USS Oklahoma (BB-37) |
|
Historia | |
---|
Położenie stępki |
26 października
1912
|
Wodowanie |
23 marca
1914
|
Wejście do służby |
2 maja
1916
|
Wycofanie ze służby |
1 września
1944
|
Los okrętu | ciężko uszkodzony podczas ataku na Pearl Harbor, ze względu na parowo-tłokowy napęd stwierdzono nieoplacalność remontu, zatonął podczas rejsu do stoczni złomowej |
Dane taktyczno-techniczne |
---|
Wyporność | standardowa (bojowa): 29 531
ton metrycznych
(32 215 t) |
Długość | 177,7
m
|
Szerokość | 32,91 m |
Zanurzenie | 10,2 m |
Prędkość | 20.5 węzła |
Załoga | 1384 osób |
Uzbrojenie | 10 x 356
mm
18 x 127 mm 4 x 76,2 mm 14 x 12,7 mm Browning MG
|
| Logo Wikimedia Commons | |
---|
USS Oklahoma (BB-37) –
pancernik
typu Nevada
Marynarki Wojennej USA
z okresu
I
i
II wojny światowej
. Bliźniaczą jednostką był pancernik
USS "Nevada"
(oba okręty różniły się od siebie napędem, nawet po przebudowie - Nevada miał nowoczesne kotły, turbiny i przekładnie, a Oklahoma napędzany był przestarzałą
maszyną parową
VTE). .
Stępkę
pod okręt położono
26 października
1912
roku, wodowanie odbyło się
23 marca
1914
roku. Okręt oddano do służby
2 maja
1916
r.
USS "Oklahoma" był ostatnim pancernikiem floty USA wyposażonym w maszyny parowo-tłokowe VTE. W latach 1927-1929 okręt został całkowicie przebudowany. Wymieniono między innymi kotły, śruby, armaty, system kierowania ogniem, wzmocniono opancerzenie pionowe i poziome, dodano zbiorniki wypornościowe i dodatkowe grodzie przeciwtorpedowe, zmieniono architekturę nadbudówek i poprawiono social. Po przebudowie USS "Nevada" operował głównie na Pacyfiku.
Podczas ataku japońskiego na
Pearl Harbor
7 grudnia 1941 r. USS "Oklahoma" został trafiony dziewięcioma torpedami w lewą burtę ok. godziny 8.10 (w tym samym mniej więcej czasie eksplodował pancernik
USS "Arizona"
), przy czym pierwsze pięć
torped
uderzyło w czasie krótszym niż minuta i 10 sekund. Kolejna, dziesiąta torpeda przeszła pod dnem i detonowała w zetknięciu z nabrzeżem. Podmuch eksplozji nieznacznie uszkodził fragment prawej burty "Oklahomy". Na skutek bezpośredniego, bardzo szybkiego uderzenia 9 silnych torped w jedną burtę w nieprzygotowany do walki okręt (status Z), pancernik przewrócił się do góry dnem, grzebiąc w swoim wnętrzu 400 osób z załogi liczącej ponad 1300 ludzi. Przyczyna utraty okrętu był fakt, że wszystko wydarzyło się zbyt szybko. Pomimo doskonałego podziału na grodzie i efektywnego systemu ochrony przeciwtorpedowej, po niemal natychmiastowym uderzeniu pierwszych pięciu torped nie było czasu na szybkie kontr-balastowanie i kolejne torpedy uderzały już w górne partie burty, gdzie woda mogła rozlewać się o wiele swobodniej poprzez włazy, rury komunikacyjne i przewody wentylacyjne. Po ataku na Pearl Harbor przedstawiciele BuShips orzekli, że winy za utratę okrętu nie ponosi jego konstrukcja, a zaskoczenie i zbyt szybkie uderzenia kolejnych torped.
USS "Oklahoma" został podniesiony z dna w 1943 roku, ale ze względu na wielkość szkód, przestarzały napęd oraz na fakt, że przewaga w pancernikach floty USA nad Japońską Cesarską Flotą była już wówczas przytłaczająca, zrezygnowano z remontu. Kadłub sprzedano po zakończeniu wojny na złom. Bezwładny, nieszczelny kadłub zerwał sie jednak z holu i zatonął w
sztormie
po drodze do San Francisco.
Bibliografia
- Friedman N. "Battleship design and development 1905-1945", Londyn 1978 r.
- Friedman N. "U.S. Battleships", USN Institurte Press, Annapolis 1985 r.
- Raven A. "Warships", Conway MP. Londyn 1994 r.
- Walkowiak T., przedruki dokumentacji remontowych, Floating Drydocks