Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Filozofia » Liceum - lekcje

12345678910111213141516171819
Lekcja: "047. Estetyka Romana Ingardena"

Roman Ingarden

Roman Ingarden


Rozważając jego teorię sztuki trzeba zacząć od pojęcia intencjonalności, jako, że zasada intencjonalności jest filozoficzną podstawą ontologii sztuki Ingardena. „Każde poznanie jest poznaniem czegoś” głosi wywodząca się od scholastyków, a rozwinięta przez Brentanę i Husserla zasada intencjonalności. Z jej pomocą Ingarden określa stosunek sztuki do rzeczywistości.

Intencjonalność to podstawowe pojęcie w fenomenologii Husserla, odnoszące się do świadomości i oznaczające, iż zawsze jest ona świadomością czegoś. Świadomość jest jednocześnie ujmowaniem przedmiotu, myśleniem o nim oraz nadawaniem mu sensu, ponieważ przedmiot ujawnia się wyłącznie dzięki intencjonalnemu projektowi skierowanej ku niemu świadomości. Dla fenomenologów przedmiotami intencji są „idee” nie rzeczy realne. Ingarden przeciwstawia dziedzinę sztuki światu realnemu zakładając, że dzieła sztuki są przedmiotami czysto intencjonalnymi. Według niego dzieło sztuki nie jest ani bytem materialnym, ani psychicznym, ani też idealnym, ale właśnie przedmiotem intencjonalnym.
<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie