Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Gotyk międzynarodowy

Gotyk międzynarodowy

Melchior Boerdelam, Zwiastowanie (Ołtarz z Dijon) , 1398 , Musée des Beaux-Arts w Dijon
Mistrz Górnoreński, Rajski ogród , ok. 1410, Frankfurt nad Menem, Städelsches Kunstinstitut
Mistrz Ołtarza z Trzeboni, Zmartwychwstanie (Ołtarz z Trzeboni) , ok. 1380-1390, Praga, Národni Galerie

Gotyk międzynarodowy – odmiana sztuki gotyku , występująca około roku 1400 . Zwany też miękkim stylem (Pinder), sztuką dworską początku XV wieku, stylem dworskim, stylem pięknym, gotykiem kosmopolitycznym.

W okresie gotyku międzynarodowego żaden kraj nie zdobył dominującej pozycji i w wielu, często nawet bardzo odległych ośrodkach, występujące tendencje były podobne. Nie da się stwierdzić dokładnie, gdzie i kiedy się narodził. U jego początków stoją powiązania pomiędzy poszczególnymi dworami książęcymi, owocujące w intensywnej wymianie kulturalnej. Ukształtował się w latach 70. i 80. XIV wieku. Przez kolejnych kilkanaście (lub kilkadziesiąt, zależnie od miejsca) lat był stylem dominującym. Początkowo związany ze światem arystokracji, podkreślał odrębność rycerskich grup społeczeństwa, łącząc się z ówczesną modą na romantyczną pozę, smętną melancholię i patetyczny gest ( Białostocki ). Z czasem został zaadoptowany także przez sztukę mieszczańską.

Powody upowszechnienia:

  • częste kontakty między dworami,
  • osłabienie przywiązania artystów do terenu (mecenat kościelny),
  • ciągłe podróże artystów w poszukiwaniu zleceń,
  • rozwinięty eksport,
  • początki handlu dziełami sztuki.

Najsilniejszy wpływ miały tutaj ośrodki sieneńskie, francuskie, kolońskie i czeskie. Na przykład dzięki pracom nad rezydencją papieską w Awinionie (w czasie schizmy papieskiej) sztuka francuska przejęła cechy włoskie, które następnie, dzięki kontaktom z czeskim dworem, dotarły do Czech. Występował we Francji, dotarł do Niemiec i Czech. W początkach XV wieku opanował północ Włoch (dworskie ośrodki Werony i Mediolanu , ale także Wenecję i w pewnym stopniu Toskanię oraz Sienę ). Nowy styl został przeszczepiony nawet do Anglii i Hiszpanii.

Charakterystyczne elementy gotyku międzynarodowego:

  • miękko spływające szaty,
  • wytworne (aż do zmanierowania) gesty,
  • obfite, sugerujące grubość materiału ornamenty ,
  • fantastyka kapryśnych form,
  • bogactwo barwnej subtelności,
  • zainteresowanie naturą (precyzyjne studia form roślinnych i zwierząt),
  • dbałość o precyzję,
  • liryczny nastrój.

W rzeźbie religijnej, do tej pory ujmowanej ostro, gotyk międzynarodowy występuje jako styl miękki, skłaniający się raczej ku pięknu formy niż dramatyzmowi przedstawienia. Dla przykładu, wykształca się wtedy typ Pięknej Madonny , wariant rzeźby przedstawiającej Matkę Boską z Dzieciątkiem, w którym kaskady materiałów stają się głównym elementem, nad którym wyrasta dziewczęca, śliczna twarz Marii. Za miejsce narodzin tego typu przedstawienia badacze łączą z Czechami lub Dolną Austrią. Przykładami są kamienne Piękne Madonny z Czeskiego Krumlova (obecnie w Kunsthistorishes Museum w Wiedniu ), z kościoła Św. Janów w Toruniu (zaginiona w czasie II wojny światowej, obecnie zastąpiona wierną kopią z 1957), z kościoła Św. Elżbiety we Wrocławiu (obecnie w MNW ), dwie tego typu rzeźby w Galerii Narodowej w Pradze i kilka innych. Nieco uproszczoną formę mają drewniane dzieła m.in. Madonna z Krużlowej . W podobnej konwencji powstała grupa dzieł zwanych Pięknymi Pietami. Wcześniejsze Piety cechował silny doloryzm, na przełomie XIV i XV stulecia tego typu przedstawienia mają formę bardzo delikatną, pozbawioną ładunku dramatyzmu. Przykładami są Piety z Magdeburga , Salzburga , Wrocławia i w kościele Św. Barbary w Krakowie . Rzedziej pojawiał się temat Ukrzyżowania. Cennymi dziełem o innej tematyce są Maria Magdalena unoszona przez anioły w kościele ŚŚ. Janów w Toruniu, Chrystus modlący się w Muzeum Zamkowym w Malborku , czy Grupa Koronacji Marii z Bolzano .

We Francji liczni przedstawicie gotyku międzynarodowego skupili się wokół Filipa Śmiałego . Wśród nich był Melchior Broederlam , autor Ołtrza z Dijon , łączącego flamandzki realizm z liryzmem i elegancją oraz Jean Malouel i Jean de Beaumetz. Dla księcia Berry pracowali bracia Limbourg , twórcy Bardzo bogatych godzinek de Berry . Także inni iluminatorzy reprezentowali gotyk międzynarodowy: Mistrz Rohan , pracujący dla Andegawenów i Mistrz Godzinek Marszałka de Boucicaut. W Niemczech działali m.in.: Mistrz Ołtarza z Ortenbergu , Konrad von Soest i Mistrz Francke , w Anglii - Herman Scheere i twórca Dyptyku Wiltona . Dzięki Karolowi IV , rezydującemu w Pradze, także Czechy uczestniczyły w życiu kulturalnym Europy. Główną postacią czeskiego stylu miękkiego był Mistrz Ołtarza z Trzebonia . Na Węgrzech tworzył Tomasz z Koloszwaru, we Włoszech szczególną odmianę gotyku międzynarodowego reprezentowali Pisanello , Gentile da Fabriano i Stefano di Giovanni zw. Sassetta .

Pojęcie powstało już w XIX wieku, kiedy to Francuz Louis Courajod opisywał francuskie malarstwo okresu Karola VI i jego europejskie odpowiedniki.

Galeria

Wybrane dzieła stylu pięknego
Pietà w kościele Św. Barbary w Krakowie, ok. 1390

Pietà w kościele Św. Barbary w Krakowie , ok. 1390
Piękna Madonna ze św. Katarzyną i św. Oswaldem z Amtzell Obecnie w Württembergisches Landesmuseum w Stuttgart, pocz. XV w.

Piękna Madonna ze św. Katarzyną i św. Oswaldem z Amtzell Obecnie w Württembergisches Landesmuseum w Stuttgart , pocz. XV w.
Madonna z Krużlowej, ok. 1410

Madonna z Krużlowej , ok. 1410
Maria Magdalena unoszona przez anioły w kościele Św. Janów w Toruniu, pocz. XV w.

Maria Magdalena unoszona przez anioły w kościele Św. Janów w Toruniu , pocz. XV w.
Jean de Beaumetz,Chrystus na krzyżu z modlącym się kartuzem 1390-95 r. Cleveland Museum of Art

Jean de Beaumetz, Chrystus na krzyżu z modlącym się kartuzem 1390-95 r. Cleveland Museum of Art
Jean Malouel, Komunia święta i męczeństwo św. Dionizego, 1416 r., Paryż, Luwr.

Jean Malouel , Komunia święta i męczeństwo św. Dionizego , 1416 r., Paryż , Luwr .
Michelin da Besozzo Mistyczne zaślubiny św. Katarzyny, ok. 1420 r. Pinacoteca Nazionale w Sienie

Michelin da Besozzo Mistyczne zaślubiny św. Katarzyny , ok. 1420 r. Pinacoteca Nazionale w Sienie
Mistrz Dyptyku z Bargallo, Dyptyk z Bargallo, 1380-1390, Florencja, Museo Nazionale, Palazzo del Bargello

Mistrz Dyptyku z Bargallo, Dyptyk z Bargallo , 1380-1390, Florencja , Museo Nazionale, Palazzo del Bargello
Artysta nieznany, Très Belles Heures de Notre-Dame ok. 1402 r. Bruksela, Bibliothèque Royale

Artysta nieznany, Très Belles Heures de Notre-Dame ok. 1402 r. Bruksela , Bibliothèque Royale
Mistrz z Heiligenkreuz Śmierć Świętej Klary, 1410 r. National Gallery of Art w Waszyngtonie

Mistrz z Heiligenkreuz Śmierć Świętej Klary , 1410 r. National Gallery of Art w Waszyngtonie
Bracia Limbourg, Trzej Królowie - fragment Bardzo bogatych godzinek księcia de Berry, XV w. Château de Chantilly

Bracia Limbourg , Trzej Królowie - fragment Bardzo bogatych godzinek księcia de Berry , XV w. Château de Chantilly
Jacquemart de Hesdin, Zwiastowanie, fragment Godzinek księcia Jeana de Berry przed 1380 r. Paryż, Biblioteka Narodowa

Jacquemart de Hesdin, Zwiastowanie, fragment Godzinek księcia Jeana de Berry przed 1380 r. Paryż , Biblioteka Narodowa
Mistrz Rohan, Zmarły przed sądem Boskim z Godzinek Rohan, XV w. Paryż, Luwr.

Mistrz Rohan , Zmarły przed sądem Boskim z Godzinek Rohan, XV w. Paryż , Luwr .
Strona tytułowa Złotej Bulli Wacława IV ok. 1400, Wiedeń, Österreichische Nationalbibliothek

Strona tytułowa Złotej Bulli Wacława IV ok. 1400, Wiedeń , Österreichische Nationalbibliothek
Mistrz Świętej Weroniki Święta Weronika, ok. 1420 r. Stara Pinakoteka w Monachium.

Mistrz Świętej Weroniki Święta Weronika , ok. 1420 r. Stara Pinakoteka w Monachium .
Maria de Gueldern jako Matka Boska - miniatura z Brewiarza Marii de Gueldern, 1415 r. Berlin Staatdbibliotek Preußischer Kulturbesitz

Maria de Gueldern jako Matka Boska - miniatura z Brewiarza Marii de Gueldern, 1415 r. Berlin Staatdbibliotek Preußischer Kulturbesitz
Konrad von Soest, Ukrzyżowanie - fragment Ołtarza z Bad Wildungen 1406 r. , Kościół Św. Mikołaja w Bad Wildungen

Konrad von Soest , Ukrzyżowanie - fragment Ołtarza z Bad Wildungen 1406 r. , Kościół Św. Mikołaja w Bad Wildungen
Brat Francke, Boże Narodzenie - fragment Ołtarza Św. Tomasza Becketta, ok. 1424, Kunsthalle w Hamburgu.

Brat Francke , Boże Narodzenie - fragment Ołtarza Św. Tomasza Becketta , ok. 1424, Kunsthalle w Hamburgu .
Stefano da Verona,1435 Adoracja Trzech Króli, 1435, Mediolan, Pinacoteca di Brera

Stefano da Verona,1435 Adoracja Trzech Króli, 1435, Mediolan , Pinacoteca di Brera
Lorenzo Monaco, Zwiastowanie 1410-1415 r. Florencja, Galleria dell'Accademia

Lorenzo Monaco , Zwiastowanie 1410-1415 r. Florencja , Galleria dell'Accademia
 

Literatura

  • Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2004.
  • Anna Eörsi, Gotyk Międzynarodowy, Warszawa 1986.
  • Gotyk. Architektura, rzeźba, malarstwo, red. Ralf Toman, Köln 1998.


Inne hasła zawierające informacje o "Gotyk międzynarodowy":

Czerwony Krzyż ...

Brno ...

Klasztor w Pożajściu ...

Wittenberga ...

Romeo i Julia (film 1996) ...

Bóbr (dopływ Odry) ...

1863 ...

Handel ...

Adolf Hitler ...

1932 ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Gotyk międzynarodowy":

01 Znaki drogowe - dodatkowe znaki szlaków rowerowych (plansza 4) ...

213 Polska kultura, sztuka i nauka dwudziestolecia międzywojennego (plansza 15) ...

041. B. Russell – atomizm logiczny (plansza 7) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie