Port Rotterdam Haven van Rotterdam |
|
Położenie |
Holandia
Rotterdam
|
Typ portu | morski, handlowy |
Powierzchnia portu | 10 500
ha
|
Obroty ładunkowe (2008)
| 421,1 mln
ton
|
Maksymalne głębokość / zanurzenie | 24 / -
m
|
Strona portu
|
Port Rotterdam (
hol.
Haven van Rotterdam) – największy w
Europie
port morski
położony nad
Morzem Północnym
, w
delcie Renu i Mozy
. Znajduje się w
Rotterdamie
, w prowincji
Holandia Południowa
, w
Holandii
. Powierzchnia portu wynosi 105 km² — co czyni Rotterdam jednym z największych portów na świecie, który może przyjmować największe jednostki oceaniczne. Port Rotterdam jest uniwersalnym portem handlowym, w którym przeładowuje się wszystkie rodzaje towarów. W 2008 roku całkowity przeładunek portu wynosił ponad 421 mln
ton
. Największy udział miał wyładunek ropy naftowej (23,76%), a także przeładunek 9,66 mln kontenerów o łącznej pojemności 16,07 mln
TEU
. W latach 1962-1986 Rotterdam szczycił się tytułem najbardziej ruchliwego portu na świecie, następnie wyprzedziły go porty w
Singapurze
i
Szanghaju
.
Położenie
Zespół portowy jest położony w
delcie Renu i Mozy
i ciągnie się od centrum Rotterdamu pomiędzy kanałami i ramionami ujściowymi w kierunku zachodnim do
Morza Północnego
i Massvlakte, która jest najnowszą wybudowaną częścią portu w Rotterdamie. Całkowita powierzchnia zespołu portowego wynosi 10 500 ha. Port rozciąga się wzdłuż kanału Nieuwe Waterweg na czterdziestokilometrowym odcinku od miasta Rotterdam do Maasvlakte[1].
Przez port przebiega kilka głównych torów wodnych. Port składa się z kilkunastu kanałów i kilkudziesięciu basenów portowych. Można wyróżnić następujące części portu: historyczny port w centrum Rotterdamu, Delfshaven, zespół Maashaven/Rijnhaven/Feijenoord, porty Nieuw-Mathenesse; Waalhaven; Vondelingenplaat; Eemhaven; Botlek;
Europoort
.
Warunki nawigacyjne
Maksymalna głębokość w porcie wynosi 24 m[2]. Port Rotterdam ma możliwość przyjęcia największych statków świata — w tym celu pogłębiono tor wodny Eurogeul do głębokości 23 m i wydłużono do 57 km[3].
Nabrzeże EECV w Rotterdamie o głębokości 24 m jest jednym z dwóch na świecie (obok Terminal Marítimo de Ponta da Madeira w
Brazylii
), gdzie może wpłynąć największy na świecie masowiec
MS Berge Stahl
, który przy pełnym załadunku ma zanurzenie 23 m. Jednak ze względu na to, że pod stępką zostaje tylko jeden metr, masowiec ten może wpływać do portu tylko w określonych porach wyznaczonych przez pływy[4].
Działalność
Obroty ładunkowe w porcie Rotterdam (2008)[5]Grupy ładunków | Obroty [tys. ton] | % |
---|
Rudy | 44 001 | 10,45% |
Węgiel | 28 553 | 6,78% |
Masy rolne | 10 420 | 2,47% |
Inne suche masowce | 11 961 | 2,84% |
Ropa naftowa | 100 406 | 23,84% |
Przetwory naftowe | 58 576 | 13,91% |
Inne ciekłe masowce | 35 021 | 8,32% |
Kontenery | 106 999 | 25,41% |
Ro-ro
| 17 331 | 4,12% |
Inne ładunki | 7 830 | 1,86% |
Razem (Σ) | 421 098 | 100% |
W porcie w Rotterdamie rozładowuje się, załadowuje się i rozprowadza wszystkie rodzaje ładunków z użyciem różnych rodzajów transportu. Port Rotterdam posiada infrastrukturę do przeładunku chemikaliów, rud metali, ładunków ciekłych i suchych, pojazdów, mrożonych ładunków, żywności i kontenerów. W porcie działają firmy specjalizujące się w przeładunkach określonych grup towarów[6].
Całkowite obroty ładunkowe portu w Rotterdamie w 2008 roku wynosiły 421.098 tys. ton[5], a przeładunek kontenerów wynosił 16.071.498
TEU
[7]. Port wyładował 6.485.464 kontenerów, a załadował 3.174.167[7]. W porcie załadowuje się prawie trzykrotnie więcej niż rozładowuje towarów – w 2008 roku wyładowano 312.987 tys. ton, a rozładowano 108.111 tys. ton. Najwięcej, bo 100.068 tys. ton rozładowano
ropy naftowej
[5].
Port Rotterdam zajmuje się także przeładunkiem kontenerów ze statków oceanicznych na
statki fiderowe
, które płyną dalej do mniejszych portów europejskich[8]. W 2008 roku przeładowano 1809 kontenerów z/na fidery, a 4685 kontenerów zostało przeładowanych na ląd i barki śródlądowe[9].
Port posiada stocznię Keppel Verolme, zajmującą się produkcją jednostek o
nośności
do 500.000 DWT, w trzech suchych dokach, z których największy ma wymiary 405 x 90 m. Stocznia produkuje także
platformy wiertnicze
, jednostki
FPSO
oraz inne duże konstrukcje pływające[10]. Drugą stocznią jest DSR Pernis, która zajmuje się konserwacją i naprawą jednostek o nośności do 160.000 DWT[11].
W 2008 roku port był wyposażony w 103 żurawie do przeładunku kontenerów, jako pierwszy port morski poza Azją[12].
Komunikacja
Przeładunek na barki z masowca Zaira
Port jest położony w estuarium rzek
Ren
i
Moza
, dzięki czemu możliwe jest wykorzystanie dróg śródlądowych do centrum Europy. W roku 2007 otwarto bezpośrednie połączenie kolejowe do
Niemiec
zwane Betuweroute, o długości 160 km[13][14]. W 2008 roku z/na barki zostało przeładowanych 1413 kontenerów[9]. Statki fiderowe i mniejsze statki wodne łączą Rotterdam z 200 europejskimi portami. Port posiada bezpośrednie połączenie z głównymi obszarami przemysłowymi w północnej Europie. Biegnący z portu rurociąg jest wykorzystywany do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych i innych chemikaliów[13]. Przez port przebiegają dwie autostrady (A4, A15), które łączą port z europejską siecią autostrad i dróg. W 2008 roku na pociągi towarowe zostało przeładowanych 596 kontenerów, a 2676 kontenerów było przeładowanych z/na samochody ciężarowe[9].
Przypisy
- ↑
Port area
(
ang.
). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
- ↑
Port Description
(
ang.
). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
- ↑
Accessibility
(
ang.
). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
- ↑
RWS Noordzee: Ostrzeżenie nawigacyjne o przypływach
, (
niderl.
)
- ↑ 5,0 5,1 5,2
Throughput 2008
. Havenbedrijf Rotterdam N.V.. (
ang.
)
- ↑
Port Sectors
(
ang.
). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
- ↑ 7,0 7,1
Containers by classes of length 2008
. Havenbedrijf Rotterdam N.V.. (
ang.
)
- ↑
Port Rotterdam goni Hamburg
(
pol.
). Marinet.pl, 2006-05-04. [dostęp 2009-05-06].
- ↑ 9,0 9,1 9,2
Modal split containers 2008-2004
. Havenbedrijf Rotterdam N.V..
- ↑
Track records
(
ang.
). Keppel Verolme BV. [dostęp 2009-05-06].
- ↑
Introduction
(
ang.
). Damen Shiprepair Rotterdam BV. [dostęp 2009-05-06].
- ↑
More than 100 container cranes
(
ang.
). Havenbedrijf Rotterdam N.V., 2008-05-26. [dostęp 2009-05-06].
- ↑ 13,0 13,1
Hinterland Connections
(
ang.
). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
- ↑ Dutch Queen opens Betuweroute. w: Today's railways Europe. sierpień 2007, wydanie 140,
ISSN
1354-2753
, str. 8.(
ang.
)
Linki zewnętrzne