Wittenberga – (niem. Lutherstadt Wittenberg), miasto
powiatowe
w
kraju związkowym
Saksonia-Anhalt
w środkowych
Niemczech
. Centrum
reformacji
, znane z działalności
Marcina Lutra
, stąd jego oficjalna nazwa Lutherstadt Wittenberg (pol. Miasto Lutra Wittenberga).
Zabytki związane z pobytem Marcina Lutra w Wittenberdze (dom Lutra, dom Melanchtona, Kościół Miejski i Kościół Zamkowy) oraz domy Lutra w
Eisleben
(dom narodzin przy Lutherstraße i dom śmierci przy Andreaskirchplatz) zostały wpisane w
1996
na
listę światowego dziedzictwa UNESCO
.
Geografia fizyczna
Położenie
Wittenberga leży we wschodniej części kraju związkowego Saksonii-Anhalt na północnym brzegu
Łaby
, ok. 70 km na północny wschód od
Lipska
. Miasto usytuowane jest pomiędzy
Dessau-Roßlau
na zachodzie, Fläming na północy, parkiem krajobrazowym Dübener Heide na południu a
powiatem Elbe-Elster
na wschodzie.
Klimat
Średnia roczna temperatura powietrza w Wittenberdze wynosi 8,7˚C. Całkowita roczna suma opadów to ok. 563 mm. Najcieplejszymi miesiącami są czerwiec, lipiec i sierpień (średnie temp. 16,6˚C/18,0˚C/17,6˚C), a najchłodniejszymi grudzień, styczeń i luty (średnia temp. 0,8˚C /-0,8˚C/0,2˚C). Najobfitsze opady występują w maju (62 mm), czerwcu (52 mm) i sierpniu (62 mm) a najmniejsze w lutym (34 mm) i październiku (39 mm).
Geografia społeczno-ekonomiczna
Podział administracyjny
W granicach Wittenbergi wyróżnia się następujące dzielnice: Stare Miasto złożone z Elstervorstadt, Schlossvorstadt, Friedrichstadt i Rothemark, Teuchel (przyłączone w 1938), Labetz (1938), Kleinwittenberg (1945), Wiesigk (1950), Piesteritz (1950), Trajuhn (1950), Apollensdorf (1974), Reinsdorf (1993) wraz z Dobien (1937) i Braunsdorf (1950), Pratau (1993) wraz z Wachsdorf (1929), Seegrehna (1993), Nudersdorf (2005), Schmilkendorf (2005), Griebo (2008), Abtsdorf, Mochau, Boßdorf (2010) Kropstädt (2010) i Straach (2010).
Historia
Marchia Wschodnia z Gau Nizizi, ok. 1000 r.
Wyniki prac
archeologicznych
sugerują, że tereny na których położona jest Wittenberga były zamieszkane już przed ok. 10.000 lat. Dokument datowany na 12 kwietnia 965[1] określał okolice dzisiejszej Wittenbergi jako
słowiańskie
Gau Nizizi [2] – część
Marchii Wschodniej
rozciągającej się wzdłuż Łaby od ujścia
Czarnej Elstery
na wschodzie do ujścia
Muldy
na zachodzie.
Pierwsze udokumentowane przekazy odnoszące sie do terenów dzisiejszej Wittenbergi, wzmiankujące części miasta Pratau (Brothow) i Seegrehnę (osada Grodisti), pochodzą z przełomu X-XI w.
Pierwsza wzmianka nazwy Wittenberga pochodzi najprawdopodobniej z 1174, kiedy to wspomniana jest osoba grafa Thiedricha von Wittburc, najprawdopodobniej pana
burgwardu
Wittenburg. Burgward Wittenburg wymieniony jest w dokumencie
biskupa
Balderana von Brandenburg sporządzonym w 1187 dla
klasztoru
norbertanów
w
Leitzkau
. W tym samym piśmie wspomniany jest również kościół wzniesiony w miejscu, gdzie obecnie stoi Kościół Miejski.
1200-1500
Dokument potwierdzający nadanie Wittenberdze praw miejskich 23 lipca 1293 r.
Portret Fryderyka III Mądrego autorstwa Łukasza Cranacha Starszego
Panorama Wittenbergi, ok. 1536 r.
Portret Marcina Lutra autorstwa Łukasza Cranacha Starszego
Drzwi na których Marcin Luter miał przybić 95 tez
Rozwój miasta związany był z działalnością polityczną władców
askańskich
.
W XII w. tereny wokół Wittenbergi zostały podbite przez założyciela dynastii askańskiej
Albrechta Niedźwiedzia
, który sprowadził tu
flamandzkich
kolonistów znad dolnego
Renu
. Koloniści osiedlili się m.in. w sąsiedztwie burgwardu nadając mu nazwę Wittenborg (pol. Biała Góra)[3].
Najmłodszy syn Albrechta,
Bernard III
otrzymał księstwo
Saksonii
w 1180. Po jego śmierci w 1212, władzę w księstwie przejął jego syn
Albrecht I
. Według świadectwa z 11 września 1227 żona Albrechta założyła w Wittenberdze klasztor
franciszkanów
. Po śmierci Albrechta I państwo zostało podzielone na dwie części: Saksonię-Wittenbergę (niem. Saschsen-Wittenberg) ze stolicą w Wittenberdze, którą przejął
Albrecht II
oraz
Saksonię-Lauenburg
(niem. Sachsen-Lauenburg) ze stolicą w
Lauenburg/Elbe
, którą objął oraz
Rudolf I
.
Wkrótce doszło do konfliktów pomiędzy braćmi. By zapewnić sobie przychylność społeczności Wittenbergi, Albrecht II nadał osadzie
prawa miejskie
(23 lipca 1293). Prężny rozwój miasto zawdzięczało swojemu położeniu przy skrzyżowaniu szlaków handlowych z zachodu na wschód (z
Magdeburga
i
Zerbst
do Dolnych Łużyc i
Miśnią
) oraz z północy na południe (z
Kolonii
do
Lipska
).
Mieszczaństwo korzystające z wielu
serwitutów
zyskiwało coraz silniejszą pozycję. W 1317 powołano radę miejską. W 1332 miasto zyskało częściowe prawa sądownicze, dzięki czemu mogło nadać ramy prawne rozwijającemu się
rzemiosłu
. W 1354 r. Wittenberga otrzymała
przywilej targowy
. Wkrótce opasano miastem murem obronnym, który powstrzymał atak
Husytów
w 1429.
Chociaż wpływy Askańczyków w mieście malały, to ich pozycja na politycznej arenie
Rzeszy Niemieckiej
umacniała się. W 1356 Rudolf I wywalczył dla książąt saskich
prawo elektoralne
, co również przyczyniło się do wzmocnienia pozycji Wittenbergi.
W 1422 umarł
Albrecht III
ostatni z rodu Askańczyków, a księstwo Saksonia-Wittenberga przeszło we władanie
margrabiego
Miśni
i
Turyngii
,
Fryderyka I Kłótnika
z dynastii
Wettynów
. Wskutek tego ośrodek władzy przesunął się z Wittenbergi do Miśni. Miasto zachowało wprawdzie swoje przywileje a nawet otrzymało dodatkowe prawa sądownicze w 1444 z rąk
Fryderyka II Łagodnego
, jego znaczenie polityczne zaczęło maleć.
Po śmierci Fryderyka II wskutek tzw. podziału lipskiego (niem. Leipzige Teilung) z 1485 Saksonia ponownie została podzielona między synów władcy.
Ernest
, starszy syn, otrzymał północną Miśnię, południową Turyngię oraz Wittenbergę.
Albrecht
, młodszy, otrzymał północną Turyngię i południową Miśnię. Dodatkowo, Ernest odziedziczył tytuł elektora. W 1486 do władzy doszedł
Fryderyk III Mądry
. Dla Wittenbergi nastał okres rozkwitu. W 1487 wybudowano nowy most na Łabie a w 1490 rozpoczęto budowę nowej rezydencji książęcej, kościoła Wszystkich Świętych oraz umocnień obronnych.
Reformacja
Na początku XVI w. Wittenberga miała ok. 2000 mieszkańców. W 1502 Fryderyk III założył w mieście
uniwersytet
, który przyczynił się do duchowego i gospodarczego rozkwitu miasta, przyciągając duchownych, uczonych i artystów. W 1503 wzniesiono pierwszy budynek uczelni, nazwany na cześć fundatora Fridericianum. W 1504 wybudowano tzw. Czarny Klasztor (niem. Schwarzer Kloster), siedzibę
eremitów
zakonu
augustianów
.
W 1508 do miasta przybył kontynuować
studia teologiczne
mnich augustiański, Marcin Luter, późniejszy inicjator i teoretyk
reformacji
. W 1510 Luter udał się do
Rzymu
by odwołać się do
papieża
Juliusza II
od nakazu podniesienia ogólnego poziomu
obserwancji
. W Rzymie był świadkiem bezceremonialnego zachowania
księży
i komercjalizacji posługi duchowej.
W 1512 Luter otrzymał stopień doktora teologii na uniwersytecie wittenberskim, gdzie prowadził wykłady na temat
psalmów
, listów do Rzymian i Galatów. W swoim nauczaniu trzymał się interpretacji
Biblii
w duchu
ockhamistów
,
neoplatonizmu
,
mistycyzmu
i
devotio moderna
.
Studiując Biblię Luter zaczął inaczej postrzegać kwestie prawości oraz rolę
penitenta
w kościele. Uważał, że
rozgrzeszenie
jest wyłącznie domeną boską. Zaczął nauczać, że
zbawienie
i odkupienie grzechów następuje w drodze łaski boskiej, i jest osiągalne wyłącznie przez wiarę w Jezusa jako zbawiciela[4]. Stąd też jego sprzeciw wobec handlu odpustami, ustanowionymi w 1516 przez papieża
Leona X
. Dzięki sprzedaży odpustów kościół finansował budowę
nowej Bazyliki św. Piotra w Rzymie
oraz spłatę długów w banku Fuggera. Handel odpustami opierał się na założeniu, że
Chrystus
i święci podczas swego życia na ziemi, zrobili więcej dobrych uczynków niż potrzebne im było do
zbawienia
. Ów nadmiar mógł zatem posłużyć innym grzesznikom do uzyskania
życia wiecznego
, a papież miał władzę udzielania uczynków łaski ze skarbca świętych. Luter uważał, że uzyskane w ten sposób odpuszczenie kar za
grzechy
dalekie było od uczucia prawdziwej
pokuty
i żalu, a miejsce wiary zajmowała opłata pieniężna.
Swoją opinię na temat odpustów Luter wyraził w wydanej 4 września 1517 publikacji Disputatio contra scholastcam theologiam, która nie znalazła większego odzewu ani wśród teologów ani wśród hierarchii kościelnej. 31 października 1517 Luter upublicznił swoje przemyślenia, przybijając do drzwi kościoła zamkowego
95 tez
[5] i wzywając do publicznej debaty religijnej. Dzięki coraz lepiej rozwiniętej sztuce
drukarskiej
, w dwa tygodnie tezy były znane w całych
Niemczech
, a po miesiącu obiegły całą Europę.
W 1518 Fryderyk III ufundował uniwersytetowi katedrę
języka greckiego
, którą początkowo miał objąć znany
lingwista
Johannes Reuchlin
. Po odmowie Reuchlina motywowanej zaawansowanym wiekiem, stanowisko przyznano jego protegowanemu
Filipowi Melanchtonowi
. W swoim pierwszym wystąpieniu Melanchton nawoływał do reformy uniwersytetu, upatrując źródła nowej myśli i inspiracji w lekturze oryginalnych tekstów
antycznych
. Natychmiast zdobył sympatię Lutra, z którym rozpoczął ścisłą współpracę. W 1521 opublikował pierwsze systematyczne ujęcie teologii reformacji Loci communes rerum theologicarum.
Luter został wezwany przez papieża do przyznania się do błędów i odwołania swoich tez. Ten jednak wystąpił jeszcze bardziej stanowczo za reformą kościoła, zaprzeczając twierdzeniu, że prymat papieża jest uzasadniony w Piśmie Świętym i podważając nieomylność
soborów
.
Niezgodne z nauką kościoła dzieła Lutra miały być spalone, a ich autor został wezwany do pojednania z papieżem pod groźbą
ekskomuniki
. W odpowiedzi Luter ogłosił kolejne trzy pisma: O naprawie stanu chrześcijańskiego, O niewoli babilońskiej Kościoła oraz O wolności chrześcijanina, w których to ostro przeciwstawiał się papieskiej supremacji, krytykując wszelkie praktyki kościoła nie znajdujące potwierdzenia w Biblii. Wreszcie,
10 grudnia
1520
w obecności licznie zgromadzonych studentów, profesorów i ludu spalił na przedmieściach Wittenbergi papieskie księgi prawnicze wraz z
bullą
. Czynem tym ostatecznie zerwał z kościołem.
3 stycznia
1521
papież
Leon X
nałożył na Lutra ekskomunikę. Książę Fryderyk III Mądry, mimo że sam pozostawał przy kościele, chronił Lutra przed atakami przeciwników. Podczas
sejmu
Rzeszy
w
Wormacji
(
1521
) wyjednał dla niego u cesarza
Karola V
nietykalność osobistą, a w latach 1521-22 ukrywał go na zamku w
Wartburgu
.
Wittenberga stała się “Rzymem
protestantyzmu
” i głównym ośrodkiem myśli reformatorskiej. Wkrótce ruch reformacyjny upowszechnił się w
Europie
, przyczyniając się do wybuchu konfliktów na tle religijnym, których kulminacją były
wojny szmalkaldzkie
. Po
bitwie pod Mühlbergiem
(1547) cesarz
Karol V Habsburg
tryumfalnie wjechał do miasta, odbierając tytuł elektora Janowi Fryderykowi Wspaniałomyślnemu. Wittenberga oraz prawo elektoralne zostały przekazane książętom z linii Alberta. Linia Ernesta pozostała w Turyngii, ale z czasem rozbiła się na wiele małych księstw.
XVII-XVIII wiek
Uniwersytet Wittenberski, XVII w.
Wittenberga pod ostrzałem w 1760
Okres
wojny trzydziestoletniej
, Wittenberga przetrwała bez większych strat, głównie dzięki wzmocnionym umocnieniom obronnym (1626). Jednak wiele sąsiednich miejscowości zostało spalonych, a okoliczna ludność szukała schronienia za murami miasta. Głód oraz
epidemia
dżumy
zdziesiątkowały populację Wittenbergi. Pomimo tego miasto obroniło się przez atakiem wojsk
szwedzkich
pod dowództwem
Johana Banéra
w 1637, które spaliły drewniany most na Łabie wybudowany przez Fryderyka Mądrego.
Z początkiem
wojny siedmioletniej
Wittenberga była okupowana przez różne wojska. 27 sierpnia 1759 miasto zostało zdobyte przez armię
pruską
, która po uprzednim spaleniu przedmieść odmówiła
kapitulacji
przez wojskiem cesarskim (niem. Reichsarmee). W odpowiedzi miasto zostało ostrzelane 13 października 1760. Zamek oraz kościół zamkowy zostały doszczętnie spalone. Prusacy poddali miasto, którego nie ominęły kolejne zniszczenia, mi.in. spłonęły drzwi katedry, do których Luter przybił swoje tezy.
W 1764 rząd Saksonii odebrał Wittenberdze prawo miasta-fortecy (niem. Festungsrecht). Zamek został odbudowany w stylu późnego
baroku
w 1770. Nowy most na Łabie oddano do użytku w 1787 r. Działania wojenne przyczyniły się do upadku wittenberskiego uniwersytetu, który w 1795, liczył jedynie 336 studentów.
XIX wiek
Plac zamkowy po szturmie 1814
Po przegranej zjednoczonej armii Prus i Saksonii w
bitwie pod Jeną-Auerstadt
14 października 1806, książę Saksonii
Fryderyk August I
poddał się
Napoleonowi
, podpisując pokój 11 grudnia 1806, przechodząc na stronę cesarza i przystępując do
Związku Reńskiego
. Wkrótce Fryderyk August został królem Saksonii. Napoleon odwiedził Wittenbergę 23 października 1806, przywracając miastu status fortecy. Miasto przekształcono w kwaterę tymczasową armii francuskiej. Uniwersytet wittenberski został przeniesiony do
Bad Schmiedeberg
, a mieszkańcy miasta musieli zapewnić wojsku wikt i zakwaterowanie. W sumie przez miasto przeszło 160.000 żołnierzy, przy czym ok. 60.000 stacjonowało tu permanentnie.
W trakcie wojen wyzwoleńczych komendantem miasta był Jean Francois Cornu de Lapoype, który nakazał wyburzenie zabudowań przemieść na szerokość 900 kroków, by mieć lepsze pole strzelnicze. Po bitwie pod Wartenburgiem, pruskie ataki na fortecę przybrały na sile, jednak de Lapoype odmawiał kapitulacji. Sytuacja w mieście zaostrzała się, brakowało wody pitnej a żywność podlegała racjonowaniu.
12 lutego 1814 komendant odrzucił kolejną ofertę kapitulacji. Miasto zostało poddane wielogodzinnemu ostrzałowi, podczas którego oddano 2477 wystrzałów
armatnich
. Następnie wzięto miasto szturmem, podczas którego zginęło 100 żołnierzy i 8 oficerów. Oddziały de Lapoype zostały już wcześniej zdziesiątkowane. Z 3000 żołnierzy, którzy przybyli do Wittenbergi w 1813, jedynie 2000 było zdolnych do walki w trakcie szturmu a 800 leżało w
lazaretach
. Straty wojenne miasta obejmowały 1/3 ludności. Ponadto zburzono 259 domów na przedmieściach i 37 w centrum oraz wycięto 100.000 drzew, w tym słynny
dąb
Luthereiche.
Zgodnie z postanowieniami
kongresu wiedeńskiego
1/5 terytorium Saksonii, w tym i Wittenberga, przeszły pod panowanie pruskie. W 1817 król pruski
Fryderyk Wilhelm III
podjął decyzję o rozwiązaniu uniwersytetu wittenberskiego i wzmocnieniu uczelni w
Halle (Saale)
. W zamian Wittenberga otrzymała seminarium ewangelickie. W 1820 wraz z wprowadzeniem się 26
regimentu
infanterii
, Wittenberga stała się miastem garnizonowym a budynki pouniwerysteckie zostały przekształcone w koszary.
W trakcie drugiego Niemieckiego Ewangelickiego Dnia Kościoła (niem. Deutscher Evangelischer Kirchentag) w 1848 powstała misja
Johanna Hinricha Wicherna
, późniejsze Diakonisches Werk.
11 czerwca 1873 za rozkaz cesarza
Wilhelma I
z 30 maja 1873 rozpoczęto rozbiórkę umocnień obronnych w miejsce których powstały zieleńce miejskie. W 1876 Wittenberga uzyskała podłączenie do linii telefonicznej pomiędzy Berlinem a Halle (Saale). Miasto przeżywało okres rozkwitu gospodarczego. W 1884 założono fabrykę materiałów wybuchowych w dzielnicy Reinsdorf, powstawały zakłady produkcji maszyn, gumy i stali.
Miasto zaczęło też pielęgnować pamięć o swojej reformatorskiej przeszłości. W 1821 wystawiono Lutrowi pomnik. W 1830 zasadzono nowy dąb Luthereiche. W 1858 r. zrekonstruowano historyczne drzwi katedralne. W 1865 odsłonięto pomnik Melanchtona. W latach 1877-83 urządzono w domu Lutra muzeum historii reformacji. 31 października 1892 w obecności cesarza
Wilhelma II
poświęcono odnowiony kościół zamkowy. W 1894 odsłonięto na placu kościelnym pomnik
Jana Bugenhagena
.
XX wiek
W XX w. nastąpiła dalsza industrializacja miasta. W 1906 powstała fabryka czekolady Wikana. Wkrótce przeprowadzono elektryfikację. W 1915 w dzielnicy Piesteritz wybudowano zakłady
azotowe
według projektu Karla Janischa. Dla projektu pozyskano Paula Schmitthennera oraz Otto Rudolfa Salvisberga, którzy zaprojektowali osiedle pracownicze (obecnie objęte ochroną zabytków).
Wraz z uprzemysłowieniem wzrastała liczba ludności, co przyczyniło się do uzyskania statusu miasta
powiatowego
(1 kwietnia 1922). W maju 1922 magistrat wraz z radą miejską zmieniły oficjalną nazwę miasta na Lutherstadt Wittenberg, która została oficjalnie uznana dopiero w 1938.
13 czerwca 1935 miała miejsce eksplozja w zakładach materiałów wybuchowych wskutek której śmierć poniosło wielu pracowników. W tym samym roku wybudowano fabrykę części lotniczych
Arado Flugzeugwerke
, w której do pracy zmuszano więźniarki
obozu koncentracyjnego
KL Ravensbrück
. W 1936 Wittenberga stała się miastem garnizonowym
Wehrmachtu
. W 1938 podczas
nocy kryształowej
zniszczono wiele sklepów i mieszkań
żydowskich
a ich właścicieli aresztowano i deportowano.
Po wybuchu
II wojny światowej
Wittenberga stała się ważnym ośrodkiem przemysłu zbrojeniowego. Aby zapewnić nieprzerwane dostawy na front, do pracy przy produkcji broni przymuszano więźniów okolicznych obozów koncentracyjnych. Latem 1944 założono w mieście oddział obozu
Sachsenhausen
. 26 kwietnia 1945, do miasta weszły wojska
armii czerwonej
. Wittenberga znalazła się na terenie
Niemieckiej Republiki Demokratycznej
(NRD) i rozpoczęto odbudowę miasta. 17 czerwca 1953 robotnicy Wittenbergi przyłączyli się do ogólnonarodowych
wystąpień
, które zostały stłumione przez wojska radzieckie.
W Wittenberdze osiedliło się wielu przesiedleńców z terenów dawnych Prus Wschodnich, co przyczyniło się do problemów mieszkaniowych. W 1957-63 wybudowano pierwsze bloki mieszkalne z tzw.
wielkiej płyty
.
Miasto dbało o swój wizerunek kolebki reformacji. W 1952 obchodzono 450 rocznicę utworzenia uniwersytetu, w 1953 400 rocznicę śmierci Lukasa Cranacha, w 1967 450-lecie narodzin ruchu reformacji. W dawnym domu Filipa Melanchtona urządzono muzeum.
Po przełomie w 1989 kondycja gospodarcza miasta znacznie się pogorszyła. Zamknięto wiele zakładów przemysłowych, bezrobocie stale rosło. Wiele osób zmuszonych było opuścić miasto w poszukiwaniu pracy na zachodzie Niemiec. W ostatnich latach nastąpiło lekkie polepszenie sytuacji ekonomicznej. Miasto łączy swoją przyszłość z rozwojem usług związanych z turystyką religijną i historyczną.
Zabytki
- Zamek, pierwotny
gotycki
z XIII w, uległ zniszczeniu w czasie wojny siedmioletniej w 1760. Został odbudowany w 1770 w stylu późnego
baroku
. Ponownie ucierpiał w trakcie działań wojennych w 1814, po czym został przekształcony w koszary dla stacjonującego w mieście wojska.
-
Kościół zamkowy
, zbudowany w stylu gotyckim w XV w, gruntownie przebudowywany w XVIII i XIX wieku w duchu neogotyckim. Miejsce spoczynku Marcina Lutra i Filipa Melanchtona. Od strony północnej znajduje się wejście gdzie na dawnych drewnianych drzwiach Marcin Luter miał przybić swoje
95 tez
. Wewnątrz m.in. portret Lutra, pędzla Łukasza Cranacha Młodszego, brązowa chrzcielnica wykonana przez P. Vischera z Norymbergi, późnogotyckie nagrobki
Jana Stałego
i
Fryderyka Mądrego
. XIX witraże, wśród z nich przedstawiające herby miast, które pierwsze przyjęły luteranizm.
-
Rynek
- Pomnik Marcina Lutra (
1821
autorstwa
Johanna Gottfrieda Schadowa
oraz
Karla Friedricha Schinkela
)
- Pomnik Filipa Melanchtona (
1861
wyk. Friedrich Drake i J. H. Strack)
-
Renesansowy
ratusz, zbudowany w latach
1523
-
1535
pod kierunkiem
Konrada Krebsa
, rozbudowany w
1541
m.in. przez Łukasza Cranacha Starszego
-
Kościół NMP
. Gotycki, trójnawowy kościół, z dwu wieżową
fasadą
(hełmy wież z XVII w.), zbudowany w XIV w., rozbudowany w następnym stuleciu (m.in. dobudowano zespół późnogotyckich
portali
). Wewnątrz, najważniejszym zabytkiem jest
ołtarz
główny z obrazami
Ł. Cranachów Starszego
i
Młodszego
, jedno z pierwszych dzieł protestanckiego malarstwa tablicowego. Jest to
tryptyk
, gdzie w głównej części znajduje się przedstawienie
Ostatniej Wieczerzy
, na bocznych skrzydłach przedstawienia sakramentów chrztu i spowiedzi. Na rewersach przedstawienia F. Melanchtona oraz
J. Bugenhagena
, a w
predelli
scena ukazująca nauczającego Lutra. Brązowa chrzcielnica z
1457
jest dziełem Piotra Vischera, ponadto
obrazy epitafijne
ze scenami biblijnymi pędzla Ł. Cranacha Młodszego. Tutaj w
1521
Andreas Bodenstein
oraz
Justus Jonas
odprawili pierwsze w Niemczech nabożeństwa luterańskie.
- Dom Lutra (niem. Lutherhaus) – dawny dom Marcina Lutra znajdujący się na dziedzińcu wewnętrznym Augusteum, jednego z budynków uniwersyteckich. Po przybyciu do Wittenbergi w 1508, Marcin Luter mieszkał w celi klasztoru augustiańskiego, która została oddzielona od budynku klasztornego w XVIII w. Po zerwaniu z kościołem, Luter pozostawał pod ochroną księcia Saksonii i mieszkał w izbach klasztornych wraz z rodziną aż do swojej śmierci. W 1564 spadkobiercy Lutra sprzedali budynek uniwersytetowi, który urządził tu dom dla stypendystów. Po rozwiązaniu uniwersytetu dom przeszedł na własność seminarium ewangelickiego, które jednak nie używało budynku. W 1834 powstała tu szkoła dla biednych im. Marcina Lutra. W latach 1853-56 przeprowadzono prace restauracyjne pod kierownictwem
Friedriecha Augusta Stülera
. W końcu z inicjatywy burmistrza Schilda urządzono tu muzeum historii reformacji (1877-83).
| Rynek z pomnikiem Lutra, oraz Kościół Mariacki | Ostatnia Wieczerza, Fragment ołtarza głównego w kościele NMP | |
- Dom Melanchtona (niem. Melanchtonhaus) – kamienica w stylu renesansowym, wybudowana dla Filipa Melanchtona w poł. XVI w. na koszt Fryderyka III Mądrego. Po śmierci Melanchtona (1560) w domu mieszkali kolejni profesorowie uniwersyteccy. W 1810 pokoje Melanchtona udostępniono zwiedzajacym. W 1954 w domu urządzono muzeum regionalne, w którym szczególne miejsce zajmują ekspozycje poświęcone pracy Melanchtona.
- Dom Hamleta (niem. Hamlethaus) – w domu tym miał mieszkać bohater dramatu
Williama Shakespeare'a
Hamlet
podczas swoich studiów na uniwersytecie wittenberskim. Jako że jednak działalność Hamleta datowana jest na ok. 1200 a uniwersytet wittenberski powstał dopiero w 1502, pobyt Hamleta w tym domu jest raczej wykluczony. Przekaz ten jest najprawdopodobniej związany z pobytem w Wittenberdze
duńskiego
księcia Christiana II, który miał jednak mieszkać w domu Lucasa Cranacha. Możliwe jednak, że mógł bywać w Domu Hamleta, który na początku XVI w. znany był jako Bursa Mercurii a prowadzono tu wykłady z prawa dla studentów.
- Domy Cranachów (niem. Cranachhöfe) – dwa domy Łukasza Cranacha Starszego, przy rynku pod numerem 4 oraz przy Schlosstrasse 1, w których mieszkał i tworzył malarz oraz jego syn
Łukasz Cranach Młodszy
. Łukasz Cranach Starszy przybył do Wittenbergi w 1505 i spędził tu 45 lat pracując na dworze książąt saskich. W 1512 zakupił dom przy rynku dokąd przeprowadził się wraz z rodziną. Dom sprzedał ok. 1517-18 i zakupił posesję przy Schlossstrasse 1, która oferowała znacznie więcej miejsca na urządzenie warsztatu malarskiego. W 1522 Cranach odkupił swój dawny dom przy rynku, gdzie wraz Christianem Döhringem założył drukarnię. W latach 1541-46 zięć Cranacha Caspar Pfreundt prowadził tu aptekę. Obecnie, domy zostały odrestaurowane staraniem Fundacji Cranacha. W domu przy Schlossstrasse 1 znajduje się m.in. historyczna drukarnia a w domu przy rynku stała wystawa poświęcona życiu i twórczości Lucasa Cranacha Starszego.
- Tzw. Leucorea – historyczne zabudowania dawnego uniwersytetu wittenberskiego, obecnie część Uniwersytetu Marcina Lutra w Halle-Wittenberdze.
- Hunderwasserschule - budynek Gimnazjum im. M. Lutra i F. Melanchtona (niem. Luther-Melanchthon-Gymnasium) zaprojektowany przez
wiedeńskiego
architekta
Friedensreicha Hundertwassera
.
| | Budynek Gimnazjum im. M. Lutra i F. Melanchtona według projektu Hundertwassera (niem. Hundertwasserschule) |
Miasta partnerskie
Osoby związane z miejscowością
-
Franz Woken
(ur.
1685
, zm.
1734
) - niemiecki pedagog, historyk, naukowiec językowy i teolog luterański, umiera w Wittenberdze
Przypisy
- ↑ Dokument okazał się fałszerstwem z ok. 1000 r.
- ↑ Znane też jako Gau Niccici.
- ↑
Encyklopedia Katolicka
.
- ↑ Markus Wriedt: Luther's Theology. W: The Cambridge Companion to Luther. Nowy Jork: Cambridge University Press, 2003, ss. 88–94. (
ang.
)
- ↑ Akt historycznie nie niepotwierdzony.
Linki zewnętrzne