Douglas C-47 Skytrain (
ang
. "powietrzny pociąg"), znany także jako Dakota –
amerykański
samolot transportowy
bazujący na konstrukcji cywilnego samolotu pasażerskiego
Douglas DC-3
.
Historia
Po przystąpieniu USA do wojny część samolotów DC-3 zarekwirowano na potrzeby wojska. Na jego zamówienie rozpoczęto produkcję wersji transportowej C-47 z dużymi dwuczęściowymi drzwiami z lewej części kadłuba, wzmocnioną podłogą przedziału transportowego i kabiną przystosowaną do przewozu spadochroniarzy. Napęd samolotu stanowiły dwa silniki Pratt & Whitney R-1830-92 o mocy po 882 kW. Samolot mógł zabrać ładunek o masie do 4540 kg. W znacznie większej liczbie wyprodukowano wersję C-47a (5254 egz.), posiadały wzmocnioną podłogę w przedziale transportowym i instalację elektryczną o napięciu 24 V. Masowo produkowana była także wersja C-47B z silnikami wyposażonymi w dwustopniowe sprężarki do pobierania paliwa z dodatkowego zbiornika. Samoloty C-47 lotnictwo aliantów stosowało na wszystkich frontach II wojny światowej do celów transportowych, przewożenia spadochroniarzy, do misji specjalnych, holowania szybowców. Samoloty użyte zostały do zrzucenia spadochroniarzy nad Normandią, nad Holandią oraz zrzucały zaopatrzenie oddziałom w Ardenach.
W Wojsku Polskim
Z samolotem C-47 zetknęli się polscy piloci służący w dywizjonach lotniczych
RAF
. Z USA do ZSRR dostarczono 707 samolotów C-47. Samolot ten otrzymała 2. Samodzielna Eskadra Sztabowa, podlegająca bezpośrednio Dowództwu Lotnictwa
LWP
.
Użycie podczas II wojny światowej
W czasie
II wojny światowej
był to najpowszechniej używany samolot transportowy, wyprodukowano go wówczas w ponad 10 000 egzemplarzy. Samolotów tego typu używano do transportu żołnierzy i zaopatrzenia oraz operacji powietrzno-desantowych – zarówno do przewozu skoczków jak i holowania szybowców. Wariant powietrzno-desantowy używany był w Europie pod nazwą C-53 Skytrooper. W służbie brytyjskiej i w krajach
Wspólnoty Brytyjskiej
znany był jako Dakota lub Gooney bird (
albatros
).
Wnętrze samolotu (zdjęcie z okresu II wojny światowej)
Po zakończeniu wojny
Po zakończeniu II wojny światowej samoloty pozostały w służbie wojskowej - w
US Navy
znane były jako R4D-8. Także
USAF
korzystał z tych samolotów; w czasie
wojny wietnamskiej
używana była zmodyfikowana – uzbrojona wersja C-47
Douglas AC-47 Spooky
.