Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Pedagogika społeczna

Pedagogika społeczna

Pedagogika społeczna to dyscyplina pedagogiczna zajmująca się badaniem warunków środowiskowych, w jakich przebiegają procesy wychowawczo - opiekuńcze człowieka od jego urodzenia do końca życia; w badaniach tych uwzględnia się przede wszystkim warunki społeczne, kulturowe, przyrodnicze i biopsychiczne. Ważnym zakresem zainteresowań p.s. są zagadnienia kompensacji wychowawczej i opiekuńczej, niezbędnej zwłaszcza w takich przypadkach losowych, jak sieroctwo lub złe warunki wychowania w rodzinie. Twórczynią szkoły naukowej w dziedzinie p.s. była w Polsce --> H. Radlińska.

1. Cechy pedagogiki społecznej jako nauki.

  • Praktyczna: nauka stosowana - teoria praktycznego działania. Jako nauka gromadzi i wzbogaca wiedzę na temat środowiska i daje się wykorzystywać w działaniu.
  • Prakseologiczna: skuteczne działanie - próbuje odpowiedzieć na pytanie: Jak działać skutecznie? Chodzi o rozwój człowieka - korzystne zmiany w człowieku i jego środowisku.
  • Empiryczna: oparta na badaniach empirycznych (wnioskowanie indukcyjne). Teoria jest weryfikowana na podstawie badań empirycznych – uogólnienia.

'na usługach potrzeb społecznych: bada potrzeby społeczne i pokazuje obraz, środki zaradcze i projekty.

‘pedagogika dzieci i młodzieży : w centrum zainteresowania jest głównie młode pokolenie, ale także starsi przez pryzmat sytuacji dziecka.


2. Związek pedagogiki społecznej z innymi naukami. Pedagogika społeczna wyodrębniła się z pedagogiki ogólnej i jest łącznikiem pomiędzy naukami o rozwoju, wychowaniu, społeczeństwie, kulturze. Czerpie dorobek z innych nauk i najściślej współpracuje z: teorią wychowania , socjologią wychowania, socjologią kultury , psychologią społeczną , polityką społeczną .


3. Rozwój pedagogiki społecznej. Pedagogika społeczna rozwinęła się na zachodzie w połowie XIX wieku . W Polsce jej rozwój przypada na okres międzywojenny . Twórczynią pedagogiki społecznej jest Helena Radlińska .


4. Obszary zainteresowań pedagogiki społecznej.

  • środowiska wychowania naturalnego – rodzina, grupy rówieśnicze;
  • środowiska wychowania instytucjonalnego;
  • rodzina ;
  • sieroctwo - naturalne, społeczne;
  • różne możliwości kompensacji sieroctwa:

‘poprzez rodzinne formy kompensacji,

‘poprzez instytucjonalne formy sierodztwa;

  • dysfunkcjonalność rodziny – bezrobocie , bieda , problem alkoholowy, skłócona rodzina, przemoc ;
  • sytuacja dziecka w rodzinach dysfunkcyjnych;
  • obraz dzieciństwa współczesnych dzieci;
  • problematyka czasu wolnego dzieci i młodzieży:

‘wartości wychowawczych,

‘patologii czasu wolnego;

‘wartości poznawcze, edukacyjne,

‘media jako zagrożenie;

  • środowisko lokalne;
  • edukacja międzykulturowa, np. Kurs Liderów Pedagogiki Międzykulturowej w Zakresie Edukacji Polsko-Wietnamskiej [1] ;
  • wartości – system, jego zmiana;
  • sądownictwo , policja , ośrodki zdrowia jako teren oddziaływań społeczno-wychowawczych.


Inne hasła zawierające informacje o "Pedagogika społeczna":

Sztuka ...

Grupa ...

Tomasz Zan (poeta) ...

Świadomość społeczna ...

Warstwa społeczna ...

Arystoteles ...

Stepan Bandera ...

Integracja ...

Norma społeczna ...

Stanisław Ossowski ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Pedagogika społeczna":

204 Kryzys europejskiej myśli demokratycznej (plansza 7) ...

212 Gospodarcze i społeczne problemy II Rzeczypospolitej (plansza 3) ...

222 Historiografia po II wojnie światowej (plansza 11) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie