Astrologia (
gr.
αστρολογία astrología = άστρον ástron + λόγος lógos, ’nauka o gwiazdach’) – badanie położenia ciał niebieskich przy założeniu, że istnieje korelacja między zjawiskami na
niebie
a losem poszczególnych ludzi i wydarzeniami na
Ziemi
.
Astralistyka postuluje, że we wszystkich kulturach świata zjawiska
meteorologiczne
, astralne, kosmiczne wywierają na ludzi przemożny wpływ, człowiek uważa je za znaczące lub decydujące o jego losie.
Od astrologii odróżnia się
astrolatrię
, czyli kult
gwiazd
i
planet
, uważanych za demony, bóstwa lub ich siedziby.
Historia astrologii
W starożytności nie występowało rozróżnienie pomiędzy
astronomią
a astrologią w dzisiejszym rozumieniu tych pojęć. Astrologia była wówczas wyżej ceniona jako nauka, astronomia była jedynie jej nauką pomocniczą.
Mikołaj Kopernik
we wstępie do swojego epokowego dzieła "O obrotach" pisze o "Nauce, którzy jedni zowią astrologią, inni astronomią, a wielu spośród starożytnych szczytem matematyki". Dopiero usunięcie w XVIII w. katedr astrologii na uniwersytetach (m.in. na
UJ
) zepchnęło ją do roli gazetowej
pseudonauki
. Dotąd była uważana często za ukoronowanie wszelkiej wiedzy[].
Astrologii używano przede wszystkim do prognozowania pogody oraz wyznaczania szczęśliwych dni. Większe przepowiednie, jeśli były trafne, przynosiły sławę i bogactwo. Nietrafione niejednokrotnie kończyły się śmiercią astrologa. Stąd astrolodzy dbali o to by były dostatecznie niejasne i pozostawiające jak największą możliwość interpretacji.
Pierwotnie uważano, że ciała niebieskie reprezentują na niebie władców ziemskich. W pierwszym tysiącleciu przed n.e. ugruntował się pogląd związany z
wróżbiarstwem
, że indywidualne losy władców mogą być odczytane z położenia ciał niebieskich. Powstał
zodiak
.
- W
Mezopotamii
Sumerowie
ok. 2. tysiąclecia przed n.e., bazując na obserwacjach astronomicznych, stworzyli świątynię schodkową wykorzystując budowlę wieżową
zikkurat
(zigurat) w
Ur
(Uruk). Jej siedem kondygnacji symbolizowało 7 (
liczba magiczna
) wówczas znanych ciał niebieskich, wędrujących na tle tak zwanych gwiazd stałych. Są to:
Księżyc
,
Słońce
,
Wenus
,
Merkury
,
Mars
,
Jowisz
i
Saturn
. Taka świątynia miała umożliwiać kapłanom kontakt z siłami nadprzyrodzonymi. Gwiazdozbiory zostały wyodrębnione i nazwane, niebo podzielono na trzy sfery, był znany syderalny Księżycowy pas zodiakalny. Wierzono, że ruch ciał niebieskich odbywa się pod wpływem bóstw. Prognozy astrologiczne dotyczyły królów, władców, a więc były związane z losami narodów.
- W
Egipcie
– od 2778 roku przed n.e.[] posługiwano się kalendarzem najdokładniejszym w starożytności. Rozpoznano rzekome powiązanie spodziewanego przyboru
Nilu
ze wschodem gwiazdy
Syriusz
. Wiele prognoz politycznych starano się wyprowadzić z położenia tej gwiazdy. Od Chaldejczyków skomplikowana wiedza astrologiczna dotarła do kapłanów
Thota
, który był uważany za bóstwo
Księżyca
. Powstał wtedy
zodiak egipski
.
- W
Ameryce
–
Aztekowie
i
Majowie
stworzyli 260-dniowy kalendarz księżycowy służący do obliczania terminów świąt religijnych. Rozplanowanie
inkaskiego
miasta
Cuzco
także wykazuje pewne związki z pasem zodiakalnym.
- W
Chinach
–
cesarz
był czczony jako przedstawiciel nieba. Astrologia chińska stworzyła 28-dniowy kalendarz księżycowy oraz wyodrębniła pas zodiakalny. Chińscy astrolodzy obserwowali już przed n.e.
kometę Halleya
, a od
28 roku p.n.e.
plamy na Słońcu. Powstał wtedy
zodiak chiński
.
-
Indiach
– w trzecim tysiącleciu p.n.e. miała miejsce bitwa na polu
Kurukszetra
, którą opisuje
Mahabharata
. Już w tym czasie w zaawansowanym stopniu powszechne były rytuały religijne związane ściśle z pozycją planet w Zodiaku. Pisma te zawierają także opisy powiązań obserwacji astronomicznych z systemem filozoficznym i obrzędami religijnymi, w tym również z
reinkarnacją
.
Astrologia wedyjska
, zwana w języku hinduskim
dźjotisz
, była uważana za najwyższy stopień wiedzy. Kanony dźjotisz mówią o tym, że
Wisznu
wcielił się w każdą z planet aby nagrodzić lub ukarać ludzi żyjących we wszechświecie za ich pobożne lub grzeszne czynności, czyli zgodnie z ich
karmą
. W przeciwieństwie do astrologii zachodniej, która jest oparta na tropikalnym zodiaku, wedyjski system astrologiczny (
jyotish
, czytaj:
dźjotisz
) bierze pod uwagę gwiezdną (rzeczywistą) pozycję
grahas
(planet). Różnica w wartości położenia planet w tych dwóch odniesieniach do Zodiaku to
Ayanamsa
, spowodowana jest
precesją
, zmianą położenia osi Ziemi w ruchu obrotowym. W
Indiach
większą rolę przypisuje się położeniu
Księżyca
w
Nakszatrach
, niż
Słońca
w znakach
Zodiaku
.
- W
Europie
– około 2000 p.n.e. powszechnie znana potężna budowla
megalityczna
(
kromlech
)
Stonehenge
była prawdopodobnie miejscem kultu, związanym z obserwacjami ciał niebieskich, przede wszystkim Słońca i Księżyca. Powstał
zodiak celtycki
. W
Starożytnej Grecji
dopiero Simplikios wprowadził rozróżnienie pomiędzy astrologią ('dawniejszą'), a astronomią. Grecy przejęli od Babilończyków pojęcie planet, jednak Słońce traktowali jako najważniejsze. Po włączeniu Grecji do cesarstwa rzymskiego astrologia znajduje odbicie w
alchemii
,
gnozie
,
manicheizmie
.
Chrześcijaństwo
, opierając się na
Biblii
, potępiało wszelkie wróżbiarstwo, w tym przekonania Chaldejczyków i astrologię.
Tertulian
(Tertullianus) ostrzega przed astrologią.
Ze okresu średniowiecza zachowały się nieliczne księgi astrologiczne, na przykład rękopis nr 3731 z
1431
roku z kolekcji Harleian – jest to zbiór rękopisów w
Muzeum Brytyjskim
zgromadzony przez
Roberta Harleya
i jego syna Edwarda w początku XVIII wieku.
W
renesansie
nastąpił ponowny rozwój astrologii jako kontynuacja tradycji hellenistycznych. Wielcy astronomowie często zajmowali się astrologią (
Kopernik
,
Tycho de Brahe
,
Galileusz
,
Johannes Kepler
), uważali jednak taką działalność za niegodną astronoma. Aż do XIX w. astrologia zachowuje swe znaczenie w najwyższych warstwach społecznych.
Astrologia nazywana jest czasem "wiedzą królewską". Królewskość jej bierze się jednak nie od wyższości nad innymi dziedzinami, lecz z historycznych zaszłości. Od początku bowiem nielicznych wówczas astrologów można było znaleźć tylko na dworach królów i władców.
Niektóre symbole
masońskie
odwołują się do astrologii.
Bardzo ważną rolę astrologia odgrywa w
antropozofii
Rudolfa Steinera
, który uważał astrologię za naukę. Astrologię cenił także
Carl Gustav Jung
[].
Teoria
Nie istnieje jeden spójny system astrologiczny. Można jednak wyróżnić pewne stałe cechy wielu jej odmian. W astrologii znaczenie mają wszystkie znane planety
Układu Słonecznego
oraz
Słońce
i
Księżyc
, znaczenia mają także tzw. domy, których jest dwanaście. Każdy obiekt w określonym czasie znajduje się w jakimś znaku zodiaku. Dlatego horoskop każdego człowieka jest bardzo indywidualny i rzadko zdarza się, aby ktoś miał większość planet w jednym znaku. Każda planeta włada jakimś znakiem zodiaku lub dwoma znakami, więc dana planeta najłatwiej wyraża się, gdy znajduje się w takim znaku. Powszechnie przyjmuje się, że najważniejsze jest Słońce, u kobiet wielkie znaczenie ma położenie Księżyca, niektórzy astrolodzy za najważniejszy uznają
ascendent
, który jest początkiem pierwszego domu i zmienia się codziennie co dwie godziny; znaczenie, w szczególności związek z pracą, obecnością w społeczności i sukcesem zawodowym ma także medium coeli. Dlatego do określenia horoskopu konkretnej osoby niezbędna jest data i dokładna godzina z minutami, a także miejsce urodzenia. Horoskop każdego człowieka jest całkowicie indywidualny, gdyż fizycznie niemożliwe jest, by w tym samym miejscu i czasie urodziły się dwie osoby. W astrologii występują cztery żywioły, żywioł powtarza się zawsze co trzy znaki. Pierwszym żywiołem, gdyż od niego zaczyna się rok astrologiczny, jest
ogień
, do którego zalicza się po kolei znak Barana, Lwa i Strzelca, później następuje żywioł ziemi, do którego zalicza się Byka, Pannę i Koziorożca, następnie żywioł powietrza, do którego zalicza się Bliźnięta, Wagę i Wodnika, potem żywioł wody, do którego zalicza się Raka, Skorpiona i Ryby. Znaki zodiaku dzieli się również na trzy jakości w taki sposób, że żywioł i jakość jednoznacznie identyfikują dany znak. Te trzy jakości to kardynalna (do której należą Baran, Rak, Waga i Koziorożec), stała (do której należą Byk, Lew, Skorpion i Wodnik) oraz zmienna (do której należą Bliźnięta, Panna, Strzelec i Ryby).
Współczesna astrologia
Horoskopy w
mass mediach
, a zwłaszcza w popularnych tygodnikach nie stanowią według profesjonalnych astrologów większej wartości, ponieważ każda osoba posiada unikalny układ ze względu na czas i miejsce urodzenia. Nawet
bliźnięta
, urodzone w małym odstępie czau posiadają indywidualne diagramy, które można różnie interpretować.
Astrologia wpływa czasami na politykę (z rad astrologów korzystali m.in.
Adolf Hitler
i
Ronald Reagan
).
Z drugiej jednak strony, astrologia jest uznawana za
pseudonaukę
i z tego tytułu podlega marginalizacji w życiu publicznym. Współcześni, zachodni astrolodzy w mniejszym stopniu zajmują się w związku z tym prognozowaniem wydarzeń, a większy nacisk kładą na analizę
osobowości
, jako pewnego rodzaju doradcy życiowi. Astrolodzy indyjscy biorą pod uwagę nawet możliwość reinkarnacji, co za tym idzie, jej rzutowanie na brzebieg życia w obecnym wcieleniu.
W dniu
równonocy wiosennej
, zazwyczaj 20 lub 21 marca, obchodzony jest
Międzynarodowy Dzień Astrologii
(głównie w Stanach Zjednoczonych). Data ta związana jest z wejściem
Słońca
do
znaku
Barana
, co w astrologii jest uważane za początek nowego roku.
W astrologii poszczególnym znakom zodiaku przypisuje się części ciała. Ma to znaczenie przy określaniu podatności na choroby lub określaniu, które z części ciała są u danej osoby szczególnie wrażliwe[1]. Są to:
Różnice z astronomią sferyczną
Ok. 500 r. p.n.e. w starożytnej
Mezopotamii
na potrzeby astrologii podzielono
ekliptykę
słoneczną na 12 równych części po 30°. W tym czasie
punkt Barana
znajdował się w
gwiazdozbiorze Barana
, skąd wziął swoją nazwę. Jednak na skutek zjawiska
precesji
osi Ziemi dochodzi do wędrówki astronomicznego punktu Barana, który, przesuwając się w przeciwnym kierunku niż
Słońce
po ekliptyce, obecnie znajduje się na końcu drogi przez
gwiazdozbiór Ryb
i za ok. 600 lat wejdzie w
gwiazdozbiór Wodnika
.
Zatem Słońce przekraczając 21 marca punkt Barana, znajduje się dopiero na początku drogi przez gwiazdozbiór Ryb. Według astrologów natomiast Słońce przechodząc przez punkt Barana 21 marca wchodzi w
znak Barana
(nie gwiazdozbiór).
Ważną różnicą jest również to, że o ile w astrologii ekliptyka została podzielona na 12 równych części
zodiakalnych
, o tyle w astronomii sferycznej ekliptyka nierówno przecina 13 (z
Wężownikiem
)
gwiazdozbiorów
zodiakalnych.
Przypisy
- ↑ Joanna Martine Woolfolk: Wszystko, co powinniście wiedzieć o Astrologii. 2002. .
Bibliografia
Linki zewnętrzne