Siedziba przedsiębiorstwa
Procter & Gamble Co. (P&G,
NYSE
:
PG
) to globalna grupa kapitałowa mająca swoją siedzibę w
Cincinnati
,
Ohio
,
USA
. Wytwarza dobra konsumpcyjne, głównie
kosmetyki
i środki
higieny osobistej
. Jej wartość szacuje się na ok. 55,4 miliarda
USD
, co czyni ją jednym z największych
przedsiębiorstw
świata. Zatrudnia 180 tysięcy pracowników.
Historia
-
1837
- Producent świec, William Procter oraz wytwórca mydła, James Gamble zakładają małe przedsiębiorstwo produkcyjne w Cincinnati, Ohio z początkowym kapitałem 7000
USD
. Pierwszymi produktami nowego przedsiębiorstwa są świece woskowe i mydło.
- 1879 - James Norris Gamble, syn założyciela, z zawodu chemik, rozwija technologię produkcji pierwszego rodzimego białego mydła, które ze względu na swój kolor otrzymało nazwę Ivory (Kość słoniowa).
- 1887 - By wzmocnić poczucie odpowiedzialności za losy przedsiębiorstwa, P&G ustanawia pionierski program przyznawania pracownikom swoich akcji.
- 1933 - P&G reklamuje swoje produkty, głównie mydło, w trakcie nadawania popularnego serialu radiowego. Odtąd seriale radiowe, później także telewizyjne, nazywane są potocznie operami mydlanymi.
- 1954 - P&G otwiera swoją pierwszą placówkę w
Europie
, biorąc w
leasing
małą fabrykę detergentów w
Marsylii
.
- 1955 - Na rynek wchodzi nowość w dziedzinie higieny jamy ustnej: pasta do zębów z
fluorem
Crest
, która o wiele skuteczniej niż inne dotychczas dostępne pasty zwalcza
próchnicę
.
- 1961 - P&G wprowadza na rynek pierwsze pieluszki jednorazowego użytku Pampers, które zastępują dotąd używane pieluchy tetrowe. Odtąd nazwa Pampers zaczyna funkcjonować jako synonim jednorazowej pieluszki.
- 1986 - P&G opracowuje nowy rodzaj produktów do pielęgnacji włosów: szampon i odżywka w jednym.
- 1991 - P&G rozpoczyna działalność w Czechosłowacji, Rosji, na Węgrzech i w Polsce.
- 2005 - P&G ogłasza przejęcie koncernu
Gillette
.
Procter & Gamble jest jednym z największych przedsiębiorstw na świecie. Sprzedaje 40 kategorii produktów w ponad 180 krajach świata, posiada 60 fabryk na całym świecie oraz zatrudnia blisko 180 000 pracowników. Firma posiada 23 marki, których wartość rocznej sprzedaży (każdej z osobna, nie łączna), przekracza miliard dolarów . P&G znajduje się w grupie 10 największych firm amerykańskich i 30 światowych (wg The Business Week, Global 1000). Roczne nakłady na badania i rozwój nowych produktów przekraczają 1 miliard USD.
Od 2009 roku szefem przedsiębiorstwa jest Robert Macdonald.
Marki
Bardziej znane marki należące do koncernu to np.:
ACE | | Always | | Ariel | | Blend a Med | | Bold | | Bonux |
Braun | | Duracell | | Fairy | | Flash | | Gillette | | Head & Shoulders |
Ivory | | Lenor | | Max Factor | | Naturella | | Olay | | Old Spice |
Oral-B | | Pampers | | Pantene | | Pringles | | Shamtu | | Sweeper | | Tampax | | Vizir | | Wella |
Kontrowersje wokół przedsiębiorstwa
Testy na zwierzętach
Procter & Gamble było krytykowana przez kilka organizacji społecznych takich jak
People for the Ethical Treatment of Animals
, British Union for the Abolition of Vivisection, i In Defense of Animals za stosowanie na masową skalę testów swoich produktów na zwierzętach, zwłaszcza kosmetyków i dodatków do żywności. Krytyka spowodowała załamanie się sprzedaży przez przedsiębiorstwo jedzenia dla zwierząt pod marką Iams, które usiłowano wprowadzić na rynek w
1999
r.
Praktyki przy zatrudnianiu
Do końca lat '90 XX w. przedsiębiorstwo było bardzo zaangażowane w ruch "równych szans" dla zatrudnianych, starając się zwalczać nierówne traktowanie przy zatrudnianiu mniejszości - zwłaszcza samotnych matek i
homoseksualistów
. Było nawet zaangażowana w telewizyjnych i internetowych kampaniach reklamowych na rzecz równego traktowania homoseksualistów. Pod wpływem grup nacisku, takich jak w latach 2003-2005 American Family Association wycofała się z tych działań całkowicie.
Kontrowersje wokół logo
W latach '80 XX w. powstała wokół logo firmy
legenda miejska
, wg której stare logo firmy, było oparte na symbolice
satanistycznej
. Jako dowód na to stwierdzenie przytaczano cytaty z
Biblii
, m.in.
Apokalipsa
12:1:
- Potem wielki znak się ukazał na niebie: Niewiasta obleczona w słońce i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu
Jako, że stare logo P&G przedstawiało profil mężczyzny, skierowany ku księżycowi i otoczony 13. gwiazdami, niektórzy uznali, że jest to satanistyczna parafraza wcześniej cytowanego fragmentu Apokalipsy, która odpowiada analogicznemu fragmentowi z tzw.
Biblii Szatana
. Samo przedsiębiorstwo stanowczo zaprzeczało takiej interpretacji jego logo.
P&G toczyło nawet w tej sprawie szereg procesów sądowych o zniesławienie wytaczane zarówno osobom fizycznym jak i konkurencyjnym przedsiębiorstwom, co jednak, mimo ich wygrania, pogłębiło tylko jeszcze wiarę wielu ludzi w słuszność tej legendy. Jedna z szerzących się plotek głosiła, że firma rzekomo wytoczyła proces znanemu prezenterowi telewizyjnemu Philowi Donahue, który rzekomo miał w swoim "Saturday's Show" przeprowadzić wywiad z byłym prezesem zarządu P&G, w którym ten miał przyznać, że logo ma istotnie podtekst satanistyczny. W rzeczywistości jednak show Phila Donahue nie jest emitowany w soboty i nigdy, żaden były prezes P&G w tym programie nie uczestniczył. Niemniej jednak plotki te zmusiły w końcu przedsiębiorstwo do rezygnacji ze swojego dawnego logo i zamieniono je na stylizowane litery "P&G". Stare logo jest jednak nadal używane w krajach azjatyckich oraz są nim pieczętowane opakowania produktów w obrocie hurtowym.
Linki zewnętrzne