Yukio Mishima (
jap.
三島 由紀夫, Mishima Yukio), właściwie Kimitake Hiraoka (
jap.
平岡 公威, Hiraoka Kimitake, ur.
14 stycznia
1925
, zm.
25 listopada
1970
) –
japoński
prozaik
,
poeta
,
dramaturg
i
eseista
, uważany za jednego z najważniejszych japońskich pisarzy
XX wieku
.
Jego dorobek obejmuje ponad 40 powieści, tomów poezji, esejów oraz dramatów
nō
i
kabuki
. Wieloletni kandydat do literackiej
nagrody Nobla
.
Życiorys
Dzieciństwo
Urodził się w
1925
w
Tokio
w rodzinie dygnitarza rządowego.
Jako dziecko został na kilka lat odseparowany od rodziny przez swoją apodyktyczną babkę Natsuko. Spokrewniona z samurajską rodziną Natsuko była niezwykle wykształcona, czytała w oryginale francuską i niemiecką literaturę, uwielbiała teatr
kabuki
. Była też osobą niezwykle trudną w pożyciu, skrajnie wybuchową i zapalczywą, do tego schorowaną i nieustannie cierpiącą. Odcięła chłopca od kontaktów z rówieśnikami, wychowywał się samotnie, spotykając się jedynie z kuzynkami. Według wielu biografów Mishimy, Natsuko wywarła duży wpływ na jego twórczość i obsesje.
Młodość
W wieku 12 lat młody Hiraoka Kimitake powrócił na łono rodziny. Czytywał książki
Oscara Wilde
,
Rilkego
a także japońskich klasyków; podejmował też pierwsze własne próby pisania. Nie mógł znaleźć wspólnego języka z ojcem Azusą, który zwalczał jego "niemęskie" zainteresowanie literaturą i próbował go wychowywać w duchu wojskowej dyscypliny. Zbliżył się za to bardzo do matki Shizue, która pomagała mu ukrywać się z pasją pisarską przed ojcem i recenzowała jego pierwsze opowiadania.
Dzięki wpływom babki Natsuko, która wkrótce potem zmarła, posłano go w
1931
roku do prestiżowej szkoły
Gakushūin
, gdzie spędził sześć lat i nawiązał współpracę ze szkolnym stowarzyszeniem literackim. Zaowocowała ona w
1941
zaproszeniem do opublikowania debiutanckiego opowiadania Las w Rozkwicie (Hanazakari-no mori) w znanym magazynie literackim Bungei-bunka. Wtedy to Hiraoka przybrał swój literacki pseudonim Yukio Mishima, by nie narazić się ojcu. Opowiadanie ukazało się w formie książkowej w
1944
. Ojciec zgodził się w końcu na kontynuowanie kariery pisarskiej, ale wymusił na Mishimie podjęcie studiów prawniczych na uniwersytecie w
Tokio
.
Dorosłe życie
Na początku
1945
Mishima został powołany do służby wojskowej w
japońskiej
armii. Wobec perspektywy wysłania na front okłamał wojskowego lekarza, symulując gruźlicę i został odesłany do domu. Do końca życia wstydził się tej decyzji i uważał ją za życiowy błąd.
W
1946
poznał swojego późniejszego przyjaciela i mentora,
Yasunari'ego Kawabatę
, który po zapoznaniu się z kilkoma opowiadaniami rekomendował je do publikacji w czasopismach literackich. Kariera literacka Mishimy zaczęła nabierać rozpędu.
W
1947
Mishima ukończył z wyróżnieniem prawo i podjął pracę w Ministerstwie Finansów. Rok później zrezygnował z błyskotliwie zapowiadającej się kariery urzędniczej i postanowił utrzymywać się z pisania.
W
1949
ukazała się pierwsza wielka powieść Mishimy – Wyznania maski, będąca autobiograficzną opowieścią o młodym
homoseksualiście
, ukrywającym swoją orientację seksualną z obawy przed społecznym odrzuceniem. Książka odniosła ogromny sukces w Japonii, czyniąc 24-letniego pisarza literacką gwiazdą pierwszej wielkości. Kolejne powieści Mishimy spotykały się nieodmiennie z wielkim zainteresowaniem, były też od razu tłumaczone na języki obce. Oprócz powieści Mishima pisał też opowiadania, wiersze, eseje oraz dramaty
Nō
i
Kabuki
(Madame de Sade, Mój przyjaciel Hitler). Wielokrotnie podróżował za granicę, gdzie jego nazwisko także stało się głośne. Po opublikowaniu kolejnych powieści (m.in. Odgłos fal w
1954
roku, Złota Pagoda w
1956
roku) stał się jednym z najmocniejszych kandydatów do literackiej
nagrody Nobla
, ale uhonorowanie nią w
1968
Yasunari'ego Kawabatę
pogrzebało jego szanse.
Z biegiem lat pogłębiały się wyniesione z dzieciństwa obsesje Mishimy, zwłaszcza kult śmierci, fascynacja militaryzmem i pięknem ludzkiego ciała. W
1955
pisarz zaczął uprawiać
kulturystykę
(nie opuścił żadnego treningu przez ostatnie 15 lat swojego życia), ćwiczył także wyczynowo sztuki walki –
kendo
i
karate
. Mimo homoseksualnych skłonności wiązał się z kobietami (m.in z
Michiko Shoda
, późniejszą żoną cesarza
Akihito
), w
1958
ożenił się z Yoko Sugiyama i miał z nią córkę i syna. Zaczął aktywnie udzielać się w polityce. W
1967
odbył kompletny trening wojskowy w Japońskich Siłach Samoobrony, rok później wraz z patriotycznie nastawionymi studentami założył militarne stowarzyszenie Tatenokai i został jego przywódcą.
Śmierć
25 listopada
1970
Mishima wraz z czterema członkami Tatenokai dostał się do bazy dowództwa piechoty japońskich Sił Samoobrony w tokijskiej dzielnicy Ichigaya i zabarykadował się wraz z komendantem bazy, generałem Mashitą, w jego gabinecie. Po gorączkowych negocjacjach wyszedł na balkon i wygłosił do zgromadzonych pod nim żołnierzy płomienne przemówienie, będące protestem przeciw powojennemu statusowi
Japonii
i wezwaniem do zamachu stanu połączonego z przywróceniem cesarzowi jego dawnej pozycji. Ta przywołująca ducha samurajskiego kodeksu
bushido
mowa została jednak zagłuszona przez wojskowe helikoptery. Zrezygnowany Mishima popełnił przy pomocy swoich uczniów Masakatsu Mority i Hiroyasu Kogi rytualne samobójstwo –
seppuku
. Był to jeden z najbardziej wstrząsających gestów w historii nowożytnej
Japonii
.
Przed śmiercią zdążył ukończyć swoje największe dzieło – pisaną przez siedem lat
tetralogię
Hōjō no Umi (Płodne morze).
Nawiązaniem do śmierci Mishimy jest utwór Death and Night and Blood zespołu
The Stranglers
. Poświęcone są mu także m.in. album The Confession Of The Rose francuskiej grupy Lonsai Maikov[1], album Sole e Acciaio włoskiego barda Skolla i utwór Hagakure industrialnej grupy Turbund Sturmwerk z płyty Turbund Sturmwerk oraz Kwartet smyczkowy nr 3 "Mishima" P. Glassa
Dzieła (wybór)
- Kamen no Kokuhaku (Wyznania maski) (
1949
)
- Ai no Kawaki (Thirst for Love) (
1950
)
- Kinjiki (Forbidden Colours) (
1951
)
- Shiosai (Odgłos fal) (
1954
)
- Shiosai (Ballada o miłości) (
1956
)
- Kinkaku-ji (Złota Pagoda) (
1959
)
- Gogo no Eikō (Na uwięzi) (
1963
)
- Utage no Ato (After the Banquet) (
1963
)
- Hōjō no Umi (Płodne morze) (
1970
)
Teatr (wybór)
- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Tłumaczenia na polski
- Las w pełni kwiecia (Hanazakari-no mori) tłum. Beata Kubiak Ho-Chi, w:
Japonica
4/
1995
- Złota Pagoda (Kinkaku-ji) tłum. Anna Zielińska-Elliott, Warszawa, "Wilga"
1997
- Wyznania maski (Kamen no Kokuhaku) tłum. Beata Kubiak Ho-Chi, w:
Literatura na Świecie
5-6/
2003
(fragment)
- Na uwięzi. Ballada o miłości tłum.
Ariadna Demkowska-Bohdziewicz
, wyd. PIW
1972
- Wprowadzenie do Hagakure tłum. Beata Kubiak Ho-Chi, w: Estetyka japońska. Estetyka życia i piękno umierania. Antologia, t. 3, red. Krystyna Wilkoszewska, Kraków, Universitas
2005
- Zimny płomień (8 opowiadań) tłum. Henryk Lipszyc, posłowie Beata Kubiak Ho-Chi, wyd. Świat Książki, Warszawa
2008
Przypisy
Bibliografia
- Beata Kubiak Ho-Chi Mishima Yukio. Estetyka klasyczna w prozie i dramacie 1941-1960 Kraków, Universitas
2004
- Beata Kubiak Ho-Chi Zagadka Mishimy – niepublikowane listy Mishimy Yukio do
Kawabaty Yasunariego
w: Japonica Toruniensia, tom 2 – Język i kultura Japonii, Toruń
2001
- Beata Kubiak Ho-Chi Klasyczny świat Mishimy Yukio w: Estetyka transkulturowa, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków
2005
Zobacz też
Linki zewnętrzne