Franciszkański klasztor Najświętszego Zbawiciela w Jerozolimie (
ang.
Saint Saviour's Monastery,
wł.
Convento di San Salvatore) -
klasztor
franciszkanów
, wchodzący w skład
Kustodii Ziemi Świętej
, na terenie
łacinskiego patriarchatu Jerozolimy
, w
Dzielnicy Chrześcijańskiej
Starego Miasta
w
Jerozolimie
. Częścią kompleksu jest jerozolimski kościół parafialny pw. Najświętszego Zbawiciela.
Historia
Zanim na terenie należącym dzisiaj do Klasztoru San Salvatore osiedlili się w
XVI w.
franciszkanie, wyrzuceni w
1551
ze swojego konwentu przy
Wieczerniku
na chrześnijańskim
Syjonie
w Jerozolimie, w miejscu tym istniał klasztor
prawosławnych
mnichów
gruzińskich
. Oficjalnie franciszkanie, którzy tymczasowo zamieszkali w gościnie u
Ormian
przy Katedrze św. Jakuba w Jerozolimie, odkupili klasztor gruziński i przeprowadzili się do niego
10 lipca
1559
. Stopniowo zakonnicy dokupowali znajdujące się w pobliżu budowle prywatne, ubogą zabudowę i tereny we wnętrzu murów jerozolimskich (wzgórze Gareb, teren w pobliżu dzisiejszej
Bramy Nowej
)[1].
Początkowo minoryci używali dawnej świątyni klasztornej Gruzinów. Ten niewielki kościół stał się też pierwszym kościołem parafialnym odradzającej się po czasach rekonkwisty muzułmańskiej jerozolimskiej wspólnoty katolickiej. Najstarsza zachowana księga parafialna sięga
1664
, zanotowano w niej liczbę 68 praktykujących lokalnych katolików. W tym czasie kościół wyposażony był w
organy
. W ciągu następnego stulecia znacznie wzrosła liczba parafian. Franciszkanie zaczęli zabiegać o pozwolenie na powiększenie kościoła. Władze tureckie nie chciały takiego pozwolenia udzielić. W
1869
cesarz
Franciszek Józef I
, noszący m.in. tytuł króla Jerozolimy, we własnej osobie odwiedził klasztor Najświętszego Zbawiciela i zaczął czynić starania zmierzające do rozbudowy kościoła, przeznaczając na ten cel odpowiednie fundusze. O pozwolenie na powiększenie kościoła zabiegali również dyplomaci innych mocarstw europejskich. Władze tureckie pozwoliły na wybudowanie nowego kościoła na miejscu poprzedniej świątyni klasztornej
9 listopada
1880
. Oficjalny dokument nosi datę
14 lutego
1883
. Pismo zostało dostarczone ambasadorowi francuskiemu w Istambule
25 lutego
1883. Kamień węgielny położył
kustosz Ziemi Świętej
franciszkanin o. Guido da Cortona
29 listopada
1883. Dzwonnicę ukończono
27 maja
1884
. Kościół został konsekrowany
29 listopada
1885
przez
łacińskiego patriarchę Jerozolimy
Vincenzo Bracco. Nadal jednak trwały prace zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz świątyni. Główny ołtarz konsekrował
17 lutego
1968
patriarcha łaciński
Giacomo Giuseppe Beltritti
[2].
Z okazji 400-lecia Kościoła Najświętszego Zbawiciela papież
Jan XXIII
napisał specjalny list Sacra Palestinae Loca do
generała franciszkanów
Augustyna Sépinskiego
17 kwietnia
1960
[3].
Konwent franciszkański
Klasztor Najświętszego Zbawiciela jest siedzibą Kustosza Ziemi Świętej i innych instytucji związanych z działalnością franciszkanów w krajach
Lewantu
: kuria kustodialna[4],
Jerozolimskie Studium Teologiczne
(wydział
Franciszkańskiego Studium Biblijnego
),
Franciscan Printing Press
[5], Instytut "Magnificat"[6], arabski zespół szkół ogólnokształcących,
infirmeria
prowincjalna, archiwum[7] oraz
biblioteka
z cennymi dziełami dotyczącymi historii
chrześcijaństwa
w
Palestynie
. Przyklasztorny kościół z końca XIX w. jest świątynią
parafialną
dla katolików obrządku łacińskiego mieszkających w Jerozolimie[8].
Wystrój kościoła
Autorami znajdujących się w sześciu ołtarzach obrazów są Antonio Ciseri (1821-1891), Francesco Giuseppe Ciseri (syn Antoniego, 1858-1935) oraz Giacomo Martinetti (1842-1910), przedstawiciele dziewiętnastowiecznej szkoły florenckiej. Na obrazach tych przedstawione zostały następujące motywy religijne: Św. Antoni z Padwy, Najświętsze Serce Jezusa, Święty Józef, Święty Roch, Ostatnia Wieczerza oraz Niewierność Świętego Tomasza. Uwagę zwracają również srebrne
antependium
ołtarza głównego ze sceną Zesłania Ducha Świętego (XVIII w.) oraz srebrne kandelabry pochodzące z poprzedniego kościoła[2].
Przypisy
- ↑
Eugenio Alliata
. San Salvatore «dai tetti in giù». „Terrasanta”. 4, s. 63 (lipiec-sierpień 2010). Mediolan: Edizioni Terra Santa (
wł.
).
- ↑ 2,0 2,1 Metodio Brlek: La Chiesa di S. Salvatore: storia e arte. Jerusalem:
Franciscan Printing Press
, 1986, ss. 5-30, seria: Supplemento a "La Terra Santa". (
wł.
)
- ↑ Lettera Pontificia "Sacra Palestinae Loca" in occasione del IV centenario del convento di S. Salvatore in Gerusalemme. „Acta Custodiæ Terræ Sanctæ”. 2, ss. 67-72 (kwiecień-czerwiec 1960). Jerozolima: Kustodia Ziemi Świętej.
- ↑ fr. Stephane:
Co to jest Kuria Kustodii Ziemi Świętej?
. www.custodia.fr, 2009-10-23. [dostęp 2010-08-11].
- ↑
What is the FPP?
(
ang.
). www.custodia.fr, 2007-03-07. [dostęp 2010-08-11].
- ↑
Istituto Magnificat. Scuola di musica
(
wł.
). www.custodia.org. [dostęp 2010-08-11].
- ↑ Narcyz Klimas:
The history of the Archive of the Custody of the Holy Land in Jerusalem
(
ang.
). www.custodia.fr, 2008-05-12. [dostęp 2010-08-11].
- ↑
Donato Baldi
: W Ojczyźnie Chrystusa: przewodnik po Ziemi Świętej. Asyż, Kraków: Franciszkanie, 1993, s. 59.