Islamizm to
ideologia
polityczna wywiedziona z
fundamentalizmu
islamskiego
. W islamizmie
islam
jest traktowany nie tylko jako religia, ale i jako całościowy system polityczny, który regulować powinien prawne, gospodarcze i społeczne aspekty funkcjonowania
państwa
w oparciu o literalną interpretację
Koranu
i
hadisów
. Celem islamizmu jest wprowadzenie
państwa wyznaniowego
, rządzonego zgodnie z zasadami prawa religijnego –
szariatu
.
Powszechna bieda i wiążące się z nią konflikty społeczne w krajach muzułmańskich w
XX wieku
spowodowały rozpowszechnienie w nich ruchów
socjalistycznych
. Jednak wraz z upadkiem
Związku Radzieckiego
wpływ lewicowych ideologii został znacznie ograniczony. Islamizm pozostał główną ideologią
rewolucyjną
w społeczeństwach muzułmańskich, a do jego umocnienia przyczynia się konflikt ze światem zachodnim, którego przejawem mają być między innymi (okupacja
Strefy Gazy
i
Zachodniego Brzegu Jordanu
przez
Izrael
a także
wojna z terroryzmem
).
Islam a islamizm
Część politologów zauważa, że pojęcie islamizmu jest nowym określeniem doktryny dominującej w islamie od jego powstania. W głównym nurcie islamu, zarówno w wersji sunnickiej jak i szyickiej, religia, państwo i prawo są nierozerwalnie ze sobą związane. Obowiązkiem wierzącego muzułmanina, wyraźnie wynikającym zarówno z Koranu jak i z tradycji (sunna), jest walka o zaprowadzenie państwa i prawa islamskiego na całym świecie. Inaczej niż w chrześcijaństwie, islam nie przewiduje rozdziału religii od państwa a każde działanie w celu separacji sfery religijnej i świeckiej ma charakter antyreligijny. W związku z tym islamizm jest we współczesnym islamie dominującym prądem politycznym i intelektualnym.
Według amerykańskiego politologa
Daniela Pipesa
islamizm stanowi jedną z trzech odpowiedzi świata islamskiego na wyzwania współczesności i dominację kultury zachodniej, obok sekularyzmu i reformizm.
W odczuciu islamistów muzułmanie zostali zdominowani przez Zachód, ponieważ nie są dobrymi muzułmanami. Stąd wniosek, że można odzyskać utraconą w przeszłości chwałę jedynie przez powrót na drogę tradycji, a można to osiągnąć tylko poprzez życie w pełni podporządkowane prawu Szariatu. Czyniąc starania w celu budowy drogi życia na czystym fundamencie praw Szariatu, islamiści usiłują odrzucić wszelkie aspekty wpływów Zachodu: obyczaje, filozofię, instytucje polityczne i wartości. "Lecz mimo tych wysiłków, dalej przyswajają sobie z Zachodu bardzo wiele, na nieskończenie liczne sposoby. Bo przecież potrzebują nowoczesnej technologii, szczególnie jej zastosowań militarnych i medycznych. Z drugiej strony, sami skłaniają się do nowoczesnego życia i przez to głębiej tkwią" - zauważa Pipes.
Zobacz też
Linki zewnętrzne