Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Śmierć Sardanapala

Śmierć Sardanapala

Śmierć Sardanapala
Eugène Delacroix , 1827
olej na płótnie
392 × 496 cm
Luwr

Śmierć Sardanapala ( fr. La Mort de Sardanapale) – dzieło francuskiego malarza Eugène Delacroix , namalowane techniką olejną na płótnie , ukończone w 1827 roku. W tymże samym roku obraz został wystawiony na paryskim Salonie . Znajduje się w zbiorach paryskiego Luwru . Obok Wolności wiodącej lud na barykady jeden z ważniejszych przykładów romantycznego malarstwa historycznego , które Delacroix preferował w swojej twórczości.

Sardanapal był według greckiego pisarza Ktezjasza z Knidos ostatnim królem Asyrii . Dzieło Ktezjasza Persica zaginęło, ale jest znane z późniejszych kompilacji, ponadto korzystał z niego Diodor Sycylijski . Sardanapal był często identyfikowany z królem Asyrii Aszurbanipalem . Sardanapal był uważany w starożytności za rozpustnego despotę, który podpalił swój pałac, zamordował swoją konkubinę i następnie sam zginął w płomieniach.

Dominantą w obrazie jest duże łoże, na którym opiera się klęcząca, błagająca o miłosierdzie konkubina Sardanapala, którego malarz ukazał w momencie, gdy bezlitośnie przygląda się rozgrywającej wokoło się rzezi. Drugi mocny akcent treściowy i formalny znajduje się przy przeciwległym narożu, gdzie artysta przedstawił dramat śmierci młodej, nagiej, bezbronnej kobiety przez wojownika, który z zimną krwią wbija w pierś sztylet. Obie dominanty tworzą diagonalny układ kompozycyjny, spotęgowany poprzez silne światło potęgujące intensywność ciepłych barw; żółci, czerwieni, kolorów cielistych. W niemalże całej kompozycji artysta zwraca uwagę na detale: porozrzucane naczynia, fałdowane szaty, korale i inne precjoza. Artysta konsekwentnie zestawił pary następnych bohaterów obrazu: oprócz wspomnianych postaci, murzyńskiego niewolnika ciągnącego czarnego konia i biernie leżącą u stóp łoża kobietę, parę paziów królewskich niosących napoje w ozdobnych naczyniach i po dwie pary żołnierzy króla zabijających sztyletami niewiasty.

Dramatyzm obrazu wynika nie tylko z przedstawionych scen śmierci, ale przede wszystkim w braku jakichkolwiek uczuć i bezwzględności tyrana i jego żołnierzy. Widoczne z prawej strony kłęby dymu zapowiadają tytułowe wydarzenie.

Śmierć Sardanapala oparta jest na poemacie Sardanapal pióra Georga Gordona Byrona , czołowego pisarza doby romantyzmu. Obraz zawiera bogatą, żywą, intensywną paletę barw. Obraz ten zainspirowało powstanie kilku dzieł, m.in. kantaty Hectora Berlioza , La mort de Sardanpale (1830), oraz opery Franza Liszta , Sardanapal (1845-52, nieukończona).

Bibliografia

  • Vincent Pomarede, La Mort de Sardanapale, Paris 1998
  • Barthélémy Jobert, Delacroix, Princeton University Press Oxford 1997
  • Gilles Néret,Eugène Delacroix, Köln, 2000

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Śmierć Sardanapala":

Dzień Zmarłych ...

II wiek ...

Mieszko II Lambert ...

Adwentyzm ...

Oddychanie komórkowe ...

Odense ...

Władysław Komar ...

Iwan IV Groźny ...

XVI wiek ...

1972 ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Śmierć Sardanapala":

21 Alkohol i inne używki. Kolizje i wypadki (plansza 6) ...

Pochwała przyjaźni i hartu ducha w opowiadaniu ˝Stary człowiek i morze˝ (plansza 11) ...

010c. Rzym (plansza 12) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie