Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Port Rotterdam

Port Rotterdam

Na mapach: 51°53'N 4°17'E / 51.883, 4.283

Port Rotterdam
Haven van Rotterdam
Położenie   Holandia

Rotterdam

Typ portumorski, handlowy
Powierzchnia portu10 500 ha
Obroty ładunkowe (2008)
421,1 mln ton
Maksymalne głębokość / zanurzenie24 / - m
Strona portu

Port Rotterdam ( hol. Haven van Rotterdam) – największy w Europie port morski położony nad Morzem Północnym , w delcie Renu i Mozy . Znajduje się w Rotterdamie , w prowincji Holandia Południowa , w Holandii . Powierzchnia portu wynosi 105 km² — co czyni Rotterdam jednym z największych portów na świecie, który może przyjmować największe jednostki oceaniczne. Port Rotterdam jest uniwersalnym portem handlowym, w którym przeładowuje się wszystkie rodzaje towarów. W 2008 roku całkowity przeładunek portu wynosił ponad 421 mln ton . Największy udział miał wyładunek ropy naftowej (23,76%), a także przeładunek 9,66 mln kontenerów o łącznej pojemności 16,07 mln TEU . W latach 1962-1986 Rotterdam szczycił się tytułem najbardziej ruchliwego portu na świecie, następnie wyprzedziły go porty w Singapurze i Szanghaju .

Spis treści

Położenie

Zdjęcie portu z satelity


Zespół portowy jest położony w delcie Renu i Mozy i ciągnie się od centrum Rotterdamu pomiędzy kanałami i ramionami ujściowymi w kierunku zachodnim do Morza Północnego i Massvlakte, która jest najnowszą wybudowaną częścią portu w Rotterdamie. Całkowita powierzchnia zespołu portowego wynosi 10 500 ha. Port rozciąga się wzdłuż kanału Nieuwe Waterweg na czterdziestokilometrowym odcinku od miasta Rotterdam do Maasvlakte[1].

Przez port przebiega kilka głównych torów wodnych. Port składa się z kilkunastu kanałów i kilkudziesięciu basenów portowych. Można wyróżnić następujące części portu: historyczny port w centrum Rotterdamu, Delfshaven, zespół Maashaven/Rijnhaven/Feijenoord, porty Nieuw-Mathenesse; Waalhaven; Vondelingenplaat; Eemhaven; Botlek; Europoort .

Warunki nawigacyjne

Maksymalna głębokość w porcie wynosi 24 m[2]. Port Rotterdam ma możliwość przyjęcia największych statków świata — w tym celu pogłębiono tor wodny Eurogeul do głębokości 23 m i wydłużono do 57 km[3].

Nabrzeże EECV w Rotterdamie o głębokości 24 m jest jednym z dwóch na świecie (obok Terminal Marítimo de Ponta da Madeira w Brazylii ), gdzie może wpłynąć największy na świecie masowiec MS Berge Stahl , który przy pełnym załadunku ma zanurzenie 23 m. Jednak ze względu na to, że pod stępką zostaje tylko jeden metr, masowiec ten może wpływać do portu tylko w określonych porach wyznaczonych przez pływy[4].

Działalność

Obroty ładunkowe w porcie Rotterdam (2008)[5]
Grupy ładunkówObroty [tys. ton] %
Rudy44 00110,45%
Węgiel28 5536,78%
Masy rolne10 4202,47%
Inne suche masowce11 9612,84%
Ropa naftowa100 40623,84%
Przetwory naftowe58 57613,91%
Inne ciekłe masowce35 0218,32%
Kontenery106 99925,41%
Ro-ro 17 3314,12%
Inne ładunki7 8301,86%
Razem (Σ)421 098100%
Amazonehaven

W porcie w Rotterdamie rozładowuje się, załadowuje się i rozprowadza wszystkie rodzaje ładunków z użyciem różnych rodzajów transportu. Port Rotterdam posiada infrastrukturę do przeładunku chemikaliów, rud metali, ładunków ciekłych i suchych, pojazdów, mrożonych ładunków, żywności i kontenerów. W porcie działają firmy specjalizujące się w przeładunkach określonych grup towarów[6].

Całkowite obroty ładunkowe portu w Rotterdamie w 2008 roku wynosiły 421.098 tys. ton[5], a przeładunek kontenerów wynosił 16.071.498 TEU [7]. Port wyładował 6.485.464 kontenerów, a załadował 3.174.167[7]. W porcie załadowuje się prawie trzykrotnie więcej niż rozładowuje towarów – w 2008 roku wyładowano 312.987 tys. ton, a rozładowano 108.111 tys. ton. Najwięcej, bo 100.068 tys. ton rozładowano ropy naftowej [5].

Port Rotterdam zajmuje się także przeładunkiem kontenerów ze statków oceanicznych na statki fiderowe , które płyną dalej do mniejszych portów europejskich[8]. W 2008 roku przeładowano 1809 kontenerów z/na fidery, a 4685 kontenerów zostało przeładowanych na ląd i barki śródlądowe[9].

Port posiada stocznię Keppel Verolme, zajmującą się produkcją jednostek o nośności do 500.000 DWT, w trzech suchych dokach, z których największy ma wymiary 405 x 90 m. Stocznia produkuje także platformy wiertnicze , jednostki FPSO oraz inne duże konstrukcje pływające[10]. Drugą stocznią jest DSR Pernis, która zajmuje się konserwacją i naprawą jednostek o nośności do 160.000 DWT[11].

W 2008 roku port był wyposażony w 103 żurawie do przeładunku kontenerów, jako pierwszy port morski poza Azją[12].

Komunikacja

Przeładunek na barki z masowca Zaira

Port jest położony w estuarium rzek Ren i Moza , dzięki czemu możliwe jest wykorzystanie dróg śródlądowych do centrum Europy. W roku 2007 otwarto bezpośrednie połączenie kolejowe do Niemiec zwane Betuweroute, o długości 160 km[13][14]. W 2008 roku z/na barki zostało przeładowanych 1413 kontenerów[9]. Statki fiderowe i mniejsze statki wodne łączą Rotterdam z 200 europejskimi portami. Port posiada bezpośrednie połączenie z głównymi obszarami przemysłowymi w północnej Europie. Biegnący z portu rurociąg jest wykorzystywany do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych i innych chemikaliów[13]. Przez port przebiegają dwie autostrady (A4, A15), które łączą port z europejską siecią autostrad i dróg. W 2008 roku na pociągi towarowe zostało przeładowanych 596 kontenerów, a 2676 kontenerów było przeładowanych z/na samochody ciężarowe[9].

Przypisy

  1. Port area ( ang. ). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
  2. Port Description ( ang. ). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
  3. Accessibility ( ang. ). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
  4. RWS Noordzee: Ostrzeżenie nawigacyjne o przypływach , ( niderl. )
  5. 5,0 5,1 5,2 Throughput 2008 . Havenbedrijf Rotterdam N.V..  ( ang. )
  6. Port Sectors ( ang. ). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
  7. 7,0 7,1 Containers by classes of length 2008 . Havenbedrijf Rotterdam N.V..  ( ang. )
  8. Port Rotterdam goni Hamburg ( pol. ). Marinet.pl, 2006-05-04. [dostęp 2009-05-06].
  9. 9,0 9,1 9,2 Modal split containers 2008-2004 . Havenbedrijf Rotterdam N.V.. 
  10. Track records ( ang. ). Keppel Verolme BV. [dostęp 2009-05-06].
  11. Introduction ( ang. ). Damen Shiprepair Rotterdam BV. [dostęp 2009-05-06].
  12. More than 100 container cranes ( ang. ). Havenbedrijf Rotterdam N.V., 2008-05-26. [dostęp 2009-05-06].
  13. 13,0 13,1 Hinterland Connections ( ang. ). Havenbedrijf Rotterdam N.V.. [dostęp 2009-05-06].
  14. Dutch Queen opens Betuweroute. w: Today's railways Europe. sierpień 2007, wydanie 140, ISSN   1354-2753 , str. 8.( ang. )

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Port Rotterdam":

Ren ...

Tiumeń ...

Linköping ...

Brno ...

Uznam ...

Zygmunt III Waza ...

Historia Australii ...

1908 ...

Jezioro Mikołajskie ...

Jezioro Nidzkie ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Port Rotterdam":

221. Przemiany powojenne na bliskim i dalekim wschodzie (plansza 5) ...

230b Kryzysy ideologiczne, gospodarcze i społeczne w Polsce Ludowej (plansza 5) ...

045. Bremerhaven (plansza 18) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie