McDonnell Douglas F-15 Eagle
McDonnell Douglas F-15 EagleBoeing/McDonnell Douglas F-15 Eagle |  | F-15E Eagle z 4 Skrzydła Myśliwskiego US Air Force |
F-15E Eagle z 4 Skrzydła Myśliwskiego US Air Force | Dane podstawowe | Państwo |
Stany Zjednoczone
| Producent | McDonnell Douglas, obecnie Boeing | Typ | wielozadaniowy myśliwiec przewagi powietrznej, myśliwiec bombardujący (wersja E) | Konstrukcja | całkowicie metalowa z elementami tytanowymi | Załoga | 1 (pilot - w wersjach myśliwskich A i C), 2 (pilot i operator uzbrojenia - E) | Historia | Data oblotu | 27 lipca 1972 | Lata produkcji | od 1972 | Dane techniczne | Napęd | 2 × Pratt & Whitney F100-PW220 lub F100-PW229 turbowentylatorowe |
Ciąg
| odpowiednio 104,3 kN i 129 kN każdy | Wymiary | Rozpiętość | 13,05 m | Długość | 19,43 m | Wysokość | 5,63 m | Powierzchnia nośna | 56,50 m² | Masa |
Własna
| 12 973 kg (C) | Użyteczna | 15 918 kg (C) |
Startowa
| 30 872 kg (C) | Uzbrojenia | 7 250 kg (A i C), 10 705 kg (E) | Paliwa | 6 103 kg | Osiągi |
Prędkość maks.
| 2,5
Ma
(2667,5 km/h) |
Prędkość przelotowa
| 0.75
Ma
(917 km/h) | Prędkość minimalna | 232 km/h (C) |
Prędkość wznoszenia
| 300 m/s na poziomie morza |
Pułap
| 19 200 m | Zasięg | 4 631 km | Promień działania | 1 270 km |
Rozbieg
| 274 m (C), 610 m (D) |
Dobieg
| 1036 m (C), 1220 m (D) | Dane operacyjne | Uzbrojenie | 1 ×
działko M61 Vulcan
kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 , AIM-7 i AIM-120 oraz bomby i KPR powietrze-ziemia (E) | Użytkownicy | USA, Izrael, Japonia, Arabia Saudyjska, Korea Płd, Singapur | Rzuty |  | Rzuty samolotu |
| |
McDonnell Douglas F-15 Eagle - amerykański ciężki
myśliwiec przewagi powietrznej
przeznaczony do działań w każdych warunkach atmosferycznych. Historia rozwojuU podstaw opracowania F-15 legły prace majora USAF Johna Boyda i matematyka Thomasa Christie (zasada zachowania energii z punktu widzenia walki powietrznej), doświadczenia z walk powietrznych w Wietnamie oraz pojawienie się nowych radzieckich konstrukcji
MiG-23
i
MiG-25
, zademonstrowanych publicznie w 1967 r. Wstępne warunki, jakie miał spełniać myśliwiec projektu FX (Fighter eXperimental - myśliwiec doświadczalny), sformułowano i rozesłano do 13 firm lotniczych w grudniu 1965 roku. Program nabrał przyspieszenia w 1968 roku, po zaprezentowaniu nowych myśliwców radzieckich. Wymagania te to m.in. masa startowa nieprzekraczająca 20 ton, prędkość maksymalna 2.3-2.5 Macha, stosunek ciągu do ciężaru 0.95. 23 grudnia
1969
roku do realizacji został wybrany projekt firmy McDonnell Aircraft Company. Pierwszy lot prototypu odbył się 27 lipca
1972
roku, zaś 7 lipca
1973
roku oblatany został dwumiejscowy, szkolno-bojowy TF-15A. Produkcję seryjną rozpoczęto 1 marca
1973
roku, zaś pierwsze seryjne egzemplarze przekazano do jednostek 4 listopada
1974
. Była to pierwsza wersja F-15A/B (oznaczenie F-15B zastąpiło używane wcześniej TF-15A). Dostawy nowszej wersji F-15C rozpoczęły się w
1979
roku. Jej prototyp został oblatany 26 lutego
1979
roku. Modyfikacje obejmowały m.in. zwiększenie o 907 kg pojemności zbiorników wewnętrznych i modernizację instalacji paliwowej tak, by możliwe było zabieranie większej liczby podwieszanych zbiorników paliwa. Wersję tę poddano w od grudnia
1984
roku modernizacji MSIP II (Multi Stage Improvement Program), obejmującej instalowanie w nowo wyprodukowanych egzemplarzach nowej
awioniki
(m.in. radaru Hughes APG-70 w miejsce radaru APG-63, nowego urządzenia ostrzegawczego ALR-56C i zakłócającego ALQ-135 oraz wyrzutni celów pozornych ALE-45). Równolegle dostarczano F-15D, które - podobnie jak F-15B - były maszynami dwumiejscowymi. W drugiej połowie
lat 80.
opracowano dwumiejscową uderzeniową wersję samolotu - F-15E. Łącznie wyprodukowano ok. 1300 samolotów wszystkich wersji. Sprzedaż samolotu kontynuowana jest na eksport, np. ostatnio
Korea Południowa
zamówiła 40 samolotów. Wcześniej w posiadanie tych samolotów weszły
Izrael
,
Arabia Saudyjska
i
Japonia
. W
USAF
jest zastępowany przez
F-22 Raptor
. Projektowano także wersje rozpoznawczą i pokładową tego samolotu (RF-15 i F-15N). F-15 udowodnił swą skuteczność bojową w starciach na Bliskim Wschodzie m.in. z samolotami syryjskimi nad doliną Bekaa w
1982
r. oraz w pojedynczych walkach powietrznych pomiędzy maszynami izraelskimi a syryjskimi MiG-ami. Izraelczycy na F-15 zestrzelili większość z 48 samolotów syryjskich. W
1981
roku izraelskie F-15 stanowiły eskortę rajdu na iracki reaktor Osirak pod Bagdadem. W
1991
roku amerykańskie i saudyjskie F-15 A i C zestrzeliły 34 irackie samoloty i 3 śmigłowce[1], zaś F-15E były używane do atakowania celów naziemnych głównie na głębokim zapleczu. W tym czasie za sprawą zestrzelenia kilku Migów-25 został nazwany przez pilotów "Foxbat killer". Do dziś piloci latający na F-15 zestrzelili 104 samoloty i śmigłowce wroga[2]. AwionikaW skład wyposażenia elektronicznego wchodzą m.in.: - pokładowa stacja radiolokacyjna AN/APG-63 (od 1984 r. na kilkudziesięciu samolotach instalowano Hughes AN/APG-70 z F-15E),
- transponder IFF,
- system identyfikacji celu IFF,
- bezwładnościowy system nawigacyjny Litton ASN-109,
- radiowy system nawigacyjny TACAN Collins ARN-118,
- system do lądowania w oparciu o wskazania instrumentów pokładowych ILS,
- nadajnik UHF,
- urządzenie do szyfrowania łączności,
- systemy ostrzegawcze Loral ALR-56C i Magnavox ALQ-128,
- system przeciwdziałania elektronicznego ALQ-135 (wersje C i E).
- zasobniki systemu
LANTIRN
(Low Altitude Navigation and Targeting for Night) przenoszone w wersji E
Uzbrojenie- Działko: szybkostrzelne wielolufowe działko
M61A1/A2 Vulcan
20 mm (wszystkie wersje)
- podwieszane powietrze-powietrze:
Typowym uzbrojeniem wersji myśliwskich A i C był zestaw 4 X AIM-7 i 4 X AIM-9, możliwym do zastosowania również w wersji E. Pociski AIM-7 zostały w latach 90. XX w. zastąpione nowocześniejszymi AIM-120. Możliwy jest wariant uzbrojenia powietrze-powietrze 8 X AIM-120 (A i C) lub 6 X AIM-120 (E) - podwieszane powietrze-ziemia (wersja E):
- pociski rakietowe:
- bomby:
- naprowadzane laserowo -
GBU-10
i
GBU-12
,
- naprowadzane telewizyjnie -
GBU-15
- naprowadzane z użyciem GPS -
JDAM
,
- kasetowe: Mk-20 Rockeye, CBU-87,
CBU-89
, CBU-97,
- swobodnie spadające:
Mk83
,
Mk84
.
W wersjach A i C uzbrojenia powietrze-ziemia nie stosowano. Przypisy- ↑ Praca zbiorowa pod redakcją Krzysztof Łukawski, Ryszard Popiołek, Witold Żygulski: Samoloty: Encyklopedia Lotnictwa. Warszawa: DeAgostini Polska, 2000, s. 24. .
- ↑ John Correll:
The Reformers
(
ang.
). W: Air Force Magazine (92) [on-line]. Air Force Association, luty 2008. [dostęp 7 czerwca 2009].
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "McDonnell Douglas F-15 Eagle":
Bastylia
...
1977
...
Ewolucja
...
1932
...
Tranzystor
...
1925
...
1979
...
1958
...
Partia Demokratyczna (USA)
...
Lata 50. XX wieku
...
Inne lekcje zawierające informacje o "McDonnell Douglas F-15 Eagle":
222 Historiografia po II wojnie światowej (plansza 7)
...
221. Przemiany powojenne na bliskim i dalekim wschodzie (plansza 14)
...
215b Działania zbrojne w latach 1941-1945 (plansza 13)
...
|