PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
PKP Szybka Kolej Miejska w TrójmieścieDwa składy
EW58
w
Gdańsku Stoczni
. Posiadają więcej drzwi oraz lepsze przyspieszenie od jednostek EN57/71 stanowiących podstawę taboru SKM Wnętrze odremontowanej jednostki
EN57
Szybka Kolej Miejska w
aglomeracji gdańskiej
– wydzielony system
kolei miejskiej
łączący
Gdańsk
,
Sopot
,
Gdynię
,
Rumię
,
Redę
oraz
Wejherowo
Tczew
i
Słupsk
. Jest jedynym w pełni wykształconym systemem SKM w
Polsce
. Obsługiwany przez spółkę PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.. Struktura własnościowa[1] - 56605 udziałów (52,36 %) posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów
- 1 udział (0,0009 %) posiada PKP S.A. z siedzibą w Warszawie
- 32000 udziałów (29,60 %) posiada województwo pomorskie
- 14000 udziałów (12,95 %) posiada Gmina Miasta Gdańska
- 3500 udziałów (3,24 %) posiada Gmina Miasta Sopotu
- 2000 udziałów (1,85 %) posiada Gmina Miasta Gdyni.
Spółka jest członkiem
Związku Pracodawców Kolejowych
. Częstotliwość kursowania pociągów w szczycie przewozowym wynosi ok. 10 minut, a poza szczytem 15 minut.
Taborem
wykorzystywanym na linii SKM są głównie składy
EN57
oraz
EN71
. W dni powszednie na trasę wyjeżdżają ponadto dwa składy
EW58
. Podstawowym fragmentem tras SKM jest
linia 250
Gdańsk Główny - Rumia, która biegnie równolegle do linii "dalekobieżnej"
202
Gdańsk Główny -
Stargard Szczeciński
. To właśnie linią 250 kursuje zdecydowana większość pociągów SKM. Wyjątkiem są połączenia o nazwie Sprinter, które korzystają z torów dla pociągów dalekobieżnych zatrzymując się w Trójmieście tylko na stacjach Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot, Gdynia Główna, Gdynia Chylonia. Oprócz połączeń na trasie
Gdańsk Główny
-
Wejherowo
, SKM na mniejszą skalę obsługiwał lub obsługuje inne miasta
województwa pomorskiego
i województw sąsiednich. Obecnie pociągi SKM kursują również do
Lęborka
,
Słupska
i
Tczewa
. W poprzednich latach spółka wykonywała kursy m.in. do
Malborka
,
Elbląga
,
Iławy
,
Smętowa
,
Laskowic Pomorskich
, a także na lokalnej trasie
Gdańsk Główny
–
Gdańsk Brzeźno
, wcześniej do
Gdańska Nowego Portu
. Kursowanie na tej trasie zawieszono z powodu nierentowności. W 2007 SKM w Trójmieście przewiozła 40,5 mln pasażerów, co stanowi ok. 16 % całego ruchu wewnątrz aglomeracji. W 2008 przewozi dziennie około 130 tys. pasażerów, co daje 47,5 mln pasażerów rocznie (19% całego ruchu wewnątrz Trójmiasta)[2]. Spółka notuje zyski rzędu 2,5 mln rocznie wraz z
subwencjami
. W trójmiejskiej SKM nie są honorowane żadne bilety okresowe ani jednorazowe innych spółek PKP S.A. Kolej honoruje za to chipowe bilety metropolitalne, obowiązujące we wszystkich środkach komunikacji publicznej aglomeracji trójmiejskiej. W
2007
na przystankach SKM uruchomiono nowoczesne automaty do wydawania biletów. Historia Początki kolei w GdańskuKolej dotarła do Gdańska 19 lipca 1852[3] w ramach budowy sieci połączeń Królewskich Kolei Wschodnich[4]. Początkowo kończyła się tu linia z Tczewa. Linia w stronę Sopotu i Wejherowa została zbudowana w 1859 i łączyła Stargard Szczeciński z Gdańskiem[5]. Obecnie są to linie
9
i
202
. Ponadto z Gdańska Wrzeszcza odchodziła linia do Starej Piły a stamtąd dalej do Kartuz, oraz sieć kolei wąskotorowych[6] W 1912 rozpoczęto budowę osobnych torów położonych wzdłuż linii kolejowej Gdańsk - Wejherowo, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego na odcinku Gdańsk Główny-Sopot. W tym celu dokonano rozbiórki szeregu położonych na planowanych torach lub w ich sąsiedztwie budynków oraz dokonano przebudowy stacji. Prace jednak przerwał wybuch pierwszej wojny światowej[3]. Kolej w Wolnym Mieście GdańskW Wolnym mieście Gdańsk połączenia kolejowe były realizowane przez Polskie Koleje Państwowe. Po II Wojnie Światowej początki SKM Powstanie SKMPodczas odbudowy
Gdańska
i
Gdyni
ze zniszczeń
wojennych
, wraz z odbudową
infrastruktury
portowej i stoczniowej, ze względu na słabość komunikacji miejskiej i sprzyjające warunki geograficzno-urbanistyczne, podjęto decyzję o stworzeniu linii
kolei miejskiej
łączącej
Trójmiasto
. W ramach
reparacji wojennych
z
Niemiec
dostarczono do Polski elektryczne wagony
berlińskiej
S-Bahn
, zasilane nietypowym na polskie warunki
napięciem
800 V
prądu stałego
, za pomocą tzw. trzeciej szyny. Tabor ten stanowiły ET165, ET166 i ET167, które zostały wycofane z Berlina, przed bombardowaniem. I znajdowały się na Dolnym Śląsku i Pomorzu[3]. Ze względu na nietypowość zasilania, wagony nie mogły zostać wykorzystane w
zelektryfikowanym
wcześniej
warszawskim
węźle kolejowym[7]. - wagony przeznaczono więc dla nowo budowanej linii w Trójmieście. Prace adaptacyjne przeprowadzono w
Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku
. Prace projektowe były nadzorowane przez wydzielone w
1947
z
Ministerstwa Komunikacji
Biuro Elektryfikacji Kolei. Pierwotny projekt SKM, opracowany przez prof. Romana Podolskiego, zakładał wykorzystanie istniejącego od
XIX
torowiska wspólnego z linią dalekobieżną. Do realizacji zatwierdzono jednak śmiały jak na ówczesne czasy projekt budowy wydzielonego torowiska dla kolei miejskiej na odcinku
Gdańsk Główny
-
Gdynia Główna
, opracowany przez Okręgową Dyrekcję Kolei Państwowych w Gdańsku, zarządzaną przez mgr inż. Zbigniewa Modlińskiego, późniejszego ministra komunikacji[3]. Pierwsza linia Gdańsk Główny-Gdańsk Nowy PortJako pierwszą do ruchu oddano lokalną linię
Gdańsk Główny
-
Gdańsk Nowy Port
, po której przed wojną kursowały pociągi z Pruszcza Gdańskiego przez Gdańsk Główny do Nowego Portu. Pomimo braku wykwalifikowanych kadr oraz problemów z zaopatrzeniem w urządzenia niezbędne do eksploatacji trakcji elektrycznej, linia rozpoczęła funkcjonowanie
4 marca
1951
. W początkowych miesiącach funkcjonowania linii wykorzystywane były
prostowniki
odzyskane z
łodzi podwodnych
. Zainstalowana sieć trakcyjna przygotowana była od razu do późniejszego przejścia na standardowe napięcie 3000 V. Druga linia Gdańsk Główny-Sopot
2 stycznia
1952
, uruchomiono regularne pociągi elektryczne na trasie do
Sopotu
, na odcinku od
stacji Wrzeszcz
na linii jednotorowej.
15 maja
1952 drugi tor sięgał
stacji Oliwa
, a
22 czerwca
ruch na całej ówczesnej linii odbywał się po obu torach. Aż do
1953
, ze względu na opóźnienia w dostawach
brytyjskiego
wyposażenia
podstacji elektrycznych
, odcinek ten zasilano z wykorzystaniem podstacji przeznaczonej dla
gdańskich tramwajów
, oraz elementów z odzysku, a także wypożyczonych. Przedłużenie linii do Gdyni GłównejDo
Gdyni Głównej
linię SKM przedłużono
22 lipca
1953
, lecz do
1 maja
1954
na odcinku od
stacji Orłowo
funkcjonował jeden tor. Także w 1953 powstał budynek elektrowozowni w Gdyni
Chyloni
, jednak elektryfikacja torów do elektrowozowni nastąpiła dopiero dwa lata później - do tego czasu do manewrów niezbędna była
lokomotywa parowa
. Przedłużenie linii do WejherowaDo stacji
Gdynia Chylonia
pociągi elektryczne kursowały od
15 stycznia
1956
, a do
Wejherowa
dotarły
31 grudnia
1957
. Na odcinku od Gdyni Głównej pociągi SKM nie miały już wydzielonego torowiska i korzystały z linii dalekobieżnej. Lata 60. XX wiekuW połowie
lat 60.
z usług SKM korzystało ponad 250 tys. osób dziennie. Problemem była ograniczona przepustowość linii, brak części zamiennych oraz malejąca liczba sprawnych poniemieckich składów dostosowanych do trakcji 800 V, których eksploatacja była przewidywana na 10 lat. W związku z tym podjęto decyzję o podziale trasy na dwa odcinki na przystanku
Gdynia Stocznia
. Odcinek do Wejherowa
20 października
1969
został przełączony na standardowe zasilanie 3000 V, dzięki czemu można było wprowadzić młodsze zestawy trakcyjne serii
EN57
, a starym pojazdom skrócić trasę o kilkanaście kilometrów. Wadą tego rozwiązania była konieczność przesiadki pasażerów na przystanku
Gdynia Stocznia
. Z kolei częstotliwość kursowania zwiększono dzięki zainstalowaniu w
1968
samoczynnej blokady liniowej
, umożliwiającej takt sięgający 3 minut. W
1970
rozbudowano ponadto podstacje elektryczne, aby obsłużyć większy ruch pociągów. Lata 70. XX wieku zmiana napięcia na 3000VStare poniemieckie wagony ostatecznie wycofano
19 grudnia
1976
wraz z unifikacją systemów zasilania na linii SKM. Do eksploatacji na całej linii weszły wtedy zestawy trakcyjne
EN57
oraz
EW58
, wykorzystywane do dnia dzisiejszego. Zmiana napięcia pochłonęła całą roczną produkcje EN57 z 1976. Obecnie stare składy SKM można zobaczyć: w Skansenie w Kościerzynie i na stacji Gdynia Cisowa Postojowa[8] Lata 80. XX wiekuWyświetlacz informujący ile minut pozostało do przyjazdu pociągu W
1981
zelektryfikowano odcinek wydzielonego torowiska pomiędzy
Gdynią Główną
a
Chylonią
, a ostatni jak dotąd odcinek wydzielony z sieci PKP - od Chyloni do
Rumi
oddano do użytku w
1985
. W
1988
wprowadzono Elektroniczny System Kontroli Ruchu Pociągów (ESKD), dzięki któremu informacje o ruchu pociągów są przekazywane do dyspozytora. System ten umożliwił również budowę wyświetlaczy informujących podróżnych ile orientacyjnie minut minie do przyjazdu pociągu z danego kierunku[9]. Lata 90. XX wiekuW latach 90. nastąpił spadek liczby pasażerów w trójmiejskiej SKM. Jednakże SKM nadal pozostała podstawowym środkiem transportu publicznego, zwłaszcza pomiędzy Gdańskiem a Gdynią[3]. 12 lutego 1993 do służby weszły dwie jednostki EW60 i pracowały do 2000, kiedy zostały odstawione do naprawy głównej. Jednakże zamiast wykonać naprawę dokonano
kanibalizacji
tych pojazdów wykorzystując wiele części do naprawy innych EZTów szczególnie EW58. W 2005 oba pojazdy bardzo niekompletne sprzedano Kolejom Mazowieckim[10].. 22 grudnia 1997 oddano do użytku przystanek Gdynia Cisowa, przez co wydłużono część relacji z Gdyni Chyloni do Gdyni Cisowej. Początek XXI wiekuAutomat do sprzedaży biletów - pulpit dotykowy 1 lipca 2001 powstała samodzielna spółka PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o, przejmując mienie, pracowników, zadania oraz tradycje Zakładu Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście[11] 15 grudnia 2002[12] lub w 2003 roku[13]. skrócono linię Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port, do przystanku Gdańsk Brzeźno. 24 czerwca 2005 ostatecznie zlikwidowano linię Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port. O 18:55 odjechał ostatni pociąg z Gdańska Brzeźna. Przyczyną likwidacji tej linii była niska frekwencja, spowodowana konkurencją ze strony komunikacji miejskiej, a zwłaszcza tramwajów linii 10, 13 i 15[13] W styczniu 2007 w Trójmiejskiej SKM pojawiły się pierwsze elektroniczne automaty do sprzedaży biletów SKM. Początkowo automaty zostały zainstalowane na stacjach Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Sopot, Gdynia Główna oraz przystankach Gdańsk Zaspa, Sopot Kamienny Potok. Automaty te, w przeciwieństwie do automatów sprzedających napoje, przyjmują zarówno monety jak i banknoty[14]. Obecnie na stacjach i przystankach SKM znajduje się 21 takich automatów. W listopadzie 2007 w ruchu zadebiutowały 4 odnowione w ramach SPOT EN57. Jednostki te zostały zmodernizowane przez
ZNTK "Mińsk Mazowiecki"
. Przebudowano też przystanek Sopot Kamienny Potok i Gdańsk Politechnika oraz stację Gdynia Główna i Gdańsk Oliwa. W ramach modernizacji wstawiono windy, wymieniono krawędzie peronowe i położono kostkę brukową. Na stacji Gdynia Główna dodatkowo zamiast schodów do głównej hali dworca zrobiono niezbyt strome podejście i postawiono zadaszenie na peronie. Euro 2012 i plan budowy nowej linii SKM w TrójmieścieSchemat tras wraz z planowaną rozbudową sieci W związku z ogłoszeniem planów przeprowadzenia
Euro 2012
w planowanym stadionie w Gdańsku
Letnicy
powstała koncepcja budowy drugiej linii kolei miejskiej pod roboczą nazwą Trójmiejska Kolej Metropolitalna, która miałaby za zadanie połączenie nowego stadionu poprzez reanimowaną trasę do
Nowego Portu
z odbudowaną
przedwojenną trasą do Kokoszek
, łącznie z przystankiem w
porcie lotniczym
, a dalej istniejącą trasą Gdynia -
Kościerzyna
aż do
lotniska w Kosakowie
, planowanego do wykorzystania w ruchu cywilnym. Opublikowana została informacja o możliwości przyznania przez rząd pół miliarda złotych na sfinansowanie nowej linii[15] Infrastruktura TaborW SKM jeżdzą Elektryczne Zespoły Trakcyjne serii EN57, EN71, EW58. Cztery EZT, EN57, zostały zmodernizowane w ramach SPOT.[16] ObecnySeria | Zdjęcie | Liczba członów | Liczba na SKM[17] | Początek służby na SKM | Liczba miejsc | Zasilanie | Producent |
EN57
| | 3 (r-s-r) | 45 | 1969 | 216[18] | 3000V | PaFaWag Wrocław |
EW58
| | 3 (s-d-s) | 7 | 1976 | 212 | 3000V | PaFaWag Wrocław |
EN71
| | 4 (r-s-s-r) | 13 | 1976 | 264 | 3000V | PaFaWag Wrocław |
DawnySeria | Ilość członów | Ilość na SKM | Lata w SKM | Ilość miejsc | Zasilanie | Producent |
EW90
(ET 165) | 2 (s+d) | 54 | 1951-76 | 119 | 800V | AEG, DMV, O&K, SSW |
EW91
(ET167) | 2 (s+d) | 20 | 1951-76 | 114 | 800V | AEG, DMV, O&K, SSW |
EW92
(ET166) | 2 (s+d) | 6 | 1951-76 | 114 | 800V | AEG, O&K, WEG, SSW |
EW60
| 3 (r+s+r) | 2 | 1992-2001 | 164 | 3000V | Pafawag |
Linie Obecne Tczew - SłupskStacja/Przystanek | Zdjęcie | Dzielnica | kilometr linii | Możliwość przesiadki |
---|
Tczew
| | | 296,249 km[19] | Pociągi dalekobieżne
Pociągi osobowe Autobusy miejskie: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 19 |
Miłobądz
| | | 302,795 km | |
Pszczółki
| | | 306,646 km | Pociągi osobowe |
Skowarcz
| | | 308,419 km | |
Różyny
| | | 311,699 km | |
Cieplewo
| | | 314,321 km | |
Pruszcz Gdański
| | | 317,123 km | pociągi osobowe
Autobusy miejskie: 205, 207, 209. |
Gdańsk Lipce
| | Lipce | 322,056 km | |
Gdańsk Orunia
| | Orunia | 324,538 km | Pociągi osobowe
Autobusy miejskie: 113, 151, 189, 205, 207, 209, 210, 232. |
Gdańsk Główny
| | Śródmieście | 327,741 km
0,08 km[20] | Pociągi dalekobieżne
Dworzec autobusowy Tramwaje: 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, Autobusy miejskie: 108, 112, 118, 120, 123, 130, 131, 151, 154, 161, 167, 168, 174, 175, 178, 184, 186, 189, 195, 205, 207, 209, 210, 213, 232, 254, 256, 275, 313, 367, 384, 525, 606[21] |
Gdańsk Stocznia
| | Aniołki/Młyniska | 1,04 km | Tramwaje 7, 8, 10[21] |
Gdańsk Politechnika
| | Aniołki/Wrzeszcz | 2,52 km | Tramwaje 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, Autobusy miejskie: 283[21] |
Gdańsk Wrzeszcz
| | Wrzeszcz | 4,18 km | Pociągi dalekobieżne
Dworzec autobusowy Autobusy miejskie: 110, 115, 116, 122, 124, 126, 129, 136, 142, 149, 157, 162, 164, 199, 262, 264[21] |
Gdańsk Zaspa
| | Wrzeszcz/Zaspa | 5,39 km | Autobusy miejskie 127, 188, 227[21] |
Gdańsk Przymorze-Uniwersytet
| | Oliwa/Przymorze | 6,983 km | Autobusy miejskie 122, 139, 149, 199[22] |
Gdańsk Oliwa
| | Oliwa | 8,08 km | pociągi dalekobieżne
Tramwaje 5, 11, 12 Autobusy miejskie: 117, 122, 127, 139, 143, 169, 171, 179, 199, 222, 622[21] |
Gdańsk Żabianka-AWFiS
| | Oliwa/Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia | 9,27 km | Autobusy miejskie: 148, 807 |
Sopot Wyścigi
| | Karlikowo, Świemirowo | 10,41 km | Autobusy miejskie: S, 117, 122, 181 Trolejbusy: 21, 31 |
Sopot
| | Śródmieście | 11,68 km | pociągi dalekobieżne Autobusy miejskie: S, 181 Trolejbusy: 21, 31 |
Sopot Kamienny Potok
| | Kamienny Potok | 13,555 km | Autobusy: 122,177,185,187,622,S Trolejbusy: 21,31 |
Gdynia Orłowo
| | Orłowo | 15,897 m | Pociągi osobowe Autobusy: S Trolejbusy 21,26,31 |
Gdynia Redłowo
| | Redłowo | 17,541 km | Autobusy: R,S,W,Z,121,152,172,180,192,510 Trolejbusy: 21,23,24,26,29,31 |
Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
| | Wzgórze Św. Maksymiliana, Śródmieście | 19,4 km | |
Gdynia Główna
| | Śródmieście | 20,992 km | Pociągi dalekobieżne,
Pociągi osobowe Dworzec autobusowy |
Gdynia Stocznia
| | Grabówek | 21,819 km | Autobusy: R,146,152 Trolejbusy: 23,24 |
Gdynia Grabówek
| | Leszczynki | 23,729 km | Autobusy: K,S,W,X,105,109,125,141 Trolejbusy: 20,21,22,25,26,27,28,29,30 |
Gdynia Leszczynki
| | Chylonia | 25,043 km | Trolejbusy: 20,22,27,28 |
Gdynia Chylonia
| | Chylonia | 26,172 km | pociągi dalekobieżne Trolejbusy: 20,22,27,28 Autobusy: 114,159,173 |
Gdynia Cisowa
| | Cisowa | 27,256 km | Trolejbusy: 20,22,25,27 | Autobusy: R | |
Gdynia Cisowa Elektrowozownia
| | Cisowa | 27,72 km | przystanek służbowy SKM |
Rumia Janowo
| | Janowo | 30,215 km | Autobus:173 | |
Rumia
| | | 31,793 km[23]
31,849km -zmiana kilometrażu | Autobusy miejskie: 9,J,R |
Reda
| | Marianowo | 35,536 km | Pociągi osobowe autobusy miejskie: 8,9,J |
Reda Pieleszewo
| | Pieleszewo | 38,204 km | Autobusy miejskie: 8,J |
Wejherowo Śmiechowo
| | Śmiechowo | 41,04 km | Autobusy miejskie: 1,8,16,J |
Wejherowo Nanice
| | Nanice | 42,893 km | Autobusy miejskie: 1,8,10,J, |
Wejherowo
| | Śródmieście | 43,995 km | Pociągi dalekobieżne
Dworzec autobusowy Autobusy miejskie: 2,4, nieopodal (ok. 150 m) 1,5,7,10,12 |
Gościcino Wejherowskie
| | | 48,608 km | Autobusy miejskie 3,7,10,12 |
Luzino
| | | 54,566 km | |
Strzebielino Morskie
| | | 59,411 km | |
Bożepole Wielkie
| | | 63,653 km | |
Godętowo
| | | 70,508 km | |
Lębork
| | Śródmieście, Centrum | 79,745 km | Pociągi dalekobieżne
Pociągi do Łeby Dworzec Autobusowy Autobusy miejskie: 1,4,5,6 |
Leśnice
| | | 85,65 km | |
Pogorzelice
| | | 87,814 km | |
Potęgowo
| | | 98,464 km | |
Głuszyno Pomorskie
| | | 103 km | |
Strzyżyno Słupskie
| | | 105,99 m | |
Damnica
| | | 112,654 km | |
Jezierzyce Słupskie
| | | 122,254 km | |
Słupsk
| | Śródmieście, Zatorze | 131,173 km | Pociągi dalekobieżne
pociągi do Ustki i Piły Autobusy miejskie ZTM Słupsk-linie nr:1,2,4,5,8,11,12,13,14,18,21
|
SprinterPociągi Sprinter zazwyczaj poruszają się po torach dalekobieżnych i zatrzymują się tylko na wybranych stacjach i przystankach osobowych. Podróż pomiędzy Gdańskiem Głównym a Gdynią Główną trwa 24 minuty przy 34 minutach w pozostałych pociągach SKM na tej trasie[24]. W pociągach tych honorowane są wyłączenie bilety na pociąg SKM. Taryfa jest taka sama jak przy pozostałych pociągach SKM. Dawne Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy PortLinia Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port to pierwsza linia SKM w Trójmieście. Linia powstała już w 1867[12] Linię zamknięto 24 czerwca 2005. Obecnie po części tej linii jeżdżą jeszcze pociągi towarowe. Stacja/Przystanek | Zdjęcie | Dzielnica | kilometr linii |
---|
Gdańsk Główny
| | Śródmieście | 0,140 km |
Gdańsk Stocznia
| | Aniołki | 1,043 km |
Gdańsk Nowe Szkoty
| | Wrzeszcz | 2,31 km |
Gdańsk Kolonia
| | Letnica, Wrzeszcz | 3,693 km |
Gdańsk Zaspa Towarowa
| | Brzeźno, Letnica, Wrzeszcz | 4,913km |
Gdańsk Brzeźno
| | Nowy Port | 6,498 km |
Gdańsk Nowy Port
| | Nowy Port | 7,205 km |
Elbląg-Gdańsk Główny (odcinek Elbląg-Tczew)Stacja/Przystanek | Zdjęcie | Dzielnica | kilometr linii |
---|
Elbląg
| | Śródmieście | 28,954km[25] |
Gronowo Elbląskie
| | | 18,702 km | Fiszewo | | | 14,295 km | Stare Pole | | | 10,995 km | Królewo Malborskie | | | 5,048 km |
Malbork
| | Centrum, Piaski I | 0,25 km Zmiana kilometraża 277,888km[26]
|
Malbork Kałdowo
| | Kałdowo | 279,611 km |
Stogi Malborskie
| | | 283,762 km |
Szymankowo
| | | 286,748 km |
Lisewo
| | | 293,825 km |
Tczew
[27] | | | 296,249 km |
Laskowice Pomorskie-Gdańsk Główny (odcinek Laskowice Pomorskie-Tczew)Stacja/Przystanek | Zdjęcie | Dzielnica | kilometr linii |
---|
Laskowice Pomorskie
| | | 422,552 km[28] | Warlubie | | | 438,565 km | Twarda Góra | | | 449,586 km |
Smętowo
| | | 457,25 km |
Majewo
| | | 463,404 km |
Morzeszczyn
| | | 467,34 km |
Kulice Tczewskie
| | | 472,106 km |
Pelplin
| | | 477,619 km | Subkowo | | | 485,155 km |
Czarlin
| | | 492,328 km |
Górki
| | | 497,077 km |
Tczew
[27] | | | 497,919 km |
Iława Główna - Gdańsk Główny Wejherowo-Żarnowiec Elektrownia JądrowaTrasa Wejherowo - Żarnowiec Elektrownia Jądrowa składała się z fragmentu linii Wejherowo - Garczegorze, wybudowanej na początku XX wieku, odbudowanej częściowo w latach 80. XX wieku i Rybno Kaszubskie - Żarnowiec - Elektrownia Jądrowa, wybudowanej specjalnie do obsługi budowanej
Elektrowni Jądrowej w Żarnowcu
. Linia powstała w czerwcu 1986 a pół roku później była zelektryfikowana. 30 maja 1992 zamknięto ruch pasażerski na odcinku Rybno - Żarnowiec Elektrownia Jądrowa 1 maja 2002 zamknięto ruch towarowy. Obecnie linia jest rozebrana. Ostani fragment tej trasy Wejherowo - Wejherowo Cementownia został zamknięty 17 listopada 2004. Elektrowozownia w Gdyni CisowejGdynia Cisowa jako stacja postojowa rozpoczęła swoją działalność pod koniec 1976, a jako zaplecze techniczne, wraz z elektrowozownią, od 1990. Zastąpiła dotychczasową lokomotywownię elektrycznych zespołów trakcyjnych w Gdyni Leszczynkach, dzieloną ze składami wagonowymi
PKP
. Stacja dysponuje grupą torów odstawczych, z semaforami wyjazdowymi skierowanymi w stronę przystanku osobowego Gdynia Cisowa i dalej Gdańska. Elektrowozownia dysponuje zapleczem technicznym w postaci hali z czterema kanałami krytymi o długości po 200 m każdy, na których mieszczą się po trzy rozczepione EZT serii EN57. Ponadto, przy grupie torów postojowych znajduje się jeszcze jeden, niekryty, kanał. Elektrowozownia posiada myjnię automatyczną i dwutorowy punkt czyszczenia składów. Funkcję pomocniczą w zakresie drobnych napraw oraz czyszczenia składów pełni także grupa torów odstawczych w Wejherowie z krytą, dwutorową halą. BiletyW pociągach SKM honorowane są wyłącznie bilety na pociąg SKM oraz bilety metropolitalne. Bilety komunikacji miejskich z Gdańska, Gdyni i Wejherowa oraz bilety innych przewoźników kolejowych nie są ważne (z wyjątkiem ofert "Wspólny przejazd: trzy pociągi - jeden bilet" oraz "Bilet miesięczny imienny na przejazd pociągami SKM i
Przewozów Regionalnych
"). Bilet metropolitalnyBilet metropolitalny jest to oferta Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Bilet w zależności od wybranej opcji ważny jest w pojazdach komunikacji miejskiej wybranego miasta (łącznie z liniami przekraczającymi granice miasta) lub dodatkowo w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście pomiędzy stacjami Cieplewo i Luzino włącznie[29]. Uprawnieni do ulgi 50% - kombatanci
- głuchoniemi
- emeryci i renciści
- dzieci w wieku 4-7 lat
- uczniowie
- studenci
- doktoranci
Automaty do sprzedaży biletówLista stacji i przystanków na których znajdują się automaty do sprzedaży biletów[30]. - Gdańsk Główny - przed wejściem na perony SKM oraz na peronie 4
- Gdańsk Politechnika - peron SKM
- Gdańsk Wrzeszcz - peron 2 SKM
- Gdańsk Zaspa - peron SKM
- Gdańsk Przymorze-Uniwersytet - peron SKM
- Gdańsk Oliwa - peron 2 SKM
- Gdańsk Żabianka-AWFiS - peron SKM
- Sopot Wyścigi - peron SKM
- Sopot - peron 1 SKM
- Sopot Kamienny Potok - peron SKM
- Gdynia Orłowo - peron 1 SKM
- Gdynia Redłowo peron SKM
- Gdynia Wzgórze św. Maks. - peron SKM
- Gdynia Główna - peron SKM
- Gdynia Stocznia - peron SKM
- Gdynia Chylonia - peron 1 SKM
- Gdynia Cisowa - peron SKM
- Rumia Janowo - peron SKM
- Rumia - peron 2 SKM
- Wejherowo - peron SKM
Promocje Szybkiej Kolei MiejskiejW SKM w Trójmieście są następujące promocje[31] Bilet czterech kolejnych weekendówBilet czterech kolejnych weekendów uprawnia do nieograniczonej ilości przejazdów pomiędzy wszystkimi stacjami danego odcinka. Bilet ten jest ważny tylko podczas weekendów tj. od 15.00 w piątek do 24.00 w niedziele. Bilet jest ważny przez 4 weekendy od daty wskazanej przez podróżnego podczas zakupu biletu. Bilet ten jest do nabycia tylko w kasach biletowych. W promocji nie są honorowane żadne ulgi (ani ustawowe ani handlowe). Bilety okresowe ze zniżką 33 %Promocja bilety okresowe ze zniżką 33 % jest przeznaczona dla firm, których pracownicy dojeżdżają SKM. Na podstawie umowy pomiędzy zakładem pracy a SKM w Trójmieście. Podstawą do korzystania z tej ulgi jest imienna legitymacja, która musi być okazana podczas kontroli biletów. Wspólny przejazd: trzy pociągi - jeden biletOferta wspólna z
Przewozami Regionalnymi
,
PKP Intercity
,
Kolejami Mazowieckimi
. Bilet jest ważny na przejazdach w dowolnej klasie (z tymże w pociągach SKM w Trójmieście jest tylko 2 klasa), na trasie nie przerwanej mającej przynajmniej 51 km długości. Podróż może się odbyć maksymalnie w pociągach 3 przewoźników. Bilet ten nie jest dostępny tylko w kasach biletowych. Przejazdy wycieczek szkolnych i innych grup zorganizowanychPromocja Przejazdy wycieczek szkolnych i innych grup zorganizowanych skierowana jest do grup zorganizowanych przez biura podróży, zakłady pracy, parafie, zrzeszenia, stowarzyszenia, szkoły, szkoły wyższe, placówki opiekuńcze itp. W przypadku grup zorganizowanych przez szkoły i szkoły wyższe ulga jest ważna tylko w czasie roku szkolnego (akademickiego). Grupa musi mieć przynajmniej 10 osób nie wliczając opiekunów (przewodników). Uczestnikom wycieczki przysługuje ulga 50 %, a opiekunom 100 % z tymże opiekunów może być maksymalnie trzech i nie więcej niż 1 na 10 płacących za przejazd uczestników (nie dotyczy wycieczek szkolnych, w których liczba opiekunów jest inna i jest ustalona na podstawie przepisów Ministerstwa Edukacji Narodowej). W celu zgłoszenia takiego przejazdu organizator musi wypełnić druk "Zgłoszenie przejazdu grupy" bądź "Zgłoszenie przejazdu wycieczki szkolnej". Druk można pobrać w kasach SKM bądź wydrukować ze strony SKM www.skm.pkp.pl. Bilet abonamentowy 8 biletów w cenie 7Bilet abonamentowy uprawnia do 8 przejazdów w cenie 7 biletów jednorazowych. Składa się z biletu zasadniczego i 7 biletów kuponów, które należy kasować w kolejności podanej na bilecie ostatnim kuponem jest bilet zasadniczy. Kupon oderwany od biletu zasadniczego jest nie ważny, można go oderwać dopiero po zakończeniu danej podróży. Bezpłatny przewóz wózkówW pociągach SKM można bezpłatnie przewozić wózki przeznaczone dla podróżującego w nim dziecka. Dla dziecka należy mieć bilet z odpowiednią zniżką (nawet tzw. bilet zerowy). Wózek nie może utrudniać podróży innym pasażerom. Nie może powodować uszkodzenia mienia SKM bądź innych podróżnych. Wózki powinny być przewożone w przedziałach dla podróżnych z większym bagażem ręcznym, przedziałach dla rowerów bądź w przedsionkach. Legitymacja senioraOferta skierowana dla osób, które ukończyły 60 rok życia. W celu uzyskania ulgi 50 % na bilety jednorazowe i okresowe podróżny powinien nabyć imienną legitymacje seniora (w cenie 75 zł) ważnej we wszystkich pociągach spółek PKP. Legitymacja jest ważna wraz z dokumentem stwierdzającym wiek. Legitymacja jest ważna przez rok od daty wskazanej przez nabywce. Legitymacje można wyrobić we wszystkich kasach SKM oraz niektórych kasach innych przewoźników. Bezpieczeństwo i skrajnia BepieczeństwoZmodernizowane w ramach SPOT składy EN57 oraz część zmodernizowanych w mniejszym stopniu jednostek posiada monitoring[32]. Monitoring został też zainstalowany na stacjach i części przystanków[33]. SKM w Trójmieście posiada również własne jednostki Straży Ochrony Kolei, które wraz z policją patrolują perony i pojazdy[34]. Skrajnia na linii kolejowej 250Linia kolejowa 250, na której zazwyczaj poruszają się składy SKM na trasie Gdańsk Główny-Rumia jest zaprojektowana i zbudowana z myślą o składach podmiejskich. Z tego względu łuki są bardziej ostre, skrajnia jest nieco mniejsza, a torowisko jest słabsze. Z tego względu po linii SKM nie mogą poruszać się ciężkie pociągi towarowe. Inne pociągi pasażerskie które w wyjątkowych sytuacjach, np. podczas remontów, jeżdżą po trasie podmiejskiej nie mogą osiągnąć dużej prędkości. Lista prezesów PKP SKM w Trójmieście Biura Obsługi Klienta i Siedziba SKMBiuro Obsługi Klienta SKM w
Gdyni
Na dworcach Gdańsk Główny i Gdynia Główna znajdują są biura obsługi klienta. Kompleks SKM mieści się pomiędzy przystankami:
Gdynia Cisowa
oraz
Rumia Janowo
; posiada dwa własne
przystanki służbowe
, jeden w kierunku
Gdyni Głównej
i
Gdańska
, drugi w kierunku
Rumi
i
Wejherowa
. SKM w KulturzePociąg SKM pojawia się w piosence o Wejherowie: | Jedzie pociąg elektryczny przez miedze Z Gdańska, Gdyni poprzez Rumię, przez Redę |
Peron podmiejski w Sopocie oraz jeden ze składów SKM jest scenerią teledysku do piosenki
Polska
zespołu
Kult
. Działalności pobocznePKP SKM w Trójmieście oprócz przewozów pasażerskich świadczy również inne usługi[17]. - udostępnianie dla przejazdów pociągów pasażerskich linii kolejowej nr 250.
- wypożyczanie posiadanego taboru.
- naprawy taboru kolejowego w swoich warsztatach.
- udzielanie miejsca na reklamy w gablotach na peronach, pociągach oraz reklamy całopociągowe.
- sprzedaży biletów innych firm w kasach i automatach.
Zobacz teżPrzypisy- ↑ Paulina Szumera:
Struktura własnościowa Spółki
. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, 2 lutego 2009. [dostęp 2 grudnia 2009].
- ↑
Zdążyć na EURO 2012
- ↑ 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Strona Oficjalna SKM:
skm
(
pol.
). [dostęp 28 stycznia 2009].
- ↑ Michał Jerczyński. Królewska Kolej Wschodnia - Jak powstała legenda. „Świat Kolei”. 7/2001, ss. 18-25. Łódź: Emi-pres.
ISSN
1234-5962
.
- ↑ Grzegorz Fey. Pierwsza Stacja w Gdyni. „Świat Kolei”. 8/2002, ss. 18-24. Łódź: Emi-pres.
ISSN
1234-5962
.
- ↑ Roman Witkowski. Koleje wąskotorowe na Żuławach Gdańskich (1). „Świat kolei”. 2/2007, ss. 18/2007. Łódź: Emi-press.
ISSN
1234-5962
.
- ↑ Bogdan Pokropiński. Tabor elektryczny warszawskiego węzła kolejowego w latach 1936-1946. „Koleje małe i duże”. 1/2008, ss. 56-65. Katowice: Apland.
ISSN
1641-117X
.
- ↑ Michał Tusk:
Zabytkowa kolejka w Trójmieście
. Gazeta.pl, 9 maja 2006. [dostęp 13 stycznia 2010].
- ↑ Maciej Górowski:
TRANSPORT SZYNOWY - Niezależna strona informacyjna
(
pol.
). [dostęp 10 lutego 2009].
- ↑ Maciej Kucharski. Zmodernizowane jednostki serii EW60. „Świat kolei”. 7/2007, ss. 20-23. Łódż: Emi-press.
ISSN
1234-5962
.
- ↑ Oficjalna Strona SKM w Trójmieście:
skm
(
pol.
). [dostęp 1 lutego 2009].
- ↑ 12,0 12,1 Jarosław Woźny i Marek Potocki(red.):
linia Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port
(
pol.
). [dostęp 23 stycznia 2009].
- ↑ 13,0 13,1 Paweł Wróblewski. Pożegnanie Linii do Gdańska Brzeźna. „Koleje Dawniej i dziś”. 6/2005, ss. 3-4. Warszawa: PPHU Mirage Hobby.
ISSN
1234-5962
.
- ↑ Paweł Wróblewski. Automaty biletowe SKM. „Świat kolei”. 2/2007, s. 5. Łódż: Emi-press.
ISSN
1733-1994
.
- ↑
Kasa na nową SKM
,
Gazeta Wyborcza
,
25 kwietnia
2007
- ↑ Błąd w : Błąd w składni elementu
<ref> . Brak tekstu w przypisie o nazwie KMiD22007 - ↑ 17,0 17,1 Szybko pewnie Bezpiecznie – ulotka SKM w Trójmieście.
- ↑ w wyniku modernizacji liczba miejsc ulegała zmianom
- ↑ kilometraż liczony od Warszawy Wschodniej
- ↑ Zmiana kilometrażu
- ↑ 21,0 21,1 21,2 21,3 21,4 21,5 ZTM Gdańsk:
Rozkłady jazdy ZTM - lista przystanków
(
pol.
). [dostęp 1 czerwca 2010].
- ↑ Tabliczki przystankowe
- ↑ Koniec linii podmiejskiej dalej linią dalekobieżną
- ↑ Regionalny rozkład jazdy pociągów województwo pomorskie. Gdynia: Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych w Gdyni, 2008.
- ↑ kilometraż liczony od Malborka
- ↑ kilometraż liczony od Warszawy
- ↑ 27,0 27,1 27,2 dalej pociągi SKM jechały trasą Tczew-Gdańsk Główny a potem dalej trasą Gdańsk Główny - Wejherowo
- ↑ kilometraż liczony od Chorzowa
- ↑ Bilet metropolitalny - ulotka Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
- ↑ Oficjalna Strona SKM w Trójmieście:
skm
(
pol.
). [dostęp 2 lutego 2009].
- ↑ Promocja Szybkiej Kolei Miejskiej - Ulotka SKM w Trójmieście
- ↑
Odmienione SKM-ki ruszają w trasę - Gdańsk, Gdynia, Sopot.htm
(
pol.
). [dostęp 19 lutego 2009].
- ↑ Paweł Rydzyński:
Kanar - kontrola biletów, skm, pkp, zkm, mzk - wiadomości
(
pol.
). [dostęp 19 lutego 2009].
- ↑
PKP SKM
(
pol.
). [dostęp 21 lutego 2009].
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście":
Brescia
...
Brno
...
Uznam
...
Okręg kowieński
...
Czarna Góra (Czeski Grzbiet)
...
Rdzeń przedłużony
...
Kowary
...
Przesieka (województwo dolnośląskie)
...
Jakuszyce
...
Mikołajki
...
Inne lekcje zawierające informacje o "PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście":
03 Dokumentacja pojazdu i uprawnienia policji (plansza 5)
...
11 LISTOPADA (plansza 1)
...
031. Düsseldorf - miasto ogrodów (plansza 7)
...
|