|
Warńija Warmia |
| Flaga biskupa warmińskiego |
| | Flaga biskupa warmińskiego | Herb biskupa warmińskiego |
|
| Położenie biskupa warmińskiego |
|
Państwo
|
Polska
|
Język urzędowy
|
polski
|
Stolica
|
Olsztyn
|
Powierzchnia
• całkowita | 4249 km² |
| Mapa biskupa warmińskiego |
|
Mapa biskupstwa warmińskiego wykonana na zamówienie bp. Adama Grabowskiego w 1755. Autorem pracy jest kartograf i sztycharz z Elbląga Jan Fryderyk Endersch (1705-1796) |
Położenie Warmii na mapie Polski z zaznaczonymi województwami, powiatami i gminami
Krainy historyczne dawnych Prus
Przypuszczalne rozmieszczenie plemion
pruskich
w XIII wieku
Warmia (
niem.
Ermland,
warm.
Warńija,
mazur.
Warmzia,
łac.
Varmia, staropruskie Wormjan) – kraina historyczna w obecnym
województwie warmińsko-mazurskim
. Nazwę wzięła od pruskiego plemienia
Warmów
. Barwy historycznej Warmii to czerwień i biel. Powierzchnia Warmii wynosi 4249 km².
Historia
Pradzieje (do 1243)
Terytorium zamieszkiwane przez
Warmów
znajdowało się nad
Zalewem Wiślanym
(
Równina Warmińska
) i sięgało na południe od
Braniewa
do
Lidzbarka Warmińskiego
. Prawdopodobnie głównym grodem Warmów była
Orneta
– w miejscu starego grodziszcza pruskiego Krzyżacy założyli nowe miasto.
Warmia w strukturze państwa krzyżackiego (1243-1466)
Na mocy decyzji
papieża Innocentego IV
z
1243
r. w kraju podbijanym przez
Krzyżaków
powstały cztery diecezje:
chełmińska
,
pomezańska
,
warmińska
i
sambijska
. Diecezja warmińska była ok. trzykrotnie większa od
dominium
i obejmowała teren po
wielkie jeziora mazurskie
na wschodzie i
Pregołę
na północy.
Terytorium dominium (państewka) warmińskiego przypominało kształtem trójkąt o nieregularnych bokach ze ściętym wierzchołkiem opierającym się o
Zalew Wiślany
. W dużym uproszczeniu granice Warmii wyznaczają nad Zalewem Wiślanym
Frombork
i
Braniewo
. Od Braniewa granica biegła nieco za
Reszel
, dalej za
Biskupiec
, obok
Butryn
,
Gryźlin
,
Gietrzwałdu
,
Ornety
do Fromborka. Wszystkie wymienione miejscowości znajdują się na terenie Warmii. Granice Warmii ustalono w
1375
r. i przetrwały – z niewielkimi modyfikacjami – do końca jej samodzielności, czyli do zaboru jej przez Prusy w
1772
.
Pierwszy
biskup warmiński
Anzelm
z części dominium wydzielił trzecią część (środkową) na utrzymanie
kapituły
katedralnej, na Warmii kapituła katedralna nazywana jest też
kapitułą warmińską
. Kapituła warmińska utworzona w
1260
r., początkowo miała siedzibę w
Braniewie
, a później we
Fromborku
.
Siedzibą biskupów było początkowo Braniewo w latach
1280
-
1340
, krótko
Orneta
w latach
1340
-
1350
i od
1350
Lidzbark Warmiński
. Na terenie dominium warmińskiego ukształtował się podział na 10 komornictw (odpowiednik prokuratorii). Na utrzymanie kapituły warmińskiej wyznaczono trzy komornictwa:
olsztyńskie
(powstało w
1346
r.), a
melzackie
i
fromborskie
powstały w czasie rządów biskupa
Henryka Fleminga
. W dyspozycji biskupa było ich siedem: braniewskie, orneckie,
dobromiejskie
,
barczewskie
,
reszelskie
,
jeziorańskie
i lidzbarskie. Prawie wszystkie siedziby komornictw były siedzibami
archiprezbiteratów
, z wyjątkiem Olsztyna i Barczewa.
Granice diecezji warmińskiej oraz wydzielonego z niej dominium kształtowały się etapami, w miarę zdobywania terenów zamieszkanych przez
Prusów
. Do zatargów dochodziło między
biskupami warmińskimi
, a
wielkimi mistrzami
krzyżackimi
jeśli chodziło o granice dominium biskupiego. W sporach tych biskupi musieli ustępować wielkim mistrzom. Spór między biskupem
Janem Stryprockiem
, a wielkim mistrzem
Winrychem von Kniprode
rozstrzygał w
1375
r. sąd rozjemczy, którego wyrok zatwierdził
papież Grzegorz IX
. W wyniku tego sporu Warmia utraciła znaczne tereny w okolicach Reszla. Warmia w ramach państwa krzyżackiego posiadała samodzielność gospodarczą i korzystała z ochrony militarnej Zakonu. W czasie wojny polsko-krzyżackiej w latach
1409
-
1411
z terenu Warmii wystawione zostały trzy chorągwie:
biskupia
,
kapitulna
i miasta
Braniewa
. Chorągwiami z terenu Warmii przypuszczalnie dowodzili
wójtowie
– biskupi i kapitulny. W
bitwie pod Grunwaldem
z Warmii brało udział ok. 1000 zbrojnych.
Warmia w granicach I Rzeczypospolitej (1466-1772)
Warmia po
II pokoju toruńskim
w
1466
r. weszła w skład
Korony Polskiej
wraz z
Prusami Królewskimi
.
Warmia zachowała pewną autonomię, a biskupi warmińscy z kapitułą katedralną byli tu wyłącznymi gospodarzami świeckimi. Warmia w tym okresie miała lepsze warunki rozwoju gospodarczego i większą swobodę w zarządzaniu gospodarką niż w okresie krzyżackim. Znalazło to odzwierciedlenie w rozwoju kultury, sztuki i oświaty.
Biskupi warmińscy zasiadali w
Senacie
Rzeczypospolitej, a od
1508
r. byli także prezesami ziem pruskich. Z tej racji zwoływali
sejmiki generalne
Prus Królewskich.
Warmia jako część Prus (1772-1945)
Warmia po
I rozbiorze Polski
włączona została do
Królestwa Pruskiego
i znalazła się w jego prowincji
Prusy Wschodnie
. Nastąpiła
sekularyzacja
Warmii, której terytorium podzielono początkowo na dwa powiaty; braniewski i lidzbarski. Powiaty te należały do rejencji w
Królewcu
. Warmia ze względu na swoją odrębność wyznaniową aż do
1945
r. odróżniała się od pozostałej części Prus.
11 lipca
1920
na Warmii odbył się
plebiscyt
, w którym mieszkańcy mieli się opowiedzieć za przynależnością państwową. Cztery wsie opowiedziały się za Polską.
Warmia w Polsce (po 1945)
W
1945
r. cała Warmia została włączona do państwa polskiego. Wskutek ucieczki przed frontem, powojennych wysiedleń przymusowych oraz emigracji ogromną większość mieszkańców współczesnej Warmii stanowi ludność napływowa.
Tradycje katolickie Warmii zachowały się w wyglądzie wsi i miasteczek (np. kapliczki przydrożne) oraz w obyczajach. Historyczna odrębność Warmii została też uszanowana w nazwie
województwa warmińsko-mazurskiego
.
Nazewnictwo miejscowości
W latach 1945 - 1950
Komisja Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych
ponownie nazwała niektóre miejscowości i obiekty fizjograficzne (rzeki, jeziora) na terenie całych Prus, aby przywrócić – lecz często nadać nową – polską, nazwę. Istniejące wcześniej w polskim piśmiennictwie lub lokalnej mowie nazwy, przemianowo na nowe, wczesniej nie używane (związane m.in. z zasłużonymi dla regionu postaciami):
Architektura Warmii
Największy wpływ na architekturę Warmii wywarła jej etniczna i kulturowa różnorodność[1]. Ze względu na przeważające wpływy zamieszkujących ją niegdyś społeczności wyróżnia się architekturę Warmii południowej oraz Warmii północnej.
Budownictwo południowej Warmii nieznacznie różni się od architektury Mazur. W zasadzie różnice są minimalne i powinno się mówić o architekturze Prus Południowych bądź Prus Polskojęzycznych obejmujących swym zasięgiem teren południowej Warmii i południowych
Mazur
[1].
Wieś warmińska i architektura drewniana
Wsie warmińskie w większości lokowane były w
średniowieczu
, stąd też często mają charakter
owalnic
(wsie
Stawiguda
, Glebisko[1]) i
wielodrożnic
(wsie
Wrzesina
,
Purda
[1]). Ponadto w południowej części regionu licznie występują wsie
ulicówki
.
Chałupy z południa Warmii są szerokofrontowe z dwuspadowymi dachami, zazwyczaj trójdzielne z centralną
sienią
, lecz zdarzają się również domy dwudzielne z sienią z boku[1]. Są proste w swojej budowie z rzadka występującymi
gankami
czy
podcieniami
szczytowymi lub narożnymi[1].
Szczyty
są jednodzielne, oszalowane pionowo, chociaż występują także dwudzielne z ozdobnie wycinanym deskowaniem szczytu[1]. W starszych chatach dachy są głównie typu
krokwiowo-jętkowego
z
murłatą
lub częściej bez murłaty[1]. W nieco nowszych występują ramy stolcowe dekoracyjnie wykończone. Chałupy te pierwotnie stawiano szczytem do drogi, lecz później przeważyło budowanie ich równolegle do przebiegającego traktu[1]. Dodatkowo w budownictwie południowej Warmii występują wpływy i zapożyczenia z sąsiednich regionów, z zachodu i północy. Powszechne było np. mieszanie konstrukcji zrębowej i
ryglowej
poprzez budowanie ścian przyziemia w
technice wieńcowej
a szczytów w tzw.
murze pruskim
[1]. Najbardziej zdobionym elementem chaty były szparogi (wietrznice) - bogato rzeźbione deski zabezpieczające po bokach strzechę. W miejscu styku szparogów znajdował się
pazdur
- zdobienie szczytu domu.
Zupełnie inaczej natomiast wyglądały domy Warmii północnej. Głównie w rejonie
Pieniężna
i
Ornety
przeważała ludność wywodząca się od niemieckich osadników z
Lubeki
i ze
Śląska
[1], która wznosiła chałupy niczym nie przypominające tych z południowej Warmii. Budynki te były rozległe o często skomplikowanym kształcie a w swych wnętrzach mieściły izby o różnym przeznaczeniu: część mieszkalną, magazynową, hodowlaną, warsztatową oraz inne[1]. Ich ściany najczęściej wznoszone były w technice ryglowej z wypełnieniem cegłą lub
szachulcem
. Zdarzały się również konstrukcje
szkieletowe
oszalowane, murowane oraz wieńcowe z litego drewna[1]. Do wzniesienia jednego budynku często stosowano różne konstrukcje i techniki. Dzięki zastosowaniu ryglowych ścianek kolankowych budynki te często miały użytkowe piętra[1]. Dachy tych domostw były duże i czterospadowe, bądź naczółkowe z
dymnikiem
[1]. Pomimo zjawiska łączenia funkcji mieszkalnej oraz gospodarczej budynków wznoszono także wolno stojące budynki gospodarcze jak
spichlerze
czy stodoły[1]. Ściany tych budynków były zazwyczaj prostsze w swej budowie i wykonane tańszymi technikami, jak np.szkielet oszalowany deskami. Takie wsie często występowały od Pieniężna i Ornety aż po
Braniewo
lecz do dzisiaj żadna tego typu konstrukcja nie zachowała się na terytorium Warmii czy Polski[1].
Warmiński strój ludowy
Strój kobiecy
Podstawowym elementem kobiecego ubioru była biała
koszula
z lnianego płótna na guziki. Rękawy najczęściej były marszczone, a kołnierzyki wykładane. Na koszulę zakładano westkę - czerwoną kamizelkę z
drelichu
lub sukna. Na szczególne okazje nakładano kabat - rodzaj żakietu mocno dopasowanego do ciała, ściśniętego w talii, ozdobionego koronkami i plisami. Kolejnym nakryciem wierzchnim jest jubka - bardziej luźniejszy i nie ograniczający ruchów kaftanik z długimi rękawami. Na niedzielę i święta kobiety zakładały bogato zdobione trójkątne chusty. Pod koszulą i spódnicą znajdowały się dwie lub trzy halki zwane odspodnikami lub kitlami łospódnimi. Dolną część garderoby stanowiły szerokie spódnice, zwane kitlami. Występowały najczęściej w kolorze czarnym, brązowym, granatowym i czerwonym, często w kratę, w późniejszych czasach głównie jednolite czerwone i niebieskie. Suknie były mocno marszczone i zakończone koronką czy to frędzlami. Strój uzupełniał biały fartuszek. Najważniejszym elementem ubioru warmińskiej kobiety był
czepiec
(twarda micka, mniętka micka, gelonek). Były to zdobione złotymi nićmi koronkowe arcydzieła wiązane pod brodą. czepce nosiły tylko kobiety po ślubie.
Strój męski
Powszechne w ubiorze były koszule z grubego, białego płótna, w święta noszono koszule z delikatniejszych płócien. Koszula posiadała marszczony, wiązany kołnierz i marszczone mankiety. Następnie nakładano półkoszulek z czarnego sukna, a od święta westę - kamizelka z sukna tkanego w drobne prążki. Najczęściej występowały one w kolorze czerwonym, niebieskim, granatowe, cimnoczerwone, zielone, brązowe, zapinane były na osiem błyszczących guzików i z długim sztywnym kołnierzem. W pasie przewiązywana była kolorową krajką. Kamizelka z rękawami nosiła nazwę - wanik. Zimą na wierzch nakładano sukman, jego niebieski kolor zarezerwowany był tylko dla zamożnych chłopów. Na co dzień noszono parciane, czarne lub niebieskie spodnie, a w święta sukienne, czarne lub granatowe lub dobrane do koloru kamizelki, czasem również prążkowane, zwężane przy nogawce. Noszono futrzane czapki z czasem zastąpione przez kapelusze z filcu. Całość dopełniały brązowe lub czarne buty sięgające do łydki.
Zobacz też
Przypisy
- ↑ 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 Piotr Olszak:
Polska drewniana; Warmia
(
pol.
). [dostęp 18 sierpnia 2009].
Bibliografia
Linki zewnętrzne