóstwa spowodowały powstanie podziałów. Pierwsza linia interpretacji (observantia laxata) postulowała, za cenę złagodzenia ubóstwa, podjęcie przez braci różnorakich zadań w Kościele: misji ad gentes, działalności naukowej, kaznodziejskiej. Druga linia (observantia extrema) stanowiła przeciwieństwo pozostałej. Jej cechą charakterystyczną było usiłowanie zachowywania reguły w dosłowny sposób. Trzecia linia (observantia mitigata) stanowiła wyważony kompromis. Elementy tych trzech opcji można odnaleźć w późniejszych odgałęzieniach i podziałach I i II Zakonu.
Kontrowersje na temat ubóstwa i zadań, jakie powinni podejmować bracia, ciągnęły się z mniejszym czy większym natężeniem przez całą historię Zakonu. Znalazły swój wyraz w autonomiczności
obserwantów
od braci konwentualnych w XV w., a następnie w ich rozdzieleniu w 1517 r. przez papieża Leona X bullą "Ite et vos in vineam meam", w powstaniu
kapucynów
oraz podziałach
obserwantów
w ramach jednego zakonu na autonomiczne gałęzie. Także w dzisiejszych czasach dążenie do reform znalazło swoje ucieleśnienie w powstaniu
Franciszkanów Odnowy (Franciscan Friars of Renewal)
w 1987 r.
Zobacz też
Źródła
- H. Wyczawski, Krótka historia Zakonu Braci Mniejszych, [w:] Klasztory bernardyńskie w Polsce, Kalwaria Zebrzydowska 1985
Przypisy
Linki zewnętrzne