Zarys granic Trójkąta Bermudzkiego w zależności od autora
Trójkąt Bermudzki – zwyczajowa nazwa obszaru
Atlantyku
, w rejonie
Bermudów
, przez fascynatów
zjawisk paranormalnych
uznawanego za miejsce wielu niewyjaśnionych zaginięć
statków
,
jachtów
i
samolotów
. (uważają oni, iż na tym obszarze mają miejsce zjawiska łamiące
prawa fizyki
, wykrywana jest obecność "obcych" – co ma ich zdaniem wyjaśniać rzekomo niewytłumaczalne zdarzenia). Nie istnieje jeden ustalony kształt trójkąta, jego kształt opisywany jest różnie w poszczególnych
legendach miejskich
[1].
Legenda Trójkąta
Według Lawrence'a Davida Kusche, pracownika biblioteki Uniwersytetu Stanowego
Arizony
[1], który szczegółowo zbadał źródła, ojcem pojęcia Trójkąt Bermudzki jest Vincent Gaddis, który użył go w artykule The deadly Bermuda Triangle w czasopiśmie Argosy w
1964
r.
W
1965
Gaddis opublikował książkę Invisible horizons, w której zajął się tą
legendą
. Po nim wielu innych autorów próbowało uzyskać sławę zajmując się tym tematem.
W zależności od autora, wielkość Trójkąta Bermudzkiego jest różna. Niektórzy rozszerzają ją aż do wybrzeży
Irlandii
. Zazwyczaj jednak mowa jest o trójkącie między
Miami
,
Puerto Rico
i
Bermudami
, który to teren jest bardzo uczęszczany przez statki i samoloty.
Legenda narodziła się wraz z historią zniknięcia eskadry pięciu amerykańskich
samolotów torpedowo-bombowych
Grumman TBF Avenger
5 grudnia
1945
u wybrzeży
Florydy
(słynny lot 19). Opisane to zostało w magazynie American Legion przez Allena Eckerta w artykule Tajemnica zaginionego patrolu. Eckert nigdy nie potrafił podać źródeł swoich twierdzeń.
L.D. Kusche i Jules Metz dogłębnie zbadali tę historię, analizując 500 stron oficjalnego raportu. Wywnioskowali, że był to tragiczny wypadek, jeden z najtragiczniejszych wypadków lotnictwa wojskowego w czasach pokoju, ale spowodowany jak najbardziej naturalnymi przyczynami.
Krzysztof Kolumb
, według swojej relacji, zaobserwował w okolicach Trójkąta "dziwne, tańczące na horyzoncie światła"[2].
Hipotezy wyjaśniające katastrofy
Prawdopodobnym wyjaśnieniem tajemniczych zaginięć są sporadyczne erupcje
metanu
z podwodnych złóż w tych rejonach. Bąble metanu wydobywające się ze szczelin w dnie oceanu powiększają się w miarę wypływania na powierzchnię do ogromnych rozmiarów. Powstały z wody i pęcherzyków metanu
płyn
ma
gęstość
znacznie niższą, niż woda, przez co znajdujące się w nim statki tracą
wyporność
i toną[3].
Hipoteza o wydobywających się na powierzchnię dużych ilościach metanu może wyjaśniać również katastrofy samolotów, jednak ich fizyczny mechanizm nie jest oczywisty. Po wypłynięciu na powierzchnię, metan nie tylko unosi się
konwekcyjnie
ku górze, ale również miesza się z powietrzem i jest unoszony przez wiatr. Na wysokości przelotowej samolotów,
stężenie
metanu może być zatem zbyt małe, by bezpośrednio oddziaływać na przelatujące samoloty. Przy dużym stężeniu metanu, jego mieszanka z powietrzem uległaby pod wpływem pracy silników zapłonowi i eksplozji, jednak minimalne stężenie metanu, przy którym byłoby to możliwe (tzw.
dolna granica wybuchowości
) wynosi 5%. Uzyskanie tak wysokiego stężenia na wysokości przelotowej samolotów jest jednak mało prawdopodobne. Niemniej, nawet obecność metanu w stężeniach nie przekraczających dolnej granicy wybuchowości, może powodować zakłócenia pracy silników lotniczych - zawarty w powietrzu metan powoduje bowiem nadmierne wzbogacenie
mieszanki paliwowo-powietrznej
i w konsekwencji niestabilną pracę lub awarię silników[4][5]. Ponadto, nawet jeśli metan nie dotarłby do samego samolotu w ilościach zagrażających pracy silników, samo jego wydzielanie się i mieszanie z warstwami powietrza poniżej samolotu powoduje zmiany gęstości i w konsekwencji pionowe ruchy mas powietrza (lub powietrza wymieszanego z metanem) oraz
turbulencje
. Niespodziewający się ich pilot może wykonać manewr, który w konsekwencji doprowadzi do utraty sterowności i nagłego spadku wysokości samolotu opuszczającego strefę wznoszących się prądów powietrza[4][5].
Wydarzenia łączone z istnieniem Trójkąta Bermudzkiego
(Na podstawie opracowania L. D. Kuschego[6])Data | Wydarzenie |
---|
sierpień 1840 | odnalezienie opuszczonego dużego francuskiego żaglowca "Rosalie" |
kwiecień 1854 | zaginięcie statku "Bella" |
grudzień 1872 | odnalezienie opuszczonego żaglowca "
Mary Celeste
" |
zima 1880 | zaginięcie brytyjskiego żaglowca szkolno-treningowego"Atalanta" |
1881 | napotkanie przez angielski statek "Ellen Austin" opuszczonego szkunera |
1866 | zaginięcie szwedzkiego barku "Lotta" |
1868 | zaginięcie hiszpańskiego frachtowca "Viego" |
1884 | zaginięcie włoskiego szkunera "Miramon" |
październik 1902 | odnalezienie opuszczonego niemieckiego barku "Freya" |
listopad 1909 | zaginięcie jachtu
"Spray"
z
Joshua Slocumem
– pierwszym człowiekiem, który samotnie opłynął świat |
marzec 1918 | zaginięcie wielkiego angielskiego węglowca "Cyclops" (wyporność 19600 ton) z trzystoma osobami na pokładzie |
styczeń 1921 | odnalezienie pięciomasztowego, amerykańskiego szkunera "Carroll A. Deering" bez załogi |
kwiecień 1925 | zaginięcie japońskiego parowca "Raifuku Maru" |
grudzień 1925 | zaginięcie parowca "Cotopaxi" podczas rejsu z Charlestonu do Hawany |
marzec 1926 | zaginięcie parowego frachtowca "Suduffco" |
październik 1931 | zaginięcie norweskiego statku "Stavenger" |
kwiecień 1932 | odnalezienie 50 mil na południe od Bermudów opuszczonego, dwumasztowego, szkunera rybackiego "John & Mary" |
sierpień 1935 | odnalezienie opuszczonego przez załogę amerykańskiego jachtu "La Dahama" |
luty 1940 | odnalezienie zniszczonego szkunera "Gloria Colita" bez załogi |
listopad 1941 | zaginięcie amerykańskiego frachtowca "Proteus" |
grudzień 1941 | zaginięcie amerykańskiego frachtowca "Nereus" |
październik 1944 | odnalezienie opuszczonego przez załogę kubańskiego statku "Rubicon" |
grudzień 1945 | zaginięcie pięciu amerykańskich samolotów torpedowo-bombowych
Grumman TBF Avenger
|
grudzień 1946 | odnalezienie opuszczonego szkunera "City Belle" |
1947 | zaginięcie amerykańskiego bombowca typu "
Superforteca
" |
30 stycznia 1948 | zaginięcie lecącego z Londynu do Hawany samolotu "Star Tiger" typu Avro Tudor IV |
marzec 1948 | zaginięcie Alberta Snidera – znanego amerykańskiego dżokeja podczas wędkowania z niewielkiej łodzi w pobliżu Florydy |
28 grudnia 1948 | zaginięcie samolotu
DC-3
lecącego z San Juan (Puerto Rico) do Miami na Florydzie w odległości ok. 50 mil od celu podróży |
17 stycznia 1949 | zaginięcie samolotu "Star Ariel" (typ: Avro Tudor IV) podczas lotu z Bermudów na Jamajkę |
marzec 1950 lub 1951 | zaginięcie amerykańskiego samolotu transportowego C-124 "Globemaster" z 53 ludźmi na pokładzie |
czerwiec 1950 | zaginięcie kostarykańskiego motorowca "Sandra" wraz z jedenastoosobową załogą |
luty 1953 | zaginięcie brytyjskiego samolotu transportowego typu "York" z 39 osobami na północ od Trójkąta Bermudzkiego |
październik 1954 | zaginięcie amerykańskiego wojskowego samolotu transportowego "Super Constellation" z 42 osobami |
grudzień 1954 | zaginięcie przewożącego siarkę statku "Southern Districts"z 24 osobową załogą |
wrzesień 1955 | odnalezienie w okolicach Bermudów, opuszczonego przez załogę, dwudziestodwumetrowego jachtu "Connemara IV" |
9 listopada 1956 | zaginięcie patrolowego bombowca amerykańskiej marynarki wojennej typu "Martin Marlin P-5M" z dziesięcioosobową załogą |
styczeń 1958 | zaginięcie jachtu "Revonoc" dowodzonego przez doświadczonego żeglarza i milionera Harveya Conovera |
styczeń 1962 | zaginięcie amerykańskiej "latającej cysterny" typu KB-50 wraz z dziewięcioosobową załogą podczas lotu z bazy lotniczej Langey na Azory |
luty 1963 | zaginięcie w okolicach Florydy amerykańskiego statku do przewozu płynnej siarki "Marine Sulphur Queen" wraz z liczącą 39 osób załogą |
lipiec 1963 | zaginięcie na Morzu Karaibskim statku "Sno'Boy" z 55 pasażerami |
28 sierpnia 1963 | katastrofa dwóch amerykańskich "latających cystern"
KC-135
na południowy zachód od Bermudów |
czerwiec 1965 | zaginięcie wojskowego samolotu C-119 "Boxcar" z dziesięcioma osobami na pokładzie w okolicy południowych Bahamów |
styczeń 1967 | zaginięcie w przeciągu tygodnia trzech małych samolotów pasażerskich wraz z pilotami i łącznie ośmioma pasażerami. |
grudzień 1967 | zaginięcie łodzi spacerowej "Witchcraft" z dwoma pasażerami, w odległości ok. 1 mili od Miami Beach |
maj 1968 | zatonięcie amerykańskiego okrętu podwodnego z napędem atomowym
USS Scorpion
w odległości ok. 400 mil na południowy zachód od Azorów |
lipiec 1969 | odnalezienie pięciu opuszczonych jachtów, w tym trimaranu "Teignmouth Electron", na którym Donald Crowhurst brał udział w regatach samotnych żeglarzy dookoła świata |
listopad 1970 | zaginięcie awionetki typu Piper Comanche lecącej z lotniska West Palm Beach na Jamajkę. |
październik 1971 | zaginięcie na Morzu Karaibskim dominikańskiego statku "El Caribe" z 30 osobami na pokładzie |
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 Lawrence David Kusche: The Bermuda Triangle Mystery Solved. 1975. .
- ↑
Christopher Columbus: Log Excerpts
- ↑
How Brilliant Computer Scientists Solved the Bermuda Triangle Mystery - Salem-News.Com
- ↑ 4,0 4,1
Newsletter of the Experimental Aircraft Association, 174 (Feb. 1996)
(
ang.
). [dostęp październik 2010].
- ↑ 5,0 5,1 Cesare Marchetti, Jesse Ausubel:
Methane: The linchpin in the AF447 tragedy?
(
ang.
). 23 czerwiec 2009. [dostęp 26 października 2010].
- ↑ Lawrence David Kusche,Trójkąt Bermudzki zagadka rozwiązana, Państwowe Wydawnictwo "Iskry", Warszawa 1983
Linki zewnętrzne