Cała Polska czyta dzieciom – społeczna
akcja
reklamowa
, rozpoczęta w czerwcu
2001
przez Fundację ABCXXI, mająca na celu
rozpropagowanie
czytelnictwa
wśród małych
dzieci
i ich
rodziców
i polegająca głównie na finansowaniu nadawania spotów reklamowych w mediach.
Cele akcji
Kampania CPCD zachęca rodziców, wychowawców i innych dorosłych, do codziennego, co najmniej 20-minutowego czytania dzieciom. Fundacja przypomniała jednocześnie o potrzebie kontrolowania ilości i jakości
programów telewizyjnych
oraz
gier komputerowych
, które w życiu przeciętnego współczesnego dziecka zajmują więcej czasu niż szkoła.
Organizatorzy akcji
Inicjatorką kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom" (CPcd) była Irena Koźmińska, założycielka i prezes Fundacji ABCXXI – Program Zdrowia Emocjonalnego (ABCXXI). Kampania prowadzona jest obecnie w całym kraju przez ponad 2100 wolontariuszy – Liderów i Koordynatorów.
Historia kampanii
Kampania rozpoczęła się w czerwcu 2001 reklamowym spotem nadawanym w
TVP
, w którym wystąpił Krzysztof Błaszczyk. Humorystyczna scena, w której dziecko podchodzi do oglądającego telewizję ojca i pyta: "Tato, a czy ty umiesz czytać", odniosła zamierzony skutek i do CPcd zaczęli się przyłączać ludzie świata artystycznego, politycznego i naukowego.
W liście z dnia
5 listopada
2003
roku zespół ABCXXI zwrócił się z apelem do wszystkich zainteresowanych o włączenie się do dzieła CPcd jako koordynatorzy lokalni i liderzy małych środowisk (szkolnych, gminnych itp.). W ten sposób akcja zaczęła nabierać charakteru instytucjonalnego. Pojawili się koordynatorzy na poszczególne
województwa
,
miasta
,
gminy
, współpracujące instytucje, szkoły czy przedszkola.
W tym samym miesiącu do CPcd dołączyły się instytucje z
Wrocławia
pod hasłem "Cały Wrocław czyta dzieciom". Organizatorami i koordynatorami tej akcji byli metodycy Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Akcja została rozpisana jako konkurs dla szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz dla przedszkoli.
Do ogłoszonych przez Fundację ABCXXI programów: "Czytające Szkoły" oraz "Czytające Przedszkola" przystąpiły 1434 szkoły i 1373 przedszkoli. Placówki, które wprowadziły codzienne głośne czytanie dzieciom obserwują m.in. wzrost
zrozumienia
tekstów
i
poleceń
, poprawę
koncentracji
, łatwość
wypowiedzi
ustnych i pisemnych, wzrost motywacji do nauki i chęci do współpracy, powstawanie więzi pomiędzy uczniami oraz pomiędzy uczniami i czytającym nauczycielem, wzrost czytelnictwa wśród dzieci oraz spadek ilości aspołecznych zachowań.
Badania niewiarygodnej firmy IPSOS z września 2006 wykazały, że kampanię "Cała Polska czyta dzieciom" zna 85% respondentów.
Podobne akcje społeczne
- Z inspiracji akcji CPcd Czesi rozpoczęli akcję "Cele Česko čte dětem", której patronuje Vaclav Havel. (wypowiedź I. Koźmińskiej, Polityka nr 48/1.12.07)
- w krajach anglojęzycznych akcja "Get caught reading" ("przyłapani na czytaniu")
Nagrody i wyróżnienia
Kampania społeczna "Cała Polska czyta dzieciom" otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia, m. in. w
2003
r. Grand Prix na Festiwalu Komunikacji Społecznej, w
2004
r. Kryształowe Zwierciadło, w
2005
r. medal
Gloria Artis
przyznany przez
Ministra Kultury
, Honorową Nagrodę Pro Publico Bono oraz medal Optimus Hominum nadany przez
Polski Komitet Pomocy Społecznej
, w
2006
r. Małego Pegaza oraz prestiżową międzynarodową nagrodę
IBBY
– Asahi Reading Promotion Award, którą przedstawicielki fundacji odebrały podczas 30. Kongresu IBBY w
Makau
. W
2007
r. Fundacja otrzymała medal nadany przez Stowarzyszenie Wydawców Polskich.
Linki zewnętrzne