Ochrona konsumentów polega na promowaniu bezpiecznych towarów i usług oraz dążeniu do lepszej ich jakości. Konsumenci mają prawo do:
- bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, czyli wyłączenia ze sprzedaży towarów zagrażających zdrowiu
- dostępu do informacji o produkcie, jego cenie, przeznaczeniu, warunkach gwarancji
Dla ochrony praw konsumentów powołano:
Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji - instytucja państwowa, której celem jest ochrona konsumentów oraz przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji pomiędzy przedsiębiorstwami
Inspekcja handlowa - zajmuje się kontrolą jakości towarów i rzetelnością świadczonych usług
Państwowa Inspekcja Sanitarna - za pośrednictwem placówek terenowych kontroluje jakość sprzedawanej żywności oraz warunki jej transportu i przechowywania
Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich - są instytucjami pozarządowymi o zasięgu ogólnokrajowym, pomagającymi klientom egzekwować prawa konsumenckie