|
Architektura barokowa we Flandrii
Architektura barokowa we FlandriiFasada kościoła św. Karola Boromeusza w Antwerpii Po podziale
Niderlandów
na niepodległą, położoną na północy,
Republikę Zjednoczonych Prowincji
i
Niderlandy Południowe
zależne od dworu
Habsburgów
utrwaliły się różnice w kształtowaniu się architektury na tym terenie
Europy
. Na jej odmienność ma także wpływ podział społeczeństwa na katolickie południe i protestancką północ. Po podziale Niderlandów na północy kształtuje się sztuka holenderska a na południu flamandzka. Architektura
flamandzka
wyrosła z
gotyckich
i
renesansowych
tradycji niderlandzkich. Rozwinęła się pod wpływem
włoskiego baroku
i
renesansu dekoracyjnego
. Widoczne jest także oddziaływanie zdobnictwa hiszpańskiego i francuskiego
rokoko
. W architekturze dominuje budownictwo sakralne. Są to przeważnie
trójnawowe
kościoły
w układzie podłużnym. W budownictwie świeckim raczej kontynuowane są tradycje renesansu. Największy rozkwit przeżywa architektura mieszczańska. Są to zazwyczaj domy cechowe o spokojnych elewacjach o wyraźnym podziale i bogatej dekoracji rzeźbiarskiej. Do najciekawszych należą budynki w
Brukseli
. Wśród architektów największe znaczenie osiągnęli: - Peter Huyssens – projektant
jezuickiego
kościoła św. Karola Boromeusza w
Antwerpii
(
1614
–
1621
) zrealizowany wraz z Fraçois’em Aguillon’em
- Jacob Francart (Jacques Francquart) – twórca rozebranego w ok. 1812 r. kościoła jezuitów w Brukseli (ok.
1606
), kościoła Augustianów w Brukseli (
1621
) i Beginek w Mechelen. W swoich prachach wzoruje się na wczesnym baroku rzymskim łącząc go z miejscowymi tradycjami architektury gotyckiej
- Wenceslas Coebergher (Wenzel Coebergher) - malarz i architekt, projektant kościoła Notre-Dame w Scherpenheuvel (Montaigu),
budowli o układzie centralnym
zwieńczonego
kopułą
(
1609
–
1621
); kościoła św. Augustyna w Antwerpii (
1615
)
- Lucas Faydherbe - rzeźbiarz i architekt, projektant kościoła NPMarii w
Mechelen
powstałego z przebudowy romańskiej budowli. W
1663
r. W środkową część bazyliki wkomponował kolistą nawę zwieńczoną kopułą (kościół Onze-Lieve-Vrouw van Hanswijk)
Swój udział w architekturze miał także
Rubens
. Jego prywatny dom został zaprojektowany przez samego malarza. Zaprojektował wnętrze i współtworzył fasadę jezuickiego kościoła św. Karola Boromeusza. Literatura- Tadeusz Broniewski, Historia architektury dla wszystkich, Wydawnictwo Ossolineum, 1990 r.
- Sztuka baroku, red. Rolf Toman, Kōln: Kōnemann 2000
- Sztuka Świata, t. 7, praca zbiorowa, Wydawnictwo Arkady, 1994 r.
- David Watkin, Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady 2006 r.
Zobacz też
Inne hasła zawierające informacje o "Architektura barokowa we Flandrii":
Pęcice
...
Mieszko II Lambert
...
Linköping
...
Sztuka
...
Brno
...
Klasztor w Pożajściu
...
Kopiec Kościuszki
...
Bernardo Bellotto
...
Zamek Chojnik
...
Sława (miasto)
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Architektura barokowa we Flandrii":
011. Cesarstwo Bizantyjskie (plansza 14)
...
213 Polska kultura, sztuka i nauka dwudziestolecia międzywojennego (plansza 12)
...
213 Polska kultura, sztuka i nauka dwudziestolecia międzywojennego (plansza 13)
...
|
|
|
|