Antyklerykalizm (od "anty" i
gr.
clericos, "mający władzę religijną") - ideologia społeczno-polityczna przeciwstawna, wroga wobec
klerykalizmu
, krytyczna wobec przywilejów lub władzy
kleru
i duchowieństwa (stąd nazwa) w przestrzeni publicznej poza miejscami kultu. Antyklerykalizm często mylnie utożsamiany jest z
ateizmem
.
Podstawą antyklerykalizmu jest sprzeciw wobec niektórych przejawów działalności duchowieństwa, a szerzej - instytucji wyznaniowych religijnych (w odróżnieniu od wierzeń i idei świeckich). Niezgoda na wpływ tych instytucji na pozareligijne życie społeczeństwa, napominanie lub ingerencję w sprawach dotyczących prawa.
Antyklerykalizm może występować z różnym nasileniem, w zależności od tego, na ile jest reprezentatywny dla społeczeństwa, i nawiązywać do różnych źródeł ideowych. Odnosi się do dowolnej instytucji religijnej, choć najczęściej pod tym terminem rozumiana jest krytyka klerykalizmu
chrześcijańskiego
.
Antyklerykalizm a ateizm
Antyklerykalizm nie jest postawą niechętną wobec
wiary
czy
religii
jako takiej. Może istnieć w połączeniu z
ateizmem
, ale również ze specyficzną formą religijności - oznacza on jedynie stosunek do działalności obdarzonych autorytetem hierarchów danej religii. Jest postawą krytyczną wobec działalności hierarchów danego związku wyznaniowego, najczęściej dominującego w danym państwie.
Sfery krytyki
Sprzeciw dotyczy, subiektywnie interpretowanych jako negatywne, wpływów hierarchów religijnych na zbyt luźno związane z religią i teologią dziedziny życia, takie jak
polityka
,
kultura
,
edukacja
i jest związany przede wszystkim z filozoficznymi i moralnymi podstawami determinującymi określone działania w tych dziedzinach. Jedynie sfery działalności socjalnej i
humanitarnej
wyjątkowo rzadko podlegają antyklerykalnej krytyce.
Antyklerykalizm krytykuje m.in.:
- łączenie religii z polityką (np. rozpoczynanie oficjalnych uroczystości państwowych od nabożeństwa lub modlitwy, święcenie przez osoby duchowne gmachów urzędów i innych państwowych obiektów);
- obecność religii w państwowych instytucjach (np. prowadzenie przez duchowych działalności religijnej w ramach państwowych instytucji, takich jak: szkoły publiczne [państwowe i prywatne], siły zbrojne itd.);
- nierówne (łagodniejsze) traktowanie instytucji wyznaniowych przez system prawny państwa (np. zwolnienia podatkowe, możliwość dostępu do
mediów
publicznych, prawo do umieszczania symboli religijnych w szkolnych salach lekcyjnych i środkach komunikacji publicznej);
- prezentowanie symboliki religijnej poza miejscami kultu (noszenie poświęconego medalu lub krzyża na szyi przez katolików,
burki
przez muzułmanki,
jarmułki
przez żydów, chodzenie osób duchownych w strojach religijnych)
Antyklerykalizm jako postawa etyczna
Postawa antyklerykalna występuje też jako wybór etyczny i moralny, ugruntowane argumentami filozoficznymi i światopoglądowymi. Padają tu argumenty na temat poszanowania godności osób innej wiary na równi z niewierzącymi. Jest to wyraz sprzeciwu wobec patologii, które często towarzyszą wszelkim formom faworyzowania wybranych grup społecznych czy instytucji.
Historia
Historia antyklerykalizmu wywodzi się z filozofii
oświecenia
i wiąże się z
racjonalizmem
oraz rozdziałem religii i sztuki od nauki.
Rewolucja francuska
przyniosła sukces antyklerykalizmu i spowodowała powstanie świeckiej
republiki
we
Francji
wraz z nowymi prawami, w tym, do czego do dzisiaj nigdzie indziej nie doszło, wpisanie zasady laickości do
Konstytucji
. W czasie
restauracji
Kościół stopniowo wzmacniał swą pozycję sprzed rewolucji, potępiał marginalizowanie swej roli, a
papież Pius IX
w
1864
r. opublikował słynny
Syllabus Errorum
, co spowodowało gwałtowny wzrost antyklerykalizmu wśród
masonerii
i
wolnomyślicieli
we Francji,
Belgii
,
Hiszpanii
i
Włoszech
.
Następne rządy republikańskie we Francji przyczyniły się do odsunięcia Kościoła od wpływu na sprawy państwa, ostateczny rozdział nastąpił w wyniku zerwania stosunków dyplomatycznych Francji z
Watykanem
. Ustawa z 9 grudnia
1905
wprowadziła rozdział Kościoła i państwa oraz państwowe szkolnictwo skrajnie
laickie
, a wzmocnienie regulacji i kontroli państwowej nad szkolnictwem katolickim. Od 1944 roku w wyniku swej klęski
III Rzeszy
w
II wojnie światowej
,
Alzacja
i
Lotaryngia
znalazły się w granicach
Francji
, lecz mimo tego nie są one objęte doktrynami laickimi.
Od II połowy XIX wieku antyklerykalne nurty upowszechniały się także wśród niektórych warstw społecznych w pozostałych państwach katolickich (zwłaszcza w północnej i zachodniej Hiszpanii), a także w niektórych państwach latynoamerykańskich. W I połowie XX wieku w niektórych z nich doprowadziły one na wzór francuski do laickich ustrojów i rozdziału Kościoła od państwa, jak np. w
Portugalii
(1910)[1],
Rosji radzieckiej
(1917),
Meksyku
(1917),
Urugwaju
(1917) czy Hiszpanii (1931). W krajach tych antyklerykalizm przyjął formę ateizacji sfery publicznej.
W większości państw o tradycji
protestanckiej
antyklerykalizm nie występuje tak silnie jak w katolickiej niegdyś Francji, prawdopodobnie dlatego, że w tych krajach znacznie wcześniej rozpoczął się proces
sekularyzacji
.
Z inicjatywy antyklerykalnego tygodnika
Fakty i Mity
oraz
Antyklerykalnej Partii Postępu RACJA
(obecnie
RACJA Polskiej Lewicy
) dzień
8 sierpnia
obchodzony jest przez polskich antyklerykałów jako Dzień Antyklerykała. Dzień ten został wybrany przez APPR, na pamiątkę powstania tej partii.
Zobacz też
Przypisy