Bariery wejścia są to czynniki ograniczające podjęcie działalności gospodarczej oraz konkurencję na danym rynku.
Wśród barier wejścia można wymienić m.in.:
zróżnicowanie wyrobów
potrzeby kapitałowe
koszty zmiany dostawcy
dostęp do kanałów dystrybucji
gorszą pozycję kosztową (np. w wyniku braku dostępu do know-how)
politykę państwa
konieczność uzyskania koncesji lub zezwolenia
potrzebę posiadania wysoko - wykwalifikowanego zespołu ludzi
kosztowną technologia, którą trzeba zakupić
Istnienie różnorodnych barier wejścia jest zazwyczaj korzystne dla już działających na danym rynku przedsiębiorców (ogranicza konkurencję umożliwiając wyższe zyski) i niekorzystne dla konsumentów (ograniczona konkurencja wiąże się z wyższymi cenami bądź innymi niedogodnościami dla klienta).
Wiatr na Ziemi nie może wiać szybciej niż 520 km/h, jest to spowodowane siłami, które wpływają na cząsteczki powietrza (m .in. przyciąganie, tarcie, różnice ciśnień powietrza).