Eros (
gr.
Ἔρως) to w
mitologii greckiej
bóg
miłości i namiętności seksualnej. Grał na lutni podobnie jak Apollo.
Istnieją różne wersje co do jego pochodzenia: miał być on pierwszym z bogów, rówieśnikiem
Gai
, którego obecność musiała być konieczna do zrodzenia się pozostałych bogów, lub synem
Afrodyty
i
Aresa
oraz
Hermesa
. (Homoseksualizm obu bogów nie przeszkadzał w stworzeniu nowego boga). Przedstawiany był jako uskrzydlony piękny młodzieniec z łukiem i strzałą, którą godzi w zakochanych, by ich ze sobą złączyć. W czasach późniejszych przedstawiany jako pulchne niemowlę z łukiem i strzałami. Jego odpowiednikiem w
mitologii rzymskiej
jest
Amor
lub
Kupidyn
.
Od imienia Erosa pochodzi słowo
erotyka
.
Eros w literaturze greckiej
Słowo eros w literaturze greckiej było używane dwojako raz jako imię boga raz jako rzeczownik wyrażający pragnienie czegoś, czego się nie posiada.
Eros jako "pragnienie"
Takie rozumienie słowa eros wydaje się należeć do wcześniejszej tradycji niż to, w którym eros to imię
olimpijskiego boga
. U
Homera
’'ερος (eros) jest rzeczownikiem pospolitym, nie oznacza on osoby, lecz pragnienie posiadanie czegoś, czego się nie ma. Z tym pragnieniem wiąże się poczucie bólu spowodowane brakiem danej rzeczy. Dla
Hezjoda
eros to pramoc, bezosobowa siła. Rodzi się ona wraz z
Chaosem
i Ziemią
(Gają)
. Jest siłą przeciwstawną Chaosowi.
Eros jako imię
W literaturze greckiej z VII - VI w.p.n.e. eros to imię boga, któremu przypisywane są takie cechy jak: groźny, przebiegły, okrutny, co miało odzwierciedlenie także w innych dziedzinach sztuki, np. na malowidłach Eros bije zakochanego batem lub siekierą. W poezji, głównie za sprawą
Safony
, zaczęto mówić o podwójnej, bo słodko-gorzkiej sile Erosa. W późniejszym okresie postać Erosa ulega zmianie, jest on uznawany za pięknego, młodego, urodziwego i skrzydlatego boga, towarzysza
Afrodyty
. Z upływem wieków jego obraz staje się bardziej figlarny, jest on też coraz młodszy. Przyjmuje się, że to
Eurypides
jako pierwszy przypisał Erosowi łuk i strzałę jako jego atrybuty. Eros miał posiadać dwie strzały. Jedna niszczyła życie, druga dawała człowiekowi spokojne szczęście. Jeszcze później Eros zaczyna być opisywany jako syn Afrodyty, który często zaczepia innych bogów, płata im figle, za co często odbywa pokutę. W II w.n.e. Apelejusz pisze baśń o Amorze (Eros) i Psyche "Przemiany", wydaje się że baśń ta stanowi fundament współczesnego obrazu Erosa - Amora ze skrzydełkami i łukiem w ręku.
Eros w kosmogonii
Eros to pierwotna siła kosmiczna istniejąca od początku istnienia świata. Należy do grona bogów najstarszych wraz z
Gają
,
Chaosem
,
Tartarem
. Jest więc starszy od
Afrodyty
. Różni filozofowie komentowali jego działanie we
wszechświecie
. Dla przykładu, według
Empedoklesa
wszechświat to zmaganie się miłości (erosa) ze sporem. W V w.p.n.e.
Parmenides
pisze o "kosmicznym Erosie" jako mocy godzącej sprzeczności. Zaś
Eurypides
uważał Erosa za wszechmocnego.
Eros w "Uczcie" Platona
"Uczta"
Platona
jest dialogiem poświęconym Erosowi czyli
filozofii
. Na cześć Agatona, który po raz pierwszy wygrał we współzawodnictwie teatralnym, zostaje wydana uczta. Kilku z uczestników uczty zgadza się wygłosić krótką mowę wychwalającą Erosa. Biesiadnicy po kolei opowiadają kim (albo czym) jest ich zdaniem Eros. Dla Fajdrosa Eros jest najstarszym bogiem, który budzi pragnienie cnoty. Pauzaniasz mówi o dwóch Erosach: Erosie między kobietą i mężczyzną; oraz Erosie między dwoma mężczyznami, wywodzącemu się z Afrodyty niebiańskiej, a przez to o wiele doskonalszemu niż ów pierwszy. Arystofanes uważa, że ludzie nie wiedzą o prawdziwej potędze Erosa. Opowiada mit o tym jak przed wiekami na świecie żyły istoty trzech płci - męskiej, żeńskiej i androgynon (połączenie kobiety i mężczyzny, albo ludzi tej samej płci). Androgynoni mięli cztery ręce i cztery nogi oraz dwie głowy. Przekonani o swej sile zaatakowali bogów, aby zająć ich miejsce. Rozzłoszczony Zeus za karę porozcinał ich na pół. Od tej pory rozcięte połówki tęsknią za sobą, szukają się więc, żeby się zjednoczyć. Owo pragnienie i poszukiwanie całości to właśnie eros. Najważniejsza w całym dialogu jest jednak wypowiedź
Sokratesa
, za pośrednictwem którego
Platon
wygłasza własny pogląd na temat Erosa.
Sokrates
przytacza swoją rozmowę z
prorokinią
Diotymą. Mówi mu ona o prawdziwej naturze Erosa. Jest on synem Dostatku i
Biedy
, został poczęty w dzień urodzin
Afrodyty
, więc jest jej towarzyszem i sługą.
- Cechy Erosa jako syna Dostatku i Biedy:
- ubogi, bosy, bezdomny
- czatuje na to, co dobre i piękne
- mężny, wytrwały, gwałtowny, groźny
- nie jest ani śmiertelny ani nieśmiertelny
Eros pragnie piękna i dobra, a skoro go pragnie, to go nie posiada. Jest pośrodku między mądrością a nieuctwem. Jest więc
filozofem
. Bogowie nie filozofują, ponieważ mają mądrość, nieucy też nie filozofują, bo nie chcą zdobyć mądrości. Filozofują ci, którzy są między mądrością a nieuctwem (Eros). Filozofem nie jest ten, kto posiadł mądrość. Filozofowanie to samo kochanie mądrości, a nie jej posiadanie. Tak jak Eros znajduje się między nieśmiertelnością a byciem śmiertelnym, tak filozof jest między nieuctwem a posiadaniem mądrości, jest on miłośnikiem mądrości. Eros to
filozofia
, umiłowanie mądrości i pragnienie posiadania jej.
Bibliografia
Kubiak, Z., Afrodyta i Eros [w:] Mitologia Greków i Rzymian, Świat Książki, Warszawa, 2003.