Autostrada 5 (
hebr.
: כביש 5) - jest
autostradą
i
drogą ekspresową
położoną w
Izraelu
. Biegnie ona od nadmorskiej
równiny Szaron
i aglomeracji miejskiej
Gusz Dan
do żydowskich osiedli położonych w rejonie miasta
Ariel
w
Samarii
(północna część
Zachodniego Brzegu Jordanu
).
Przebieg
Autostrada jest mocno obciążona, ponieważ przecina i łączy ze sobą cztery najważniejsze autostrady w obszarze aglomeracji miejskiej
Gusz Dan
.
Obszar Gusz Dan
Autostrada nr 5 rozpoczyna się na węźle drogowym z drogą ekspresową
nr 2
(
Tel Awiwu
-
Hajfa
), na północ od
Tel Awiwu
. Autostrada kieruje się przez
równinę Szaron
na wschód, mija obszary przemysłowe i po 1
km
dociera do dużego węzła drogowego "Glilot" z autostradą
nr 20
(
Ayalon)
(
Riszon le-Cijjon
-
Rishpon
). Można tutaj zjechać na północ do
Herzliji
, lub na południe do Tel Awiwu.
Następnie autostrada wjeżdża w obszar miasta
Ramat Hasharon
i po 2 km dojeżdża do węzła drogowego "HaKfar HaYarok" z drogą nr 482
. Można tutaj zjechać na północ do Ramat Hasharon, lub na południe do Tel Awiwu. Przy samym węźle jest położona szkoła
HaKfar HaYarok. Następnie autostrada mija połoźone na południu centrum tenisowe Ramat HaSharon i po 3 km dociera do węzła drogowego "Morasha" z autostradą nr
nr 4
(
Erez
-
Rosh HaNikra
). Można tutaj zjechać na północ do Ramat Hasharon, lub na południe do miast
Petach Tikwa
i
Bene Berak
.
Po 2 km jest zjazd na południe do dużego cmentarza Yarkon. Można tędy także zjechać do miasta Petach Tikwa. Po kolejnych 3 km dojeżdża się do węzła drogowego Yarkon z drogą ekspresową
nr 40
(
Kfar Saba
-
Qetura
). Można tutaj zjechać na południe do miasta Petach Tikwa, lub na północ do miasta
Hod HaSharon
.
Poza aglomeracją Gusz Dan
Następnie autostrada mija położony na południu Park Narodowy Mekorot HaYarkon i położony na północy
moszaw
Neve Jaraq
, i po 3 km dociera do dużego węzła drogowego "Kasem" z autostradą
nr 6
(
Bet Qama
-
Eliakim
) i drogą nr 444
. Można tutaj zjechać drogą nr 444 na północ do moszawu
Hagor
, lub na południe do miasta
Rosh HaAyin
i
kibucu
Giv'at HaShelosha
.
Po 2 km jest zjazd z nitki północnej na drogę nr 5050
do miasta
Kafar Qasem
. Po kolejnym 1 km autostrada dojeżdża do węzła drogowego przy strefie przemysłowej Afek. Można tutaj zjechać na północ do miasta Kafar Qasem, lub na południe do miasta Rosh HaAyin. Rejon ten jest początkiem dolin
Szefeli
.
Zachodni Brzeg
Po minięciu Kafar Qasem, autostrada przekracza tzw. Zieloną Linię, która wyznacza granicę izraelsko-palestyńską sprzed
1967
. Obecnie tutejsze tereny zostały wcielone do Izraela. Po 3 km autostrada dociera do zjazdu na drogę nr 505
. Można tutaj zjechać na północ do miasteczek
Oranit
i
Elkana
, oraz wioski
Sha'arei Tikva
. Na północ znajduje się arabska wioska
Azzun Atma
.
Po minięciu tego zjazdu droga traci status autostrady i dalej już jako droga ekspresowa na wysokości miejscowości Elkana mija
mur bezpieczeństwa
i wjeżdża na tereny
Autonomii Palestyńskiej
. Po przekroczeniu granicy Autonomii Palestyńskiej, autostrada przyjmuje nazwę Autostrady Samarii (
hebr.
ממחלף קסם ועד אריאל, Kvish Hotze Shomron;
ang.
Cross-Samaria Highway).
Następnie droga przejeżdża wiaduktem nad arabską drogą łączącą arabską wioskę
Mas'ha
na północy z miastem
az-Zawiya
położonym na południu. Po 7 km jest węzeł drogowy ze zjazdem na drogę nr 446
, którą dojeżdża się do położonego na południu osiedla
Bruchin
.
Po 2 km jest węzeł drogowy z drogą nr 4765
. Można tutaj zjechać na północny zachód do strefy przemysłowej Barkan i osiedla
Barqan
, lub na południowy zachód do strefy przemysłowej Ariel Ma'arav. Po 2 km droga ekspresowa kończy się na skrzyżowaniu z drogą nr 505
. Można nią pojechać dalej na wschód do miasta
Ariel
, lub na północny zachód do osiedli
Revava
i
Kiryat Netafim
.
Historia
Początkowo autostrada 5 służyła jedynie gęsto zaludnionemu obszarowi aglomeracji miejskiej Gusz Dan, jednak na początku lat 90.
XX wieku
pojawiła się potrzeba wybudowania nowoczesnej drogi łączącej wybrzeże z rozbudowującymi się osiedlami żydowskimi w rejonie miasta Ariel, w Samarii. Rejon ten był połączony z wybrzeżem starą drogą nr 505. Dlatego podjęto decyzję o przedłużeniu autostrady 5 o kolejne 20 km do miasta Ariel. Do dnia dzisiejszego ta część autostrady pozostaje jednym z największych projektów rozbudowy infrastruktury, które Izrael przeprowadził na Zachodnim Brzegu.
Plany budowy
Trwają prace budowlane nad ukończeniem ostatniego odcinka drogi ekspresowej przed miastem Ariel.
Zobacz też
Linki zewnętrzne