Richard Strauss (Emil Orlik), 1916
Richard Strauss (ur.
11 czerwca
1864
w
Monachium
, zm.
8 września
1949
w
Garmisch-Partenkirchen
) -
niemiecki
kompozytor
muzyki późnego
romantyzmu
,
dyrygent
.
Życiorys
Strauss był synem
waltornisty
Franza Straussa. W młodości otrzymał od ojca staranne, choć konserwatywne wykształcenie muzyczne i bardzo wcześnie zaczął komponować. W 1882 wstąpił na uniwersytet monachijski, jednak po roku porzucił studia i wyjechał do Berlina. W 1885 został asystentem dyrygenta
Hansa von Bülowa
, aby po roku zająć jego miejsce. Jego pierwsze kompozycje utrzymane są w stylu
Schumanna
i
Mendelssohna
. Pod wpływem skrzypka Aleksandra Rittera zainteresował się
Wagnerem
.
Nowe zainteresowanie zaowocowało poematem symfonicznym Don Juan, który jest uważany za pierwszy dojrzały utwór Straussa. Premiera w roku
1889
podzieliła publiczność, jednak kompozytor skomentował to w następujący sposób: "Teraz pocieszam się myślą, że jestem na drodze, którą chciałem obrać, w pełni świadomy, że nie było artysty, którego ludzie nie nazwaliby szalonym". W późniejszych latach przyszły kolejne poematy symfoniczne: Tod und Verklärung (Śmierć i wyzwolenie, 1888-89), Till Eulenspigels lustige Streiche (Figle Dyla Sowizdrzała, 1894-95), Also sprach Zarathustra (Tako rzecze Zaratustra, 1896), Don Kichot (1897) i Ein Heldenleben (Życie bohatera, 1897-98).
Pod koniec XIX wieku Strauss zwrócił się ku operze. Pierwsze dwie próby - Gutram z 1894 i Feuersnot z 1901 okazały się porażkami, lecz na Salome z 1905 publiczność reagowała równie gorąco i skrajnie jak na Don Juana. Niekonwencjonalny temat dzieła, jak również wprowadzenie do muzyki dysonansów i rozbudowanej chromatyki zapewniły operze bardzo duże zainteresowanie. W
Nowym Jorku
publiczność protestowała z powodu zejścia dzieła ze sceny już po jednym przedstawieniu w
Metropolitan Opera
.
Strauss był kapelmistrzem orkiestr w
Meiningen
, Monachium,
Berlinie
i w
Wiedniu
. Jego muzyka pozostała pod wpływem
Wagnera
.
Do jego najbardziej znanych dzieł należą:
-
Elektra (opera)
-
opera
1909
-
Kawaler srebrnej róży
-
opera
1911
- Ariadna na Naxos -
opera
1912
- Macbet - poemat symfoniczny
- Dyl Sowizdrzał - poemat symfoniczny
- Tako rzecze Zaratustra - poemat symfoniczny (wykorzystany w filmie Kubricka Odyseja 2001)
- Die Frau ohne Schatten - opera
- Salome - opera do tekstu Oscara Wilde'a
- Capriccio - opera (1942) tekst
Clemens Krauss
- Arabella - opera
- Intermezzo - opera
- Daphne - opera
- Die Schweigsame Frau - opera do tekstu Stefana Zweig'a
- Alpensinfonie -poemat symfoniczny obrazujący dzień spędzony w Alpach
Ciekawostki
W 1907 roku w Paryżu Strauss był na przedstawieniu opery Peleas i Melizanda
Claude Debussyego
. Relacjonuje
Romain Rolland
: „[Strauss] słucha z najwyższą uwagą. [...] Jednakże nic nie rozumie. Po pierwszym akcie mówi do mnie: <Czy to wciąż w ten sposób?> - Tak! - <Nic więcej?... W tym nic nie ma... Nie ma muzyki... To nie ma ciągu... nie trzyma się. Żadnej frazy muzycznej. Żadnego rozwinięcia.> [...] Próbuję wyjaśnić Straussowi powściągliwość tej sztuki, pełnej niuansów i półcieni, ten impresjonizm subtelny i poetycki dzięki małym barwnym plamkom kładzionym obok siebie. [...] Znakomity artysta niemiecki dnia dzisiejszego daleki jest od tego, aby przypuszczać, że wielkość może być w doskonałej harmonii, równowadze, dobrym smaku.”[1]
Richard Strauss był także autorem patetycznego hymnu igrzysk olimpijskich, odbywających się w 1936 roku w Berlinie, w Niemczech hitlerowskich. Istnieją kontrowersyjne opinie na temat jego współpracy z rządem nazistowskim. Arturo Toscanini powiedział kiedyś o Straussie: "Przed Straussem-kompozytorem zdejmuję kapelusz; przed Straussem-człowiekiem zakładam go z powrotem".
Przypisy
- ↑ S. Jarociński, Debussy. Kronika życia, dzieła, epoki, Kraków PWM 1972, s.376.