Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Biologia » Liceum - lekcje

123456789101112131415161718
Lekcja: "112. Transpiracja u roślin i ich nawożenie"
Turgor
Wzór strukturalny
kw. abscysynowego
Szparki mają zdolność otwierania się i zamykania, dzięki czemu regulują intensywność transpiracji. Głównym zjawiskiem tego procesu jest osmotyczny (dyfuzja rozpuszczalnika przez błonę półprzepuszczalną rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu) napływ - bądź odpływ – wody do komórek szparkowych, co powoduje zwiększenie – bądź zmniejszeniu - ich turgoru, czyli uwodnienia. W skutek tego protoplast pęcznieje i napiera na zgrubiałe ściany, co prowadzi do zmiany kształtu komórek szparkowych. Dostępność wody, niskie stężenie CO2 i światło powodują otwieranie komórek szparkowych większości gatunków roślin, zaś brak wody, wysokie stężenie CO2 i ciemność prowadzą do ich zamknięcia. Ważnym czynnikiem jest kwas abscysynowy (jeden z hormonów roślinnych) oraz transport jonów K+.
<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie