Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Israel Baal Szem Tow

Israel Baal Szem Tow

Rabbi Israel ben-Eliezer, HaBaal Szem Tow

Rabbi ( rabin ) Israel ben-Eliezer ( hebr. רבי ישראל בן-אליעזר) (ur. 27 sierpnia 1698 w Okopach Świętej Trójcy , zm. 22 maja 1760 w Międzybożu ) ( znany bardziej pod przydomkiem, jako HaBaal Szem Tow , hebr. הבעל שם טוב; różne są tłumaczenia tego przydomku: Mistrz Świętego Imienia, Pan Dobrego Imienia, albo Mąż Dobrej Sławy , zwany także skróconym przydomkiem: BeSzT , hebr. בעש"ט ) – rabin , cadyk , jeden z twórców chasydyzmu na terenach dawnej Rzeczypospolitej w XVIII w. . Mistrz Dow-Bera z Międzyrzeca nauczyciela Elimelecha z Leżajska .

Wyrażał się prostym językiem, zrozumiałym dla każdego Żyda. Już za życia stał się bardzo popularny wśród najbiedniejszej ludności żydowskiej. Działał głównie na terenie Podola , gdzie z czasem osiedlił się w miasteczku – Międzybuż . BeSzT był zauroczony żydowskim mistycyzmem ( kabałą ). Nie odcinał się też od żydowskiej tradycji talmudycznej .

Jego nauka była próbą syntezy tradycji z nowym mistycyzmem i jednocześnie atakiem w ortodoksję żydowską. Baal Szem Tow był jak gdyby odpowiednikiem Marcina Lutra w chrześcijaństwie , gdyż uważał pośrednictwo rabinów w kontaktach z Bogiem i zagłębianie się w tajniki i zawiłości Talmudu za zbędne. Za to spotkał się z krytyką ortodoksów żydowskich.

Głosił zwalczanie zła nie złem, ale dobrem, które należy dostrzec jako aspekt boskości i sprowadzenia go następnie ku dobru. Każdy mógł liczyć na oczyszczenie i nagrodę, gdyż człowiek (a w zasadzie jego dusza) jest złączony z Bogiem miłością (hebr. dewekut – "przylgnięcie", "zespolenie się"). Złączenie się z Bogiem było osią intelektualną chasydyzmu. BeSzT nauczał, że Boga należy chwalić nie poprzez umartwianie się i ascezę , ale raczej poprzez mądre i radosne korzystanie z życia i darów, jakie z sobą niesie. Pobożność w tym ujęciu była afirmacją życia.

Stąd też wynikała niespotykana wcześniej na taką skalę forma czczenia Boga poprzez taniec i śpiew , a także, charakterystyczna dla chasydów , forma modlitwy ekstatycznej prowadzącej do stanu radosnego uniesienia i zachwytu (hebr. hitlahawut – "entuzjazm"). Taka modlitwa powinna człowiekowi przynieść radość i pogodę ducha, co oznacza zespalanie się z Bogiem.

Nie wyklucza to kontemplacji i nieustannej służby Bogu, która wypełnia całe życie chasyda. W nauce BeSzTa dostrzec można też echa panteizmu chasydów nadreńskich , ponieważ podobnie jak oni starał się dostrzec wszechobecność Boga w każdym aspekcie życia , nie tylko ludzkiego.

Jego synem byl Mojżesz Chaim z Sudlikowa , a prawnukiem BeSzTa był Nachman z Bracławia .


Inne hasła zawierające informacje o "Israel Baal Szem Tow":

Włodzimierz Lenin ...

Literatura – przegląd chronologiczny ...

Małżeństwo ...

Wejherowo ...

PFA (aksjomat) ...

Aksjomat Martina ...

Pojęcie forsingu ...

Proper forsing ...

Szkoła austriacka ...

Tanit ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Israel Baal Szem Tow":

Ptaki 2 (plansza 3) ...

029. Tryb rozkazujący - Der Imperativ (plansza 14) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie