Poznajemy wartości bezpośrednio, intuicyjnie, i nie potrzeba zestawiania poszczególnych wypadków, nie potrzeba indukcji, by wiedzieć, że sprawiedliwość i piękno są wartościami.
Wiemy to a priori, przed wszelkim doświadczeniem, doświadczenie tego ani potwierdzić, ani obalić nie może.
Wartości są różnorodne, Scheler odróżniał w nich cztery wielkie klasy:
- hedoniczne,
- witalne,
- duchowe /obejmowały zarówno moralne, jak poznawcze i estetyczne/,
- religijne.
Wartości nie są sobie równe, w naturze wartości leży, że są między nimi wyższe i niższe, że stanowią hierarchię. Hierarchia ta jest obiektywna, niezależna od stosunku ludzi, podobnie jak same wartości.
Wartości witalne są wyższe od hedonicznych, duchowe od witalnych, religijne od duchowych. Są wyższe same przez się, a nie dlatego, że ludzie wyżej je cenią. Jakiekolwiek weźmiemy kryterium — trwałość wartości czy głębię zadowolenia, jakie dają — wszystkie potwierdzają tę hierarchię.