Nabożeństwo protestanckie
Msza – w
chrześcijaństwie
porządek
celebracji liturgicznej
będącej odniesieniem do
Ostatniej Wieczerzy Jezusa
.
Słowo msza jest ściśle związane z celebracją w
tradycji łacińskiej
i słowami
diakona
kończącymi liturgię (Ite missa est). W tradycjach wschodnich, zarówno
prawosławnej
, jak i
katolickiej
, powszechniejszym jest termin
Boska liturgia
. Po
reformacji
, wspólnoty
protestanckie
początkowo używały terminu msza (→
Marcin Luter
, Msza niemiecka), ale ze względu na fakt, ze w Kościele katolickim słowo to stało się przez lata synonimem
sakramentu eucharystii
, którego dotychczasowe rozumienie zostało przez reformację odrzucone, wkrótce zastąpiły mszę innymi pojęciami (
Nabożeństwo główne
, Pamiątka Wieczerzy Pańskiej)[uwaga 1].
Etymologia
Słowo msza pochodzi – podobnie jak w
języku angielskim
Mass i
niemieckim
die Messe – od używanego od
IV w.
łacińskiego
określenia missa. Wśród badaczy nie ma zgody co do jego pierwotnego znaczenia, wymienia się następujące[1]:
- od rzymskiego zwyczaju rozwiązywania zgromadzenia (dimissio) - w tym kontekście słowo to pojawia się w formule kończącej celebrację: Ite, Missa est, czyli Idźcie, teraz następuje rozesłanie[2],
-
modlitwy
wysyłane ku
Bogu
(missae), składanie Bogu ofiary,
- specjalna czynność wykonywana przez osobę posłaną (być może latynizacja
hebrajskiego
missah).
Ustanowienie Eucharystii
Według doktryn ewangelickich i katolickiej
Eucharystia
została ustanowiona przez Jezusa Chrystusa podczas
Ostatniej Wieczerzy
spożytej z
Apostołami
w
Wielki Czwartek
[3]. W trakcie wieczerzy Chrystus łamał i rozdawał chleb ze słowami "Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje" (Mt 26,26). Po wieczerzy podał Apostołom kielich wypełniony winem ze słowami "Pijcie z niego wszyscy, bo to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów" (Mt 26,27-28). Równoległe opisy ustanowienia Eucharystii znajdują się w pozostałych
Ewangeliach
synoptycznych (Mk 14,22-24; Łk 22,19-20) oraz w 1 Kor 11, 24-26.
Chleb i wino jako ciało i krew Chrystusa
Według katolików, starokatolików i prawosławnych ofiarowane podczas mszy świętej chleb i wino zostają
przeistoczone
w ciało i krew Chrystusa. Postacie eucharystyczne nie uobecniają Chrystusa w sposób symboliczny, lecz
substancjalnie
, zachowując jedynie
przypadłości
chleba i wina.
Luteranie
natomiast uważają, że w wyniku konsekracji, pod postaciami chleba i wina jest realnie obecne ciało i krew Jezusa Chrystusa, chleb pozostaje jednak chlebem, a wino winem (
konsubstancjacja
).
Chrystus ustanawiając mszę powołał się wprost na przykład najwyższego kapłana
Melchizedeka
, który wg
Księgi Rodzaju
był królem
Salemu
i przywitał
Abrama
chlebem i winem. Ponieważ z
psalmu
110 wynika, że
Mesjasz
będzie Kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka, ustanowienie Eucharystii jest wypełnieniem przepowiedni mesjańskiej.
W języku
biblijnym
ciało i krew oznacza człowieka (jak w Mt 16, 17; 1 Kor 15, 50; Ekl 18, 30). Rozdzielenie ciała i krwi oznacza symbolicznie śmierć. Dlatego też chleb i wino są osobno konsekrowane i zmieniają się sakramentalnie w ciało i krew Chrystusa, który mówił o sobie, że Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem (J 6, 55).
Uczestnictwo we mszy
Powinność uczestnictwa
Katolicy są na mocy pierwszego z
przykazań kościelnych
[4] zobowiązani do uczestnictwa co
niedzielę
i święta nakazane przez Kościół we mszy. Powinność uczestnictwa we mszy według katolików i ewangelików wynika ponadto z 3. przykazania
Dekalogu
.
Uczestnictwo aktywne
Łacińskie określenie participatio actuosa, niezręcznie przełożone na język polski jako aktywne uczestnictwo, oznacza raczej świadome, uobecniające uczestnictwo. Realizuje się ono w słuchaniu słów Biblii, odpowiedziach mszalnych i
aklamacjach
, postawach i gestach. Szczególnie zaś realizuje się ono przez śpiew i muzykę. Ale przede wszystkim liczy się wewnętrzne kontemplowanie tajemnicy ofiary mszy świętej.
Porządek liturgiczny
Kościół łaciński
Na mocy
motu proprio
Summorum Pontificum
papieża
Benedykta XVI
w
Kościele katolickim obrządku łacińskiego
współistnieją dwie formy rytu rzymskiego:
zwyczajna (posoborowa)
oraz
nadzwyczajna (tzw. trydencka lub klasyczna
). Oprócz tych dwóch form rytu rzymskiego istnieje szereg innych
obrządków liturgicznych
, które wywodzą się z różnych Kościołów lokalnych czy też klasztorów różnych zgromadzeń zakonnych.
W każdym obrządku można wyróżnić część przygotowawczą (
Msza katechumenów
lub
Obrzędy wstępne
i
Liturgia Słowa
) oraz właściwe sprawowania ofiary (Msza wiernych lub
Liturgia eucharystyczna
i
Obrzędy końcowe
). Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii
Sacrosanctum concilium
podkreślił równą wartość obu tych części, niezwykle cennych dla życia chrześcijańskiego.
Cerkiew prawosławna i katolickie Kościoły wschodznie
Protestantyzm
Uwagi
Przypisy
- ↑
Bogusław Nadolski
: Liturgika. T. IV: Eucharystia
- ↑ por. ABC Chrześcijaństwa, wyd. Verbinum, Warszawa 1999, s. 162.
- ↑
Angelus.pl - Msza święta
- ↑ Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2005, s. 139. .
Linki zewnętrzne