 |
Korek na autostradzie spowodowany wypadkiem drogowym |
Korek na
autostradzie
spowodowany wypadkiem drogowym
 |
Korek na ulicy Chorzowskiej w Katowicach podczas wieczornych godzin szczytu |
Korek na ulicy Chorzowskiej w
Katowicach
podczas wieczornych godzin szczytu
 |
Polski znak drogowy (A-33 - Zator drogowy) |
Polski
znak drogowy
(A-33 - Zator drogowy)
Przykład zakorkowania przez samochody (czerwone) nie mogące zjechać ze skrzyżowania.
Korek drogowy - czasowe zatrzymanie lub znaczne spowolnienie ruchu (
zator
) na
drodze
, które spowodowane jest najczęściej przez awarię,
wypadek
czy nadmierny ruch drogowy.
Korek powstaje, kiedy liczba pojazdów opuszczających odcinek drogi w określonym kierunku jest mniejsza od liczby pojazdów wjeżdżających na niego. Brak możliwości opuszczenia drogi przez pojazdy w przewidzianym czasie może być spowodowany niedrożnym skrzyżowaniem, ograniczeniem prędkości na odcinku lub liczby dostępnych pasów ruchu.
Wymiana informacji o korkach odbywa się między kierowcami za pomocą radia amatorskiego
CB
oraz informacji ogłaszanych przez rozgłośnie radiowe. Nie istnieją jeszcze szerzej znane usługi elektroniczne umożliwiające omijanie korków za pomocą aparatury
GPS
.
Korki w miastach
Korki pojawiają się regularnie w większych miastach czy na najbardziej uczęszczanych odcinkach autostrad. Według badań najbardziej zakorkowanymi miastami na świecie są
Nowy Jork
,
Szanghaj
,
São Paulo
,
Moskwa
i
Stambuł
. W
Polsce
z korków słynie przede wszystkim
Warszawa
. Najdłuższym zanotowanym korkiem na świecie był zator w
São Paulo
10 czerwca
2009
roku. Sięgał on długości 293 kilometrów[1].
Znaki drogowe
Kodeks drogowy
przewiduje nawet specjalny znak ostrzegawczy informujący o tworzeniu się zatorów. Znak ten zasadniczo powinien być wyświetlany, odsłaniany lub wystawiany jedynie wówczas, kiedy rzeczywiście dochodzi do zatoru drogowego, a zwłaszcza wówczas, kiedy ostrzeżenie o zbliżaniu się do zatoru daje szansę kierowcy na podjęcie decyzji o zjechaniu z drogi i zmianie trasy. Często jednak znak ten ustawiony jest "na stałe", niezależnie od rzeczywistej sytuacji drogowej, w miejscach szczególnie często tworzących się korków drogowych. Ta praktyka dewaluuje wartość informacyjną i ostrzegawczą tych znaków.
Przeciwdziałanie korkom
Przeciwdziałanie korkom przejawia się przede wszystkim poprzez rozwój komunikacji publicznej, pieszej i rowerowej. Wiele miast zachodnich wprowadziło specjalne pasy ruchu dla autobusów (np.
Berlin
,
Kraków
). W niektórych miastach (np. w
Londynie
czy
Berlinie
) wprowadza się opłaty za wjazd do centrum i "zielone strefy".
Przypisy