Apokryf
ApokryfApokryf (
gr.
ἀπόκρυφος, ápókryphos – ukryty, tajemny) – określenie używane obecnie głównie w kontekście ksiąg o zabarwieniu religijnym z okresu przełomu naszej ery, które
Kościół katolicki
uważa za nienatchnione, w szczególności to księgi niewchodzące w skład
Biblii
. Określenie używane w starożytności niechrześcijańskiej w stosunku do tekstu religijnego lub filozoficznego w
hellenistycznych
religiach misteryjnych oraz
systemach filozoficznych
o charakterze hermetycznym. Apokryfy były szeroko rozpowszechnione aż do schyłku
starożytności
na terenie
cesarstwa rzymskiego
, szczególnie w jego wschodniej części w postaci nurtu religijnego zwanego
gnostycyzmem
. Jednakże w tym ostatnim przypadku zagadnienie związane z apokryfami łączy się już z chrześcijaństwem, co wynika z charakteru samego gnostycyzmu. W tym kontekście termin "apokryf" w kręgach filozoficzno-religijnych oznaczał, że do poszczególnych ksiąg mają dostęp tylko osoby wtajemniczone, posiadające określoną
wiedzę
(gnosis), niedostępną dla profanów. W
Kościołach protestanckich
księgi te są określane jako pseudoepigrafy. Termin "apokryf" funkcjonuje również poza kontekstem religijno-filozoficznym w znaczeniu bardziej ogólnym, określającym teksty niepewnego pochodzenia, autentyczności. Termin ten stosuje się do utworów o fałszywym pochodzeniu, czyli nie od autora, za którego jakieś dzieło uchodzi, utwór "wydobyty z ukrycia", także rzekomo (np. cykl
Witolda Jabłońskiego
Gwiazda Wenus, Gwiazda Lucyfer), rzekomo autentyczny (Apokryfy
Stanisława Lema
to zbiór recenzji i wstępów nieistniejących książek). Termin ten stosuje się zarówno do utworów o naprawdę nieustalonym pochodzeniu, autorstwie i autentyczności, ale także dla tych, dla których ich "apokryficzność" jest doskonale znana i zamierzona przez, chociażby, autora.
Marek Starowieyski
znaczenie terminu apokryf wyjaśnia następująco: "Słowo „apokryf” ma zasadniczo dwa znaczenia: biblijne i ogólne.(...)Znaczenie biblijne jest dwojakie: po pierwsze, utwór o tematyce biblijnej, nie zawarty w kanonie Starego i Nowego Testamentu — takie znaczenie jest wspólne dla literatury katolickiej i często protestanckiej lub, po drugie, określa się nim w literaturze protestanckiej (szczególnie anglosaskiej) księgi ST znajdujące się w Septuagincie i Wulgacie, a których brak w kanonie żydowskim. Znaczenie drugie, ogólne, to „fałszywy”, szczególnie zaś odnoszący się do ksiąg nieautentycznych, przypisywanych różnym autorom i różnym epokom. Często takie księgi bywały „odkrywane”, jak sławne Pieśni Osjana Macphersona i traktowane z całą powagą lub z przymrużeniem oka jak Księga apokryfów Karela Čapka. Stąd też określenie apokryfu jako „utwór rzekomo wydobyty z ukrycia i ogłoszony jako autentyczny dokument piśmienniczy"[1] Judaizm i chrześcijaństwoZ punktu widzenia
judaizmu
i
chrześcijaństwa
apokryfami określano pisma, które nie zostały przyjęte do
kanonu pism świętych
, czyli będące niejako w pewnej opozycji do kanonu. W tym sensie stosuje się też termin pseudoepigraf. We wczesnym chrześcijaństwie i to w jego najwcześniejszym okresie piśmiennym, tego rodzaju księgi zostały odrzucone, gdyż uznano, że nie zostały one napisane bezpośrednio pod wpływem
Ducha Świętego
. Kryteriami, jakimi kierowano się przy odrzuceniu tego rodzaju pism były m.in.: - niepewne pochodzenie danego tekstu, a więc niegwarantującego przekazu od apostoła – ucznia Jezusa;
- niezgodność doktrynalna z powszechnymi zasadami wiary, przy czym nie chodziło tutaj tylko o pełną niezgodność, ale o wątpliwe sformułowania czy teorie zawarte w danej księdze czy piśmie;
-
synkretyzm religijny
zawarty w treści danego pisma;
- wątki mitologiczne lub wręcz fantastyczne zawarte w tekście.
W judaizmie posługiwano się również określeniem "księgi ukryte" (od
hebr.
ganaz – ukrywać, chować) w odniesieniu do zniszczonych i zużytych rękopisów ksiąg używanych np. w
synagogach
oraz do tekstów, które
rabini
odrzucili z powodów doktrynalnych lub innych, ale w odróżnieniu od chrześcijaństwa, te księgi dalej uważano za święte. Kanon świętych ksiąg (chociaż pojęcie "kanon" jako takie w odniesieniu do świętych ksiąg nie funkcjonowało) w judaizmie, określono u schyłku
I w. n.e.
, w nowym ośrodku studiów nad
Torą
(tzw. akademia hebrajska) znajdującym się na terenie
Palestyny
w miejscowości Jamni (Jawne). Do świętych ksiąg zaliczono te, które spisane były po hebrajsku lub
aramejsku
– w sumie 39 ksiąg. Odrzucono teksty greckie (przede wszystkim
Septuagintę
) i inne określając je mianem pism zewnętrznych (ha-chiconim). W ten sposób powstał tzw. kanon hebrajski, który obejmował mniejszą liczbę ksiąg niż Septuaginta (zawierająca 46 ksiąg), na której oparło się chrześcijaństwo. Różnica między ww. kanonem hebrajskim, a Septuagintą to siedem ksiąg, które wzbudzały wątpliwości, co do przynależności do kanonu, już we wczesnym okresie chrześcijaństwa, aż do
V w. n.e.
Ostatecznie te 7 ksiąg uznano w
Kościele katolickim
jako święte dopiero w
XVI wieku
, gdy
Sykstus ze Sieny
nazwał je
deuterokanonicznymi
. Takiego rozwiązania nie przyjął jednak
protestantyzm
, który swój kanon oparł na kanonie hebrajskim, a 7 dodatkowych ksiąg (deuterokanoniczne w katolicyzmie) uznał za apokryfy dodając później jeszcze do nich inne teksty, będące poza kanonem hebrajskim i katolickim. Jednakże te księgi apokryficzne w protestantyzmie cieszyły się w dalszym ciągu dużą powagą i uważane były za nieodbiegające doktrynalnie od kanonu, będące jego integralnym uzupełnieniem. Z kolei księgi uznane w katolicyzmie za apokryfy protestantyzm określa mianem
pseudoepigrafów
. Nie jest możliwe ustalenie pełnej listy ksiąg apokryficznych. Tego typu wykazy tworzone już były w
starożytności
, ale i wtedy nie obejmowały wszystkich pism niekanonicznych, zwłaszcza, że przy sporządzaniu tego typu list natrafiano na szereg trudności, np. wiele tych samych tekstów funkcjonowało pod różnymi tytułami, a inne nie były znane szerszemu kręgowi odbiorców, gdyż powstawały np. w niewielkich wspólnotach religijnych. Obecnie uważa się, że apokryfami
Starego Testamentu
jest ok. 60 pism, a
Nowego Testamentu
znacznie więcej, przy czym, jak już zostało wspomniane nie jest możliwe ustalenie nawet przybliżonej liczby wszystkich niekanonicznych pism nowotestamentalnych. Jeden z bardziej znanych dokumentów wczesnochrześcijańskich, tzw. dekrety pseudogelazjańskie – pochodzące z
IV
i
VI wieku
– zawierające wykaz ksiąg kanonicznych i listę pism apokryficznych, wymienia tych ostatnich ponad 60 ksiąg, przy czym autor (lub autorzy) zaznaczają, że wymieniają tylko niektóre z nich. Apokryfy (pseudoepigrafy) dzielą się na różne grupy w zależności od przyjętego kryterium: wg
gatunków literackich
, autorstwa przypisanego twórcy, pochodzenia (judaistyczne, hellenistyczne), odniesienia do danego nurtu religijnego (
judeochrześcijańskie
,
gnostyckie
) i wiele innych. Najczęstszym kryterium stosowanym przy podziale apokryfów jest ich przynależność do danego gatunku literackiego, po uprzednim odniesieniu do Starego lub Nowego Testamentu. Apokryfy (pseudoepigrafy) Starego TestamentuApokryfy te są wytworem w zasadzie wyłącznie środowiska żydowskiego, ale nie tylko palestyńskiego – wiele z nich powstało w środowiskach
diaspory
babilońskiej, antiocheńskiej czy aleksandryjskiej. Nawiązują one bezpośrednio do kanonicznych ksiąg Starego Testamentu, uchodząc często za samodzielne księgi święte, albo za rozszerzenie ich kanonicznych odpowiedników. W przeważającej mierze większość z nich powstała w okresie od
II w. p.n.e.
do końca
I w. n.e.
Ten okres historii Izraela obfitował w wiele znaczących wydarzeń i nowych wyzwań, jakie stanęły przed Żydami. Przede wszystkim kwestia hellenizacji narodu i religii – starcie dwóch stanowisk w łonie judaizmu. Wszystkie te problemy odzwierciedlone są w pismach apokryficznych. Jednakże zasadniczo apokryfy reprezentują stanowisko harmonijnego współistnienia monoteizmu starotestamentalnego z filozofią grecką, co raczej nie sprzyjało przychylnemu spojrzeniu bardziej ortodoksyjnych środowisk żydowskich, a poglądy tam zawarte często były prezentacjami nowych idei, które znaleźć można w Nowym Testamencie. Większość apokryfów starotestamentalnych dotrwała do naszych czasów dzięki pisarzom wczesnochrześcijańskim, co nie jest przypadkiem, gdyż wynikało to z faktu, że po określeniu tzw. kanonu hebrajskiego przez rabinów zgromadzonych w Jamni, zreformowany judaizm rabiniczny jednoznacznie odżegnywał się od pism odrzuconych na tymże zgromadzeniu, a właśnie często w tych pismach chrześcijanie szukali argumentów w polemice z judaizmem rabinicznym. Apokryfy starotestamentalne inspirowały również pisarzy wczesnochrześcijańskich, wywierając przez to dość wyrazisty wpływ na ich poglądy. Wśród apokryfów starotestamentalnych wyróżnia się trzy podstawowe grupy: - Opowiadania mają charakter quasi-historyczny, opisują zazwyczaj dzieje narodu w jakimś wycinku, albo koleje losu jakiejś osoby – nawiązują one albo do rzeczywistych wydarzeń, albo też (tak jest najczęściej) oparte są na legendach.
- Pisma dydaktyczne to księgi mądrościowe zawierające pouczenia dotyczące spraw moralnych i religijnych. Do nich można zaliczyć:
- Apokalipsy – nawiązują one przede wszystkim do kanonicznych ksiąg prorockich
Apokryfy (pseudoepigrafy) Nowego TestamentuNiekanoniczne pisma chrześcijańskie odegrały znaczną rolę w kształtowaniu się różnych nurtów religijnych i religijno-filozoficznych w łonie chrześcijaństwa, same będąc często wytworem tychże odłamów, najczęściej gnostyckich. Niektóre księgi, uznane później jako apokryfy, były szeroko stosowane i komentowane w życiu religijnym chrześcijan i cieszyły się dużym autorytetem w pierwszych wiekach, zanim ostatecznie ukształtował się kanon. Apokryficzna literatura Nowego Testamentu nie ukształtowała się tylko w starożytności. Chociaż jej rozwój przypada głównie na
II
i
III wiek
, to jednak pisma te powstawały także w następnych wiekach, aż do średniowiecza (i później). Przyczyn powstawania chrześcijańskiej literatury apokryficznej jest wiele. Do najważniejszych należą przede wszystkim względy teologiczne (jako wyjaśnienie pewnych niejasności głównie z powodu powstawania coraz liczniejszych innych nurtów w łonie chrześcijaństwa bazujących na różnej interpretacji przesłania Jezusa lub zdarzeń z jego życia), filozoficzne (w odpowiedzi na ataki filozofów pogańskich, np.
Celsusa
). Kolejnymi bodźcami warunkującymi powstawanie apokryfów była z jednej strony potrzeba wyznawców chrześcijaństwa, do poznania bardziej szczegółowego życia i przesłania Jezusa Chrystusa, a z drugiej strony (dotyczy to różnych odrębnych odłamów w łonie chrześcijaństwa) uzasadnienie takich czy innych poglądów religijnych, rzekomego autorstwa któregoś z apostołów, aby w ten sposób nadać im rangę prawdy objawionej – dotyczyło to szczególnie pism gnostyckich. Najogólniej apokryfy Nowego Testamentu dzieli się wg kryterium wierności kanonowi biblijnemu na: - ortodoksyjne (nieheretyckie) – nie wykraczające doktrynalnie poza treści przedstawione w księgach kanonicznych, będące tylko uzupełnieniem tychże;
- nieortodoksyjne (heretyckie) – przede wszystkim chodzi tutaj o apokryfy gnostyckie, znacząco odbiegające w swojej treści od ksiąg kanonicznych, istotnie zmieniającymi przesłanie Jezusa, albo jego pozycję i rolę, a nawet wszystko razem.
Apokryfy Nowego Testamentu zasadniczo dzielą się wg gatunków literackich, podobnie, jak i ich kanoniczne odpowiedniki, na: - Ponadto w niektórych wyznaniach protestanckich poniższe wersety są uznawane za pseudoepigrafy[2]
- Ewangelia Mateusza 17:21
- Ewangelia Mateusza 18:11
- Ewangelia Mateusza 23:14
- Ewangelia Marka 7:16
- Ewangelia Marka 9:44
- Ewangelia Marka 9:46
- Ewangelia Marka 11:26
- Ewangelia Marka 15:28
- Ewangelia Łukasza 17:36
- Ewangelia Łukasza 23:17
- Ewangelia Jana 5:4
- Dzieje Apostolskie 8:37
- Dzieje Apostolskie 15:34
- Dzieje Apostolskie 24:7
- Dzieje Apostolskie 28:29
- List do Rzymian 16:24
Współczesne apokryfyPrzypisy Wybrana bibliografia- Apokryfy Starego Testamentu, oprac.
R. Rubinkiewicz
, Warszawa 1999.
- Apokryfy Nowego Testamentu, t. 1, Ewangelie apokryficzne, pod red.
M. Starowieyskiego
, Lublin 1980.
- Apokryfy Nowego Testamentu, t. 1, Ewangelie apokryficzne, część 1, Fragmenty. Narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa, pod red. M. Starowieyskiego, Kraków 2003.
- Apokryfy Nowego Testamentu, t. 1, Ewangelie apokryficzne, część 1, Św. Józef i Św. Jan Chrzciciel. Męka i Zmartwychwstanie Jezusa, Wniebowzięcie Maryi, pod red. M. Starowieyskiego, Kraków 2003.
- Apokryfy Nowego Testamentu, t. 2, Apostołowie, część 1, Andrzej, Jan, Paweł, Piotr, Tomasz, pod red. M. Starowieyskiego, Kraków 2007.
- Apokryfy Nowego Testamentu, t. 2, Apostołowie, część 2, Bartłomiej, Filip, Jakub Mniejszy, Jakub Większy, Judasz, Maciej, Mateusz, Szymon i Juda Tadeusz, Ewangeliści, Uczniowie Pańscy, pod red. M. Starowieyskiego, Kraków 2007.
- Apokryfy Nowego Testamentu, t. 3, Listy i apokalipsy chrześcijańskie, pod red. M. Starowieyskiego, Kraków 2001.
-
Hugolin Langkammer
, Słownik biblijny, wyd. II popr. i uzup., Katowice 1984.
- Religia. Encyklopedia PWN, t. 5, pod red. T. Gadacza i B. Milerskiego, Warszawa 2002.
-
Encyklopedia Katolicka
, t. 1, pod red. F. Gryglewicza, R. Łukaszyka, Z. Sułowskiego, Lublin 1985, kolumny 758-770.
-
Witold Tyloch
, Dzieje ksiąg Starego Testamentu. Szkice z krytyki biblijnej, Warszawa 1981.
- Witold Tyloch, Judaizm, Warszawa 1987.
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Apokryf":
Ewangeliści
...
Tygodnik Powszechny
tematyczneKsiążki w TygodnikuUcho IgielneRzecz ObywatelskaHistoria w TygodnikuDodatki specjalneNowa Europa WschodniaEuropa ŚrodkaCybertygodnikUnia dla CiebieApokryfKontrapunktParafia Redakcja pisma[6]ks.
Adam Boniecki
(redaktor naczelny)
Wojciech Bonowicz
(stały współpracownik)Patrycja BukalskaAndrzej Brzeziecki
Tomasz ...
Literatura – przegląd chronologiczny
Stanisław Dygat
Nauka chodzenia –
Roman Bratny
Lewa wolna –
Józef Mackiewicz
Kosmos
–
Witold Gombrowicz
Apokryf rodzinny –
Hanna Malewska
Żydowska wojna –
Henryk Grynberg
1964 w literaturze
Mały Wielki ...
Teatr
...
Szatan
...
Stary Testament
...
Hanna Malewska
odmawia
1959
Opowieść o siedmiu mędrcach
1959
Listy staropolskie z epoki Wazów
1961
Panowie Leszczyńscy
1965
Apokryf rodzinny
1979
Labirynt. LLW, czyli co może zdarzyć się jutro
1987
O odpowiedzialności ...
Ain Karem
...
Linus (papież)
...
Poncjusz Piłat
pretorium
Jerozolimy
. Napisanie tego wątpliwego dokumentu jest przypisywane Nikodemowi (tzw. Ewangelia Nikodema, Apokryf powstały nawet później niż sugerują to "Akta Piłata"). Żaden element tekstu ...
Inne lekcje zawierające informacje o "Apokryf":
Hasło nie występuje w innych lekcjach!
|