Myślenie
MyślenieMyślenie (inaczej poznanie lub
rozumowanie
) – złożony ciągły proces zachodzący w mózgu, polegający na skojarzeniach i wnioskowaniu, operujący elementami ludzkiej pamięci jak symbole/pojęcia/frazy lub obrazy i dźwięki. Za miarę efektywności myślenia można uznać
inteligencję
. Modelowanie myśleniaLudzkie myślenie jest realizowane przez
procesy psychiczne
/
kognitywne
opierające się na
systemie
pojęć
o różnym stopniu konkretności łączone w
mózgu
w mniej lub bardziej
świadomy
sposób. Wg interpretacji A. M. Gadomskiego, proces myślenia jest badany na poziomie dynamiki
sieci neuronowych
, zaś
funkcje
myślenia są interpretowane na poziomie symboli jako własności abstrakcyjnego
umysłu
. W tym ujęciu, procesy
mózgowe
są
nośnikami
operacji symbolicznych, takich jak: skojarzenia i wnioskowanie, oraz wspierane są nie świadomymi/
podświadomymi
operacjami poszukiwania w pamięci. W komputerowej symulacji myślenia w celu rozwiązania danego zadania tworzy się program operacji oraz w trakcie wykonywania konfrontuje się go z oczekiwanym wynikiem. Istnieje wiele bardziej i mniej ogólnych modeli myślenia,
racjonalnego
, irracjonalnego, emocjonalnego, oraz modeli mniej lub bardziej zależnych od
kontekstu
. Aspekt operacyjnyW tym aspekcie myślenie to ciąg
pojęć
. Pojęcia te wchodzą ze sobą w złożone
relacje
(powiązania). Myślenie umożliwia wyodrębnianie różnych cech danego pojęcia, zauważanie podobieństw pomiędzy różnymi pojęciami, abstrahowanie od cech różniących pojęcia, uogólnianie i uszczegóławianie, czego efektem jest też tworzenie nowych pojęć. Operacyjne własności myślenia to np.:
abstrahowanie
, uogólnianie, uściślanie, kojarzenie, zapamiętywanie. Myślenie o myśleniu to meta-myślenie, jest ono podstawą ludzkiej samoświadomości. Przykładami
objawów
zaburzeń myślowych są: - myślenie nadmiernie konkretne – osoba nie potrafi wyjść poza obserwowalne właściwości danego przedmiotu lub jednoznaczne skojarzenia wobec pojęcia. Nie potrafi określić cech łączących pewną klasę pojęć (np. "Co mają wspólnego
rower
i
motocykl
?" Odp.: "Nic nie mają wspólnego rower jest na
pedały
a motocykl na
silnik
".)
- myślenie nadmiernie
abstrakcyjne
– osoba wychodzi poza konkretne znaczenie pojęć, ale operacje abstrahowania i uogólniania są wykonywane na tak wysokim poziomie, że efekt jest nieprzydatny do wykonania jakiegokolwiek działania praktycznego. (np. "Co mają wspólnego rower i motocykl?" Odp.: "Oba zbudowane są z
materii
".)
- myślenie oparte na subiektywnych związkach między pojęciami – osoba wykonująca operacje abstrahowania i uogólniania opiera się na subiektywnych związkach między pojęciami, związkach które istnieją tylko dla niej (np. "Co mają wspólnego rower i motocykl?" Odp.: "Oba są ładne.")
Aspekt dynamicznyW tym aspekcie myślenie to proces, który wymaga odpowiedniego tempa i selektywności. Ta strona myślenia ma wiele wspólnego z
uwagą
. Objawami zaburzeń są: - nadmierna dynamika – labilność myślenia. W czasie wykonywania operacji pojawiają się uboczne wątki, skojarzenia, których osoba nie potrafi wytłumić. (np. "Co mają wspólnego rower i motocykl?" Odp.: "Bo mają
koła
takie jak mój rower jaki dostałam w dzieciństwie – żółty tak jak samochód mojego kolegi ze szkoły podstawowej – tam był bardzo groźny dyrektor...")
- osłabiona dynamika –
inercja
myślenia. Charakterystyczna jest tutaj "lepkość" myślenia. Jeżeli chory raz wykonał zadanie w określony sposób, to kurczowo trzyma się tego sposobu, nawet jeżeli w kolejnych zadaniach nie daje odpowiedniego wyniku. (np. Pyt 1. "Co mają wspólnego rower i motocykl?" Odp.: "Mają koła." Pyt 2. "Co wspólnego mają
dzbanek
i
filiżanka
?" Odp: "Mają takie koła u góry (okrągłą górę)."
Ta strona myślenia zajmuje się ukierunkowaniem tego procesu na konkretny cel. Objawami zaburzeń są: - wielowątkowość myślenia – osoba w akcie myślenia dąży do różnych, czasami sprzecznych ze sobą celów gubiąc po drodze to, co istotne. Motywacji jest zbyt dużo i poszczególne
motywy
są sprzeczne. (np. Pyt 1. "Co mają wspólnego rower i motocykl?" Odp.: "Rower i motocykl mają koła. Ale też mają
kierownicę
. To jest najistotniejsza cecha, która je łączy..." itd.)
- rezonerstwo – to myślenie, które utraciło ukierunkowanie na cel i do niczego nie prowadzi. (np. Pyt 1. "Co mają wspólnego rower i motocykl?" Odp.: "Wiele mają wspólnego i też wiele różni je. Czy naprawdę to co jest między nimi wspólnego jest ważniejsze od tego co je różni. Podkreślając podobieństwa nie można zapominać o różnicach.")
Zaburzenia myśleniaZaburzenia myślenia możemy podzielić na: - zaburzenia treści myślenia, do których należą:
urojenia
, idee nad wartościowe i
natręctwa
- zaburzenia toku myślenia, np. przyśpieszenie, zwolnienie, zahamowanie, zatamowanie, rozkojarzenie, splątanie[1]
Zobacz też Bibliografia- ↑ Marek Jarosz, Adam Bilikiewicz: Podstawy psychiatrii : podręcznik dla studentów.. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1988. .
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Myślenie":
Arystoteles
najmniejszej ilości założeń pierwotnych (nazwane później
brzytwą Ockhama
), które znajduje się poprzez Myślenie indukcyjne,tworzeniu w oparciu o te założenia ścisłej teorii posługując się Myśleniem ...
Aforyzm
Charaktery i anegdoty, Sebastien-Roch-Nicolas Chamfort, (1740?-1794). Warszawa : "Alfa-Wero", 1995 Zobacz też
maksyma
Linki zewnętrzne
Myślenie aforystyczne - esej na temat aforyzmów
...
Łaska
Zachód odrzucił rozróżnienie, chcąc chronić ideę prostoty w Bożej istocie, ponieważ racjonalistyczne Myślenie nie może zaakceptować antynomii.” Ponadto tradycja prawosławna nie zna pojęcia nadprzyrodzoności ...
Marian Mazur (naukowiec)
Kontrola, 8,
1960
.Cybernetyczne zagadnienia przebiegu życia. [w:] Pomiary Automatyka Kontrola, nr 3,
1963
.Myślenie maszyn. Problemy, nr 9,
1963
.Cybernetyczne zagadnienia myślenia. Przegląd Elektrotechniczny, z. 11, ...
Nawyk
...
Dobro (etyka)
...
Narcyzm (psychologia)
rozwojowym w okresie początków chodzenia, mówienia i rozwijania się nowych form myślenia (Myślenie przedoperacyjne). W tym okresie może nastąpić tak zwany "uraz narcystyczny" - ...
Pieriestrojka
Jakowlewa
. Podstawowe zasady pierestrojki określił
Gorbaczow
w książce pt.: Przebudowa i nowe Myślenie dla naszego kraju i dla całego świata, opublikowanej w
1988
.Jej istotą ...
Platonizm
idei. Platonizm wywarł silny wpływ na myśl europejską, a szczególnie na chrześcijańskie Myślenie religijne.Szkoły filozoficzne zaliczane do platonizmu:
Akademia Platońska
Platonicy średniowieczniPlatonicy renesansowi
Gemistos Plethon
(
1355
-
1450
) – ...
Filozofia przedsokratejska
– mądrość. Człowiek rozumem nie może poznawać bezpośrednio bytu, ale może osiągnąć Myślenie zgodne z logosem.Poglądy filozofów przedsokratejskich są trudne do odtworzenia, ponieważ nie ...
Inne lekcje zawierające informacje o "Myślenie":
Tęsknota za ojczyzną - ˝Moja piosnka (II)˝ Cypriana Kamila Norwida (plansza 12)
bez-Myślenie
...
Motyw powrotu w literaturze i filmie (plansza 11)
w kontekście przesłania powieści Tolkiena oznacza konieczność zjednoczenia wszystkich w sytuacjach, gdy Myślenie o rodzinnym domu wydaje się nierealne.
...
045. Tworzenie nowych słów. Die Wortbildung, część 2 (plansza 6)
...
|