Komora spalania – element
silnika cieplnego
wykorzystującego wewnętrzne
spalanie
paliwa
jako sposób dostarczania górnego (dodatniego)
ciepła
obiegu termodynamicznego
(
silnik o spalaniu wewnętrznym
). Spalanie paliwa następuje w sprężonym
powietrzu
lub w kontakcie z
utleniaczem
i może być realizowane w sposób ciągły (
silniki turbinowe
,
rakietowe)
lub cyklicznie (
silniki tłokowe
).
W silniku turbinowym wszystkie procesy energetyczne (
sprężanie
,
spalanie
,
rozprężanie
) realizowane są w sposób ciągły. Ciągły proces spalania jest przyczyną dużego obciążenia cieplnego komory spalania. Konstrukcyjnie jest to element
stalowy
, zwykle ze
stali stopowej
żaroodpornej
.
Temperatura
materiału komory spalania nie jest tak wysoka, jak czynnika ją opuszczającego. Dzieje się tak dlatego, że ścianki komory spalania opływane są stosunkowo chłodnym
powietrzem
, w wyniku czego następuje chłodzenie ścianek. Ponieważ spalanie w komorach turbin gazowych przebiega przy stosunkowo wysokim
współczynniku nadmiaru powietrza
, więc powietrza chłodzącego jest pod dostatkiem, co pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury ścianek komory.
W silniku tłokowym komora spalania jest przestrzenią zamkniętą ściankami
cylindra
,
głowicy
i
tłoka
. W przypadku
silnika wysokoprężnego
może ona mieć znacznie bardziej złożony kształt (zob.
komora spalania silnika wysokoprężnego
). Obciążenie cieplne komór spalania silników tłokowych jest znacznie mniejsze z uwagi na krótkotrwałe występowanie spalania, po którym następuje obniżanie temperatury czynnika w wyniku jego rozprężania a następnie doprowadzenie zimnego powietrza (wszystko wewnątrz tej samej komory spalania).